Dr. Yang Jwing Ming Mester lete s munkssga
2005.09.23. 12:50
Kivonatos fordts. A teljes cikk elrhet a nemzetkzi honlapon: ymaa.com. Els megjelens 2003 ban a Journal of Asian Martial Arts c. jsgban
YANG MESTER LETE S MUNKSSGA
Dr Yang Jwing Ming Mester, a YMAA (Yang’s Martial Atrs Association) nemzetkzi szervezet alaptja s vezetje, tbb knyv szerzje nem ismeretlen a magyar kznsg eltt. Egyike azon knai szlets, angolul publikl szerzknek, akik mindeddig nagyrszt elrhetetlen, si szvegeket osztottak meg velnk.
Milyen mesterek s informciforrsok segtettk Yang Mestert szertegaz kutatsaiban, megismerve a Taijit, Shaolin Fehr Daru s Hossz kl kungfut, a bels er hasznlatt (Quigong), valamint az egyb technikkat: tradicionlis knai fegyverek, s pusztakezes technikk, csin-na, lk kz. Milyen letplyt futott be egszen gyermekkortl, errl szl ez a cikk. Az interj a Journal of Asian Martial Arts c jsg 2003/2 es szmban jelent meg, ahol Mester egyes szm els szemlyben mesl magrl a riporternek.
1946 Augusztus 11-n szlettem Taiwan szakkeleti partjainl Xinzhu tartomnyban egy Yang nev kis faluban. Itt legalbb 6-800 Yang nev ember lt. Nem messze egy japn katonai reptr terlt el, mivel akkoriban (1895-1945-ig) Taiwan japn megszlls alatt llt. A II Vilghborban a bombzsokban a lakossg egyharmada ldozatul esett s szinte az egsz falu megsemmislt. Sokan –kztk a szleim is – a kzeli Xinsu vrosba kltztek j letet kezdeni, ekkor 3 ves voltam, gyhogy nincs sok emlkem a falurl. Zrzavaros idk voltak akkoriban. A knai kommunistk legyztk Chang Kai-sek tbornokot, aki seregeivel Taiwanra vonult vissza, nvelve az amgy is nagy npsrsget s szegnysget.
Mint a legtbb gyerek, n is vegeket s fmhulladkot gyjtttem, hogy legyen pnzem telre. Kilencves koromban apmat politikai okokbl letartztattk s majdhogynem egy vig tartottk szrny krlmnyek kztt vizsglati fogsgban. Egyetlen bne volt, hogy fegyvert tartott, amit egy japn bartjtl kapott, hogy megvdje a csaldjt ezekben a zavaros idkben. Soha nem felejtem el, mikor rizslevest vittem neki (ms telnk nem volt), alsnemben lt egy akkora cellban, ahol se felllni, se lefekdni nem tudott.
A gyerekek kedvenc szrakozsa volt akkoriban a piacokon s forgalmas tereken fellp harcmvszek bemutatja. Teljesen elbvlten csodltam gyessgket s hallgattam mesiket. Az tvenes vek fekete-fehr harcmvszeti filmjeit is imdtam, br a csaldomnak, 9 gyerekkel nem telt mozira, de mindig szereztem valakit, aki bevitt.
Mikor emltettem nagymammnak, hogy harcmvszetet szeretnk tanulni, elmeslt egy trtnetet. A hbor eltt volt nhny harcmvszeti iskola a faluban, de nk ritkn tanulhattak. Az egyik sm mgis megtanulta a Vashomok tenyr technikt. Mikor a hzassgkzvett felkereste, a nagynnim rttt az asztal sarkra s az eltnt. Azt mondta, ahhoz megy, aki utna tudja ezt csinlni, de nem akadt ilyen. A csaldombl egybknt csak az egyik csm tanult kungfut. Apm a japn iskolban gyakorolt nmi Kendo-t s Judo-t.
Abban az idben a szleimnek kis tsztakszt zeme volt, minden idnket ott tltttk, (pr v mlva mgis tnkrement) gy az iskola mellett szinte semmire nem volt idm. Vgre aztn elkezdhettem Fehr Daru kungfut tanulni Cheng Gingsao Mestertl. Ahogy ksz lettem a hzi feladatommal, rohantam edzsre. Mesterem a hegyekben lakott, biciklivel nem is tudtam felmenni oda s sokszor ks este rtem haza, miutn 30-40 percet futottam a kivilgtatlan svnyeken.
