taiji-corella
taiji-corella
MEN
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 
Cikkek, rdekessgek
Cikkek, rdekessgek : Virtulis vilgok bvletben

Virtulis vilgok bvletben

  2013.06.28. 13:24

Az let s Tudomny 2009. vi 13. szmban olvashat volt egy figyelemremlt s lebilincsel rs Gerald Hther professzorral, aki az egyik legismertebb nmet agykutat s neuropszicholgus. Kzrtheten elmagyarzza, mi trtnik a gyerekek agyban, amikor tvznek vagy szmtgpeznek. 

Minden szlnek ktelezv tennm az elolvasst, hogy egy tudstl tudja meg, mit tesz a gyerekvel, ha engedi mrtktelenl tv-zni


 - Professzor r, n neurobiolgusknt azt kutatja, hogyan hat a mdia az emberi agy fejldsre. Tudna neknk egy gyerekeknek szl j tvmsort vagy szmtgpes jtkot ajnlani?

- Nem, s ilyesfajta ajnlsok nem is visznek minket elrbb. Mert gy csak egy felsznes eszmecserbe bonyoldnnk a knlatok tartalmi minsgrl - ezt azonban jobb elkerlni.

A msik, hogy nem is kell sokig keresglnie: nagyon gyorsan tall t olyan tanulmnyt, amely kimutatja nnek, hogy lltlag milyen j is a gyerekek szmra a tvzs. Tovbbi t tanulmny ezzel szemben viszont azt fogja bizonytani, hogy a televzi rossz. Ez a vita teljesen haszontalan a szlk szmra. n nem tartalmakrl beszlek, sokkal messzebbrl kzeltem meg a krdst.

Nhny vvel ezeltt mi neurobiolgusok, mg gy gondoltuk, hogy a genetikai programok automatikusan ltrehozzk az sszes kapcsolatot az agyban. A komplex neuronlis hlzatokat teht, melyek a gondolkodsunkat, az rzelmeinket, a cselekvseinket irnytjk, genetikailag programozottnak tartottuk. Azonban mr tudjuk, hogy hossz tvon csak olyan kapcsolatok jnnek ltre a gyermek agyban, amelyek a konkrt let-vilgban is rendszeresen aktivldnak. Amit nem hasznlunk, az elsorvad. A genetikai programok arrl gondoskodnak, hogy elszr nagy tbblet jjjn ltre idegsejt-kapcsolatokbl.

Az agyunkban lv legfontosabb neuronlis ramkrk kialaktshoz elssorban arra van szksgk a gyerekeknek, hogy megtapasztaljk sajt testket. s ezt nem a kperny eltt lve szerzik meg, fggetlenl attl, hogy mi megy a tvben.

 - Mirt olyan meghatrozak a testi tapasztalatok?

- Csak az tudja kognitv kpessgeit kibontakoztatni, akiben kialakul a megfelel testrzet. Mr vannak olyan tanulmnyok, melyek bizonytjk: azok az als tagozatos gyerekek, akik jk matekbl, klnsen jl tudnak egyenslyozni is. Az ember gy szerzi meg a hromdimenzis s absztrakt gondolkodshoz, ill. a matematikhoz szksges feltteleket, hogy megtanulja egyenslyban tartani a testt. Amint egy gyerek a tv eltt l, nem rzi tbb a testt. Nem mszik, nem ugrl, nem egyenslyoz, st nem mszik fra sem – azaz nem a testnek tanulsval tlti az idt.

- A gyerekeknek teht lehetleg minl tbbet kellene mozogniuk?

- Igen, de nem felttlenl kell hegyet mszniuk. Az egyik legcsodlatosabb testtanulsi gyakorlat az nekls. Ekzben ugyanis a gyermek agynak olyan virtuz mdon kell a hangszalagokat modullnia, hogy hajszlpontosan a megfelel hang jjjn ki. Ez a lehet legjobb finommotorikus gyakorlat s ugyanakkor ez a felttele minden ksbbi, nagyon differencilt gondolkodsmdnak is.

Radsul az nekls esetben egy nagyon komplex kreatv teljestmnyrl van sz. Hiszen a gyereknek az egsz dalt fejben kell tartania ahhoz, hogy egzakt mdon a megfelel idpontban eltallja a megfelel hangot. s a krusban megtanul alkalmazkodni is a tbbiekhez – ami a szocilis kompetencia egyik felttele.

