Nhny sz a meditcirl
2005.09.06. 12:24
Megjelent a Meglepets c. jsg szakrti rovatban.
A cikk msodik felben nhny jabb gondolatot olvashatsz a tmban
Nhny sz a meditcirl
Tbb olvasnk rdekldtt a tma irnt, a kztudatban pedig meglehets kosz van arrl, hogy egyltaln mit is nevezhetnk meditcinak, mi a lnyege, mik a veszlyei s mire lehet hasznlni. Egyes vallsok kimondottan rossz szemmel nzik, ha hveik meditlnak, mshol meg pp a szertarts rsze. Radsul tbbfle gyakorlat van, melyeket meditcinak neveznek. Melyek is ezek?
Kt nagy csoportot klnbztethetnk meg, az egyik, mikor valamilyen tmra, trgyra sszpontostunk, a msik, mikor teljesen kirtjk a tudatunkat s megprbljuk ezt az llapotot minl tovbb fenntartani. Mondanom se kell, ez a nehezebb. Amikor valamire sszpontostunk, ez lehet brmi, a lgzsnk vagy egy testrsznk (elszeretettel hasznljk az egyes erkzpontokat), de lehet egy szp tj, amit magunk el kpzelnk vagy egy erre a clra komponlt zene (sok ilyet lehet kapni).
jabb nagy csoportja a gyakorlatoknak az imaginci, mikor egy trtnetet kpzelnk el magunkban minl plasztikusabban. Elmehetnk utazni egy szp tjra vagy replni a felhk fl, de megprblhatjuk a testnket is javtgatni. Ezen alapszik a Simonton-terpia, melyet igen hatkony kiegszt mdszernek hasznlnak slyos betegek kezelsben. A legfontosabb krds, hogy ha kedvet kaptunk a gyakorlshoz, hogyan kezdjnk hozz? Elszr is vlasszuk ki a legszimpatikusabb mdszert, majd keressnk olyasvalakit, akiben megbzunk, s tudjuk rla, hogy jrtas ebben a gyakorlatban. Mint ahogy egy hegyi trnak se vgnnk neki megfelel ismeretek s tapasztalt vezet nlkl, ne induljunk el sz nlkl tudatunk csodlatos ismeretlen tartomnyai fel sem. Aki lelkileg zaklatott, inkbb csak knny relaxcis technikkat vlasszon, aki pedig pszicholgiai problmkkal kzd, csak orvosi vezetssel kezdjen ilyesmibe.
A meditci, mint minden mdszer, ha helyesen hasznljuk, ldsos hats lehet, veszlyes csak akkor, ha nem megfelelen nylunk hozz.
II.
A meditci alapvet clja, hogy kapcsolatot teremtsnk magasabb tudatossgunkkal. Ez a rsznk tisztban van valdi cljainkkal s folyamatosan megjelenti igaz valnkat.
Az ber, htkznapi tudatossgunk csak kis hnyadt kpviseli a teljessgnknek. Gondoljunk csak bele, mikor vagyunk jelen az letnkben teljes koncentrcival, szinte csak szlssges veszlyhelyzetekben. Egybknt eltompult, lmos vagy zaklatott, sztszrt, figyelmetlen, unatkoz vagy ppen tlzottan elmerlt egy tevkenysgben a tudatunk. Rengeteg mkdsnek nem is vagyunk tudatban, a test automatizmusai (pl. lgzs), a begyakorolt, gpies cselekvsek (pl jrs), a tudatunk elnyomott vagy lnyegtelennek tlt mkdsei s tartalmai, stb. stb. Felsbb tudatunk azonban mindennek tudatban van, st sokkal tbbnek is. Szmra nem lteznek azok a korltok, amiket az anyagi valsg llt krnk. Nincs tvolsg trben s idben, nincsenek elrejtett dolgok, sem az ltalnos informcis mezben, sem a tbbiek tudatban. Egy bizonyos szint felett ugyanis nem klnlnek el a tudatok egymstl, csak mint a fk levelei. Ugyanahoz a nagy egysghez tartoz klnll rszek.
A felsbb tudatunk egsz ms dolgokat tart fontosnak. Emlkezznk vissza, gyerekkorunkban milyen vgtelen elkeseredssel tudtunk egszen slytalan dolgokra reaglni. A komoly betegsg vagy hall kzelbe kerlt emberek is arrl szmolnak be, megdbbentek, hogy mennyire ttoldtak a hangslyok az letkben az lmnyk hatsra.
Mirt kell megvrni, hogy tragdik trtnjenek, mirt nem tudunk mr most a "mennyorszg szemvel nzni"? - egyik kedvenc filmem az Egyiptom hercege, ott nekelnek egy dalt : "Look at your life through Heaven's eyes". Ha fntrl nzed, msok a dolgok, ms a fontos s a lnyegtelen.
A rendszeresen, j technikval, eredmnyesen meditlk nagyon hamar megtanulhatnak magasabb szemszgbl nzni. Hozzkapcsoldhatnak a szeretet, a lelki gazdagsg s bkessg hatrtalan forrshoz.
|