A fiskola szinte elrhetetlen lom volt szmomra. Megdbbenve vettem tudomsul, hogy benne voltam abban a 3-ban, akit az osztlyunk 72 tanulja kzl felvettek. Akkoriban utltam a fizikt s nem gondoltam, hogy pont arra vesznek fel, egyszeren bejelltem az sszes lehetsget a jelentkezsi lapon. m minl tovbb tanultam, annl jobban kezdtem megkedvelni. A tudomny cfolhatatlan tnyeken alapul, elkezdtem rjnni, hogy ez a termszet igazsga, maga a Tao. 2 egyetemre is felvettek volna, a Taiwan Egyetemet vlasztottam, mert Taipei vrosban volt, ahol elkezdhettem Hossz kl kungfut tanulni Li Maoching Mestertl. Kzpiskolban mg tbb idm volt edzeni, mert nem trdtem annyit a tanulssal, az egyetemen ms volt a helyzet. Heti 3 alkalommal gyakoroltam, estnknt kzpiskolsokat korrepetltam fizikbl s a sznetekben pedig hazautaztam a Fehr Daru mesteremhez, ilyenkor napi 6 rt gyakoroltunk. A mai tanulk csak szrakozsbl edzenek, neknk akkoriban nagyon fontos volt, gy lltunk hozz.
1971-tl msfl vig a lgiernl szolgltam a radarllomson mint mrnk, majd mikor meglett a diplomm, fizikatanrknt helyezkedtem el a Lgier akadmijn.
Alig egy hnapja tantottam ott, mikor meghvtak harcmvszeti bemutatt tartani Chang Kaisek tbornok szletsnapi nnepsgn. Mikor a tbornok nemsokra meghvott s megkrdezte, nem akarok-e iskolt nyitni, azonnal beleegyeztem. 186 tanul jelentkezett, ennyit kptelensg egyedl tantani. Az els alkalommal elmagyarztam a llls fontossgt s mikntjt s mikor mindenki elhelyezkedett az llsban, elmentem pihenni a szobmba. Flra mlva visszamentem, ekkor a fele trsasg trdrerogyott, vagy remeg lbakkal llt. Hazakldtem mindenkit azzal, hogy akinek tetszett az edzs, jjjn el holnap. 76-an jelentkeztek s kzlk 72 minden nap kemnyen edzett 2 rt addig, mg csak ott nem hagytam a Lgiert. k voltak letem legjobb tantvnyai. Gyorsan haladtak s olyan elktelezetten gyakoroltak, hogy mg a Tbornok is meglepdtt s magas kitntetsben rszestette az iskolt. Boldogsgomat desapm korai halla rnykolta be.
1974-ben gy dntttem, hogy az Egyeslt llamokba megyek. Itt elvgeztem a 3 ves Ph. D. fokozatot a gpszmrnkin. 1978-ban lediplomztam s els fiam is akkor szletett. desanym eljtt megltogatni s ekkor tudtam meg a szomor hrt, hogy meghalt a Fehr Daru mesterem. Eredetileg gy terveztem, hogy az egyetem elvgzse utn visszamegyek Taiwanra tantani, hogy Mesterem kzelben lehessek, de most inkbb Amerikban helyezkedtem el mrnkknt a Texas Instrumentsnl Houstonban, gy 1980-ban odakltztnk. 2 v mlva egy msik cghez kerltem, de a mrnki karrier nem elgtett ki, egyre kedvetlenebb lettem, kijult a gyomorfeklyem s vesekvem is lett. 1984 janur 1-n dntttem s felmondtam. Nekilltam megvalstani a nagy lmomat: megismertetni a nyugati kznsget a knai harcmvszetekkel s csikunggal. Nehz dnts volt, hiszen sok vet ldoztam az letembl arra, hogy mrnk legyek s eddig ebbl tartottam el a csaldomat. A krhzban fekve azonban tgondoltam a dolgokat s rjttem, hogy nem akarok gy lni a htralv letemben.
Mikor elkezdtem tantani, 15 tanulm volt, arra se elg, hogy a termet kifizessem. A megtakartott pnzem egyre fogyott, tdgyulladst kaptam, de nem mentem orvoshoz, mert nem volt biztostsom. Az egyik tanulm, aki orvosnak kszlt, egyszer hozott egy sztetoszkpot, s azt mondta, csoda, hogy mg letben vagyok. Hiszem, hogy az j lmom megvalstsnak vgya tartott letben.