Ezen kvl a gyerekek valami csodlatos dolgot is megtapasztalnak: azt ugyanis, hogy nem tudunk flni, ha nekelnk. Ma mr tudjk a neurobiolgusok, hogy a felszabadult agy nekls kzben nem kpes flelemrzseket mobilizlni. Ezrt nekel az ember vezredek ta lefel menet a pincbe. Nem azrt, hogy elijessze az egereket.

- Hol csapdnak le az ilyen tapasztalatok, hol alakulnak ki a neuronlis ramkrk?

- Az agyunk legbonyolultabb rszn az gynevezett prefrontlis kortexben. Ez kzvetlenl a homlok mgtt tallhat. Ott fejldik ki az nmagunkrl alkotott kpnk. s ezzel egytt az a ksztetsnk is, hogy a vilg fel forduljunk, hogy cselekvseket terveznk, impulzusokat kontrollljunk s elviseljk a frusztrcikat.

Ennek korai gyermekkorban, krlbell 6 ves korunkig kell kialakulnia. A mindezrt felels hlzatok a frontllebenyben azonban csak akkor fejldhetnek ki, ha a gyerek megszerzi ezeket a tapasztalatokat. Ilyen lmnyek pedig akkor rik elssorban, ha olyan dolgokkal foglalkozik, melyeket kpes megrteni s alaktani is tud rajtuk. Ez azonban ma egyre nehezebb.

 

- Mi az oka ennek?

- A gyerekek vilga ugyanolyan ersen megvltozott, mint a felnttek. Ma mr nem vagyunk kpesek felfogni, hogyan is mkdnek lnyegben a htkznapi hasznlati trgyaink. Rgebben mskpp volt ez. Minden kszlk rthet volt. A bicikli, a gzgp, mg az aut is. Egy gyerek szt tudta szerelni a vekkert, megvizsglhatta a belsejben tallhat fogaskerekeket - s ezzel megfejtethette a mgtte lv mechanizmust. Ma, az informcis trsadalom korban a dolgok gyakran oly bonyolultak, hogy az okot s okozatot csak nehezen vagy egyltaln nem tudjuk felfogni.

- Hogyan hat mindez a gyermek agyra?

- Az agyunk mindig ahhoz alkalmazkodik, amit lelkesedssel tesznk. A mlt szzadban az emberek a gpekrt lelkesedtek s azzal azonostottk magukat. St, ezt a gp-gondolkodst mg magukra is alkalmaztk. Ez aztn kihat a nyelvre is: a szvnket pumpnak nevezzk, s elkopott zletekrl beszlnk, melyeket kicserlnk.

De most hirtelen beksznttt ez az j korszak. Egyre nehezebb lesz megrteni az okokat s okozatokat. Pldul, hogy mirt is mozog a nyl a kpernyn jobbra, ha mozgatjuk az egeret. Az rtelmi sszefggsnek ez a hinya azt eredmnyezi, hogy a gyerekeket egyszer csak nem fogja rdekelni a kauzalits. Ez az emberi agy fejldsnek egyszer konzekvencija. Kvzi megtanuljk, hogy a dolgokat a mgttk rejl rtelem megragadsa nlkl kell elfogadniuk.

Sok digitlis mdia nemcsak hogy nem rthet, hanem radsul mg nagyon kevs lehetsg is knlkozik a kpernyn foly trtnsekbe val aktv beleszlsra. A legegyszerbb plda erre: a tvkszlk esetben nem tudunk mson vltoztatni, mint a program kivlasztsn. Amikor elszr ltetnk kisgyereket a tv el, mg beszlgetnek a kszlkkel. Mondjk a nylnak, hogy hol leselkedik a rka. Megprblnak teht aktvan rszt venni a trtnsekben. Ezt tantotta nekik az eddigi - virtulis mdia nlkli - tapasztalatuk. Nhny hetes tvzs utn azonban a legtbben rezignltan veszik tudomsul, hogy nem szlhatnak bele tevkenyen a dolgok alaktsba s feladjk, azaz: megkrdjelezik az nhatkonysguk egy rszt.

