Rszvt s sznalom
2011.03.11. 15:30

A kt fogalom kzti klnbsget jrom krl a cikkben
A rszvt az egyik legmagasabb, legnemesebb emberi rzs. Igazi, az egysgbl gykerez, alap-rzelem. A rszvt teljesen univerzlis, mindenki irnt rezhet, kulcs a kapuhoz. Vannak (legalbbis a megosztottsg szemben) nem szerethet, nem tisztelhet emberek, olyanok, akik elutastst, negatv rzelmeket vltanak ki bellnk. Ez (szmomra) az Egysg legnagyobb krdse, csapdja: mi van azokkal, akiktl legszvesebben a vilg msik vgre meneklnk. Ha valamifle lsgos mzesmzassggal, leereszked m-elfogadssal vagy a sajt, igaz rzseim letagadsval fordulok egy ilyen emberhez, akkor az minden, csak nem egysg. Becsaps (n- s kz-).
Ahogy a tants mondja: egy hazugsg kifel, ezer magadnak. Akkor mgis hogyan tekintsem felebartomnak azt, aki (nem is fele) ellensgem?
Itt jn be a csoda-kulcs, a rszvt. Azok az emberek, akikkel nem szvesen vagyunk egytt, rendszerint sajt magukkal sem szeretnek lenni. Aki szeretetet, rmt, bkessget sugroz, legritkbb esetben irritl msokat. Vagyis a kellemetlen emberek rendszerint boldogtalanok s mltk a rszvtnkre.
A sajnlattal ms a helyzet. Mg a rszvt sszekti az elvlasztott embereket, a sajnlat kpes ket verni a ktsek kz is. Ha valakit sajnlok, egyben lenzem, sznalomra mltnak, magamnl kevesebbnek tekintem. Aztn „leereszkedem hozz”, hogy segtsek, pedig legyen hls.
A rszvt odaadja, a sajnlat elveszi az emberi mltsgot. Nzznk krl a segt foglalkozst vgzk tmegben s az nzetlen, rszvtbl s emberi tisztessgbl szolglatot vgzk nvtelen serege mellett ott talljuk a sajnlattal leereszkedket is. Ezrt van az, hogy az igaz, bels hajterbl vgzett szolglat a legmagasabb rend dolog. A sajnlkozs msik formja a „Hlisten te is olyan szerencstlen vagy, mint n, gyere, panaszkodjunk egytt!” vagy „De j, hogy n nem vagyok olyan szerencstlen, mint te!”
Rgtn lthatjuk, hogy ez sehov sem vezet. A rszvt cselekszik, a sajnlat lamentl. A rszvt csendes, a sajnlat hangos. A rszvt figyelve hallgat, a sajnlat beszl. A rszvt nha teljesen passzv, mert nem azt mondja: mit tehetek rted, hanem hogy mivel vehetek rszt az letedben. Lehet, hogy ez pont az eltvozs, vagy a passzv, rszvtteljes jelenlt, netn egy aktv cselekvs, de ezt te hatrozd meg. A sajnlat viszont felfuvalkodottan hivalkodik: na te szegny, majd n megmentelek! Lgy hls!
Azok, akik a bels integrits (1) nehz tjn jrnak, fell kell vizsgljk magukban ezt az rzst is (mint oly sok mst). Valban rszvtteljes vagyok? Vagy csak lenzek valakit s ezzel akarom elfedni a viszolygsomat? Netn flek tle s ha gyengbbnek ltom, elmegy az ereje a szememben? Magamban azt gondolom, megrdemelte a helyzett, de szgyellem bevallani s a sajnlat kntsbe burkolom? Vagy pedig meggyzdsem, hogy kptelen boldogulni az n segtsgem nlkl? A spiritulis eg (2) mg sokkal csapdsabb, mint a htkznapi: a felsbbrendsg meggyzdse sziklafalknt tornyosul a halads tjn. Sokkal jobb, ha szintn bevallom magamnak: „Ezt az embert sem szeretni, sem tisztelni nem tudom, de mg rszvtet sem rzek irnta”, mint ha belekeverednk egy szp nbecsaps hljba. A bels integrits nem jelenti azt, hogy az adott helyzetben nem fogok a trsadalmi elvrsok szerint viselkedni/cselekedni (vagyis magasrend vlaszt adni) (3), st ebben az esetben nyerem el a cselekvs szabadsgt, mivel megadtam magamnak a gondolat szabadsgt. Ebben az esetben (paradox mdon) (4) lehet, hogy a rszvt spontn mdon megjelenik.
KG 2011-03-11
Jegyzetek:
1. Bels integrits Mikor nincsenek bennnk elnyomott, letagadott rszek. A neveltetsnk, trsadalmi s csoport-elvrsok, viselkedsi normk (stb.) ltal beprogramozott s a vals tudattartalmak kztti ellentt feloldsra ltrehozott nbecsapsok felfedezse, leleplezse s elfogadsa vezet hozz.
2. Spiritulis eg A htkznapi eg helyre ltrehozott kpzdmny, mely ugyanolyan hamis s illuzrikus, mint az elbbi, de sokkal rafinltabb vdekezsi mechanizmusokkal van elltva. Felismerse nlkl szinte lehetetlen a felemelkeds, rk krbe-krbe jrshoz vezet, halads helyett. A legnagyobb veszlye az, hogy (ellenttben a htkznapi egval), lnynek rsze az is, hogy nincs. Lthat, hogy gy mennyire nehz lesz vele brmit is kezdeni.
3. Magasrend vlasz Minden helyzetben (konfliktus, kihvs) hromfle vlaszt adhatunk. Alacsonyrendt, ekkor a srtettsg fog helyettnk vlaszolni. Mivel a srts nem abban a pillanatban jn ltre, hanem egy, mr meglv programot indt be, eslytelen valdi, a helyzetnek megfelel mdon reaglni. Alacsonyrend vlaszads esetn a sebek nvekednek mindkt oldalon, megolds helyett a problmk csak szaporodnak. Az tlagos vlasz remlhetleg lendt valamit az adott helyzeten, de tvlatilag nincs megoldva a dolog, a magasrend vlasz mind a rsztvevket, mind a szitucit egy magasabb szintre emeli. Ekkor a problma egyes esetekben magtl eltnik – fleg, ha krelt problmrl van sz – vagy knnyedn a megoldds tjra lp.
4. Paradox Csak az anyagi vilgban mkdnek ok-okozat szintjn a dolgok. Logikval sehova sem jutunk a spiritulis igazsgok tern. Jobb, ha gyanakszunk akkor, ha valami nagyon logikus s kzenfekv, mivel ez az elme ignye. Nem vletlen, hogy a Zen mesterek koanokkal (paradox, megoldhatatlan kis meskkel) „tik ki” a tantvnyaik logikus elmjt.
|