- Ez azonban fontos eleme a gyermek fejldsnek

- Igen, s csak a sajt tapasztalatai ltal fejldik ki a homloklebenyben - egy nagyon komlpex neuronlis hlknt. Az ismerethorizontjukat bvtend, a gyerekeknek az j lmnyeiket egy rtelmi kontextusban kell elhelyeznik. Az agyunk ugyanis csak akkor tud megtanulni valamit, ha az j benyomsokat egy olyan, mr meglv minthoz kapcsolhatja hozz. amely a korbbi tapasztalatok ltal jn ltre. Ez egy rendkvl kreatv folyamat.

A gyerek megprblja teht az jat a rgihez illeszteni. De ehhez elbb gymond keresglni kezd az agyban. Egy produktv nyugtalansg keletkezik, mindaddig, mgnem egyszer csak passzol az ingerminta. Akkor aztn a kosz az agyban harmniv alakul t. Ez az a bizonyos aha-lmny.

s ekzben aktivizldik a jutalmazsi rendszer. Az idegsejtek „boldogsghormonokat” bocstanak ki. Minden apr, sajt teljestmnyknt elrt sikerlmny olyan boldogtan hat, mintha egyszerre egy kis kokaint s heroint vettnk volna be. Ezzel szemben rettenetesen nehz a filmnzsben aktvan, kreatvan benne lenni. Ezrt j volna, ha a gyerekek a beiskolzs eltt lehetleg egyltaln nem kerlnnek kapcsolatba a tvkszlkkel vagy a computerrel.

- De ht egy knyv cselekmnyt is kszen kapjuk. Az olvass is passzv tevkenysg.

- Ha egy gyerek olvas, akkor kzben agytechnikailag rengeteg dolog trtnik. A betket szavakk rakja ssze. A szavak s mondatok kpekk alakulnak t, fantziavilgokk. Amit a gyerek agya elolvasott, az megjelenik lelki szemei eltt. Piroska megy az erdbe. Itt egy gyerek sem a betket ltja. Ez hihetetlen fantziateljestmny: feketbl s fehrbl egy kpet megalkotni. Ezzel szemben egy Harry Potter-film semmit sem r. Mieltt bekapcsolhatn az az ember a fantzijt, mr ott is a kvetkez kp. Csak az viszi valjban elrbb az embert, amirt sajt maga megdolgozott.

 - n teht gy gondolja, hogy a gyerekeknek feladatokra van szksgk?

Az agy szmra a valdi kihvsok, kalandok a dntek. A nagybcsival peczni, hzat pteni egy fra vagy megmszni egy hegyet. A kalandok tettek mindnyjunkat erss. Ma mr bizonytani is tudjk az idegtudsok ezt az sszefggst: a gyerekeknek letk sorn lehetleg minl tbb kihvssal kell megbirkzniuk ahhoz, hogy az agyukban ltrejhessenek a legfontosabb hlzatok. A gyerekeknek teht szksgk van egy olyan vilgra, amelyben az interaktivitsnak igen nagy szerep jut. Mgpedig nem a virtualits, hanem a relis let sszefggseiben.

 - Ksbb is ki tudjk pteni a gyerekek az agyukban lv neuronlis hlkat?

Ha a kritikus peridus mr elmlt s a test szablyozshoz szksges fontos hlzatok csak gyren alakultak ki, akkor a gyerek nem rendelkezik j testrzssel. Mindazonltal az agy egsz letnk sorn alakthat marad. Egy 8 vagy 10 ves gyerek is profitl utlag minden olyan testtapasztalatbl, melyet most szerez. Azonban egsz ms lesz a motivcija arra, hogy a testt trningezze. A tanulsi folyamat mr nem intuitve s automatikusan zajlik. A gyerekek szgyellik magukat a deficitjeik miatt, kicsfoljk ket - s flelemmel tanulnak, ami nem j alap.

 - Feltve, hogy 6 ves korban mr kialakultak az agyban a fontos neuronlis hlk: vdve vannak ekkorra a gyerekek minden medilis veszlytl?

- Nem felttlenl. Mivel sok gyereket az a veszly fenyeget, hogy elvesznek a virtulis vilgokban.

 - A szmtgpes jtkokra gondol?

- Igen, tbbek kztt. Mert akkor vlik a dolog veszlyess, ha a digitlis mdit arra hasznljk a gyerekek, hogy az alapvet szksgleteiket kielgtsk. Ebbl minden embernek kett van.

Az egyik: tartozni akarok valahov. A msik: teljesteni akarok valamit. Az els szksgletben a ktds, a msodikban a szabadsg irnti vgy fejezdik ki. A srcok elssorban attl szenvednek a mi trsadalmunkban, hogy csak ritkn van lehetsgk arra, hogy valamit teljesthessenek. Nem tallnak igazi feladatokat, amelyek fejldskben ersthetnk ket. Ugyanis pp ezek segtsgvel ptik fel a gyerekek az nkpket, az identitsukat.

Nyilvnval, hogy sok szl nem is tudja mr, hogy milyen is lenne egy ilyen, a gyerek fejldst elsegt feladat. A gyereknek sajt magnak kell azt megkeresnie, s ennek a feladatnak valban nehznek s hosszantartnak kell lennie. A vgn aztn gy lesznk vele, mint amikor felmsztunk egy hegyre: csak l ott fenn az ember, s egyszeren azt rzi: boldog. Az a jele annak, hogy a gyerek igazi feladatot oldott meg, hogy ilyenkor nincs szksge kls dicsretre, jl elvan egymaga is.

Ma elssorban a fik abban talljk meg a feladatukat, hogy tklyre fejlesztik magukat a computer jtkokban. Mert ott a versenyeken megmutathatjk, milyen jk. De ppen ezek a feladatok nem alkalmasak arra, hogy segtsk ket a relis letben val eligazodsban.

- Kik a klnsen veszlyeztetett gyerekek?

- A nmet iskolsok kereken 40 szzalka szorongva megy iskolba. Elssorban a fik azok, akik iskola utn rgtn odalnek a szmtgpekhez. Legalbb egy-kt rnyi lvldzs jtkra van szksgk. A computer szmukra a frusztrci leptsnek eszkzl szolgl. Azltal, hogy helytllnak a virtulis vilgok knlta kalandokban, szrnyeket mszrolnak le s gyztesekk vlnak, kiutat tallnak tehetetlensgbl, a felhalmozd agresszibl. Egy sajtsgos teljestmnnyel ptik le a frusztrcijukat.

- Teht ismt a jutalmazsi rendszer lp akciba.

- Pontosan. gy, mintha a gyerekek egy csodlatos, j lettapasztalatra tettek volna szert. Ez a tapasztalat azonban egy olyan letvilgra vonatkozik, amely nem ltezik a valsgban. Neurobiolgiailag nzve ez vgzetes: a gyerek olyan lethelyzetekre edzi az agyt, amelyek csak a kpernyn fordulnak el. A szmtgpek radsul mg az ellenrizhetsg illzijt is keltik. Amikor egy gyerek egy msikkal jtszik, akkor azt tapasztalja, hogy a valsgban nem minden kontrolllhat. Egy msik ember nem mindig azt teszi, amit mi magunk szeretnnk.

Azonkvl sok src jtk kzben mr nem is rzkeli a testt. Nincs tbb szksgk alvsra, nem reaglnak az hsg vagy szomjsg jelzseire. Dl-kelet- zsiban mr be is kvetkeztek az els olyan esetek, amikor a szmtgp eltt lve hen haltak s kiszradtak computerfgg fiatalok.

 - n elssorban fikrl beszl. De mit csinlnak a lnyok a szmtgppel?

- k chatelnek. A lnyok ersebben rzik a szksgt annak, hogy valahova tartozzanak s kapcsolatot ptsenek ki. Aztn ha ez nem sikerl igazn, akkor a chatels bizonyos mrtkig ptkielgtsknt bevethet a hinyz kzelsg s ktds ellen. Egy olyan bartnvel, akiben

megbzhatok, nem kell minden t percben dumcsiznom. Az, hogy a lnyok annyit beszlnek, inkbb annak a jele, hogy tulajdonkppen elbizonytalanodtak s nem bzhatnak a kapcsolat tartssgban, szilrdsgban. Ahhoz hasonlan, mint amikor a csibk az anyjukat hvjk.

 - s a valsgos szocilis kapcsolatok elsorvadnak?

- Ennek szksgszeren gy kell lennie. Csak akkor tudnak egy msik emberrel val igazi kapcsolatot polni, ha egytt is vannak azzal. Minden ms csak virtulis kapcsolat. Hisz a virtulis terekben az emberek nincsenek teljes mivoltukban jelen. Nincs illatuk, szaguk, a mozgsuk s egyb megnyilvnulsaik nem letszerek. A val letben trtn tallkozsok sajtossgai a virtualitsban nem fordulnak el. A chatels sorn csupn rsban kommuniklnak.

- Mirl tudjk felismerni a szlk, hogy a gyerekket beszippantotta a virtulis vilg? s hogyan tudjk gyerekeiket a fenyeget elszegnyedstl megvdeni?

- Ha egy gyerek inkbb a computer eltt l, ahelyett, hogy odakinn futkrozna, rohanglna s a tbbiekkel jtszana, teht ha nem elgti ki termszetes szksgleteit, akkor aggaszt a dolog, erre a szlknek mr reaglniuk kell. De nem gy, hogy tiltsokat fogalmaznak meg. Sokkal inkbb meg kell prblniuk olyan, a relis vilgbl jv kihvsokat knlni a gyerekeiknek, melyeknek azok meg is tudnak felelni. Kalandokat, vratlan esemnyeket, meglep, st akr mg veszlyes helyzeteket is, melyeket a gyerek legyzhet, hogy aztn ezektl edzdjk.

A szlknek teht ezen szles computer-sztrdk mell valami mst is el kell ltetnik az utdaik fejben. Sok szl zsiai kzdsportokra, stortboros-kirndulsos nyaralsra ratja be csemetjt, vagy kisebb gyerekek gondozst bzza r.

Nhnyukon taln az segt, ha ids embereket tantanak a szmtgp s az internet hasznlatra. Ezek a gyerekek aztn ksbb el fognak tudni beszlgetni msokkal s kpesek lesznek arra, hogy kzsen oldjanak meg problmkat. Nekik ugyanin az agy rse szempontjbl meghatroz vekben a relis tapasztalati vilg szles spektrumt nyjtjk a szleik.

Azok a gyerekek viszont, akik computervilgokba merlnek el, tlsgosan is gyorsan tanuljk meg ott: minden gy mkdik, hogy megnyomjk a megfelel gombot. Nem tolerlnak tbb semmilyen hibt, nem viselik el a frusztrcikat, s nem kpesek tbb az impulzusaikat kontrolllni. A valdi vilgban mr kptelen eligazodni.

Viszont, ha a gyereke rszei egy l kzssgnek, s valahogy gy lnek t kalandokat, mint pl.: a cserkszek, akkor ritkbban kerlnek a virtulis vilgok bvletbe: kevesebbet jtszanak a szmtgppel s messze nem nznek annyi tvt. A ksbbi letk sorn is kevesebb szorongsos zavar alakul ki nluk s nem lesznek olyan bizonytalanok. Igazi egszsges szemlyisgg vlnak.

- Tegyk fel, hogy egy ilyen szemlyisg alakul ki: mint minden fiatal, ez a gyerek is ki fogja prblni a szmtgpes jtkokat s az internetet. A trsaihoz hasonlan is ltre akar majd hozni egy chat-profilt. Milyen veszlyek addnak ebbl?

- Egy gyerek nem szletik computerfggnek. s soha nem az ers, j kapcsolatteremt kpessggel rendelkez, letvidm, nyitott, kvncsi s kreatv gyerekek azok, akik az elektromos mdik bvletbe esnek. Nluk n nem ltok veszlyt. k a szmtgpeket annak fogjk tekinteni, amiknek lennik is kellene: az agy hatkony hasznlatt szolgl nagyszer segdeszkzknek. Az internetet olyan gigantikus tudstrknt fedezik fel maguknak, amely lehetv teszi szmukra, hogy a relis let krdseit megvlaszoljk.

- De mi trtnik egy tzves gyerek agyban, amikor vletlenl egy pornogrf vagy valamilyen szrny tartalm oldalra tved? Nem ri ekzben nagy sokk?

- Nem felttlenl. Attl fgg, milyen a csaldi krnyezet, illetve, hogy milyen szerepet tlt be otthona mdia. Ami nlunk, felntteknl a borzalmas brutalits jele, az sok kisklyk szmra gy jelenik meg, mint az egymshoz val kzeleds sok lehetsges formja kzl az egyik. Egy olyan gyerek, akit a passzv mdiafogyaszts eltompt, mg csak megtlni sem fogja tudni, amit ott lt. A tapasztalata azt diktlja neki, hogy ezen a kpernyn mindenfle dolog megtrtnhet.

Hol azt ltja, hogy kergeti a rka a nyulat, hol pedig azt, hogy nevetnek az emberek, amikor Donald kacsa s Pluto rendre laposra verik egymst - s utna, mintha misem trtnt volna, jra felkelnek. A kpernyn izomagy birkzk verik be egyms koponyjt ordtoz tmeg eltt, majd pedig azt ltja a gyerek, hogy kt ember szeretkezik, vagy pldul levgjk egyms fejt.

A szlk leszoktattk ket a termszetes iszonyodsrl. Mert mr korn azt tapasztalta a gyerek, hogy nincs semmi rtelme mindezeken elgondolkodnia. Megtanulta, hogy nem felttlenl kpes megrteni, mi zajlik a kpernyn.

- De mi trtnik azokkal a gyerekekkel, akik mg alig szereztek tapasztalatot a passzv mdival?

- A gyerek agya meg fogja prblni ezt az j kpet, akrmilyen zavar is az, mr meglvhz illeszteni, hogy megrtse azt. A benyomsait az emberek kztti kommunikci egyik formjaknt fogja trolni. Nagyon fontos, hogy a szlk akkor vilgosan elmagyarzzk: ez nem a msokkal val egyttls kvnatos formja. Ha valaki ezt tenn veled a valsgban, akkor az borzasztan fjna neked.

- A gyerekeknek teht nemcsak olyan feladatokra van szksgk, amelyek a fejldsket segtik, hanem olyan emberekre is, akik vezetik ket.

- Igen, srgsen olyan pldakpekre van szksgk, akik segtenek nekik abban, hogy ne kerlhessenek bele ktes kzssgekbe s ne llttassanak megkrdjelezhet feladatok el. Akkor romlik el mindig a dolog, ha a gyerekek nem tudjk kpessgeiket kibontakoztatni.

Ehhez megint a felnttek kellenek. A computeripar csak a keresletet elgti ki. s amg lesz elg szl, aki nem rti meg, hogy a gyerekeinek olyan szksgletei vannak, melyeket a relis vilgban tudnak kielgteni, addig nvekedni fog a knlat a digitlis mdibl. s ha a gyerekek ilyen krlmnyek kztt nnek fel, akkor a fejldskhz szksges feladatokat ott fogjk keresni.

rdemes elgondolkodni azon, mi lesz abbl a trsadalombl, melynek gyerekei elbcsznak a relis vilgtl. Melynek eredmnye egy olyan agy, optimlisan alkalmazkodott a egy internetes virtulis vilghoz s a szmtgpes jtkokhoz.

- n tudja-e ezt igazolni neurolgiailag?

- Mr rendelkezsnkre llnak olyan tanulmnyok, melyek bizonytjk: sehol msutt nem tanul az ember olyan jl kzgyessget, pontosabban szlva ujjtechnikt, mint egy billentyzet kezelsekor vagy egy sms rsakor. Ez nyomokat hagy az agyban. gy az utbbi tz vben sokkal nagyobb lett a fiatalok agynak azon rgija, amely a hvelykujjat irnytja.

Ott alakultak ki egyre finomabb, srbb hlzatok, melyek lehetv teszik szmukra a bmulatosan gyors hvelykujjmozgsokat. A fiatalok gy fejlesztik az agyukat, hogy az optimlisan alkalmazkodjk ezekhez a kvetelmnyekhez. Most mr csak az a krds, hogy a jv trsadalmban fontos-e az, hogy az ember a hvelykujjt a lehet leggyorsabban mozgatni tudja. A gyerekek ezt a krdst mg nem tudjk megvlaszolni - a felnttekre vr ez a feladat.

Az interjt fordtotta: Nemes Gspr

 

 
Pontos id
 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
SZMLL
Induls: 2005-06-21
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!