1984 szn megjelent az els knyvem „A harcmvszet s egszsg csikungja” cmen. n magam adtam ki, meg kellett tanulnom, br a 2. knyvnl mr az egyik tanulm is segtett. Vgre elkezdett menni az iskolm.
II. RSZ
Kiskorom ta lenygztt a harcmvszet. Az utcai bemutatkon s a filmeken ltott mozgssorok elbvltek s nagyon ersen vgytam r, hogy n is kpes legyek ilyesmire. A ruhm mindig rongyos volt, cipm se volt egsz a kzpiskolig, mindent az idsebb testvreimtl rkltem. Szerettem volna megvdeni magam, ha valaki megjegyzst tett vagy kinevetett emiatt.
A 60-as vekben Chang Kaisek remnye jraledt, hogy ellentmadst tud indtani Kna ellen. A fiatalok egyrszt fltek, hogy behvjk ket katonnak, msrszt viszont nem szerettek volna gyvnak mutatkozni, ebbl a konfliktushelyzetbl nagyon j kitnak grkezet harcmvszetet tanulni, nbizalmat adott.
Akkoriban nehz volt bekerlni egy mesterhez. Ez nem pnzkrds volt, 3 mestertl is tanultam gy, hogy egy fillrt se fizettem nekik. A tanrok elktelezett s tisztelettud tanulkat kerestek s sz nlkl kirgtk azt, aki valamirt is nem felelt meg. Ez ma mr nincs gy, mindenki tallhat tanrt s jrhat hozz addig, amg megfizeti. Az edzs szrakozs a tanulnak, zlet a tanrnak, a viszonyuk seklyes. A szellemisg hangslytalan, a tanul vlasztja a tanrt aki mindent megtesz azrt, hogy a tanul ottmaradjon nla. Szmomra furcsa ez a feje tetejre lltott vilg. Nincs szv s llek sem a tanulsban, sem a tantsban, ezrt a sznvonal egyre sllyed. Mita zlett vlt, olyan oktatk tantanak, akik 3 v alatt 10 stlust tanultak meg. n 42 ve tanulok 3 stlust s mg mindig nem rzem elg mlynek a tudsomat.
A Fehr daru mesteremnek egyik osztlytrsam mutatott be. Iskola utn kimentnk hozz a hegyekbe, ahol ppen a rizsfldjn dolgozott. Tisztelettel kzeltettnk fel, mikzben a szvem majd’ kiugrott a helybl s azon rettegte, mi lesz, ha nem fogad el. Mikor az osztlytrsam bemutatott s tisztelettel eladta krsemet, kedvesen rm nzett s azt mondta „hozd le este az edzsre”. Ez volt letem legboldogabb napja. n voltam a legfiatalabb a csoportban s az els fl vet azal tltttem, hogy kiszolgltam a mestert s a csoporttrsaimat. Ezalatt az id alatt csak nhny alapgyakorlatot tanultam. Nha a haladk „pofozzsknak” hasznltak, ez boldogg tett, mert vgre valaki figyelt rm.
Egy v mlva, gyakorls kzben elkezdett fjni a gyomrom. 9 ves korom ta kzdk gyomorfekllyel. Spadtan csrgtem a sarokban, mikor Mesterem odajtt, megrintette a csuklmat, s kzlte, hogy milyen belsszervi problmm van. Azt ajnlotta, gyakoroljak Taiji-t, mert az segt ellazulni s visszanyerni az egszsgemet. Ezzel engedlyt adott, hogy keressek egy msik mestert is rajta kvl, akitl tanulhatok. A mai tanulk ezt nem rtik meg, hogy a Mester engedlye nlkl ez rulssal felr cselekedet lett volna.
Cheng Ginsao Mester egy Chen nev csald msodszltt fia volt. Az apja s nagyanyja kzti megllapods rtelmben adoptltk a Cheng csaldba, hogy legyen, aki a nevet s a stlust tovbbviszi. Mikor Cheng Nagymester 15 ves lett, elszegdtt 9-ik tantvnynak Jin Shaofeng Nagymesterhez, aki a hegyekben lt remeteletet. Fleg Dli Fehr Darut tantott, de ismerte a Wuzuquan (t si kl), Taizuquan, Dazunquan, Luohanquan s Houquan (Majom Kungfu) stlusokat is.
A Taiuzquan stlust Song Taizu hozta ltre, aki a Song dinasztia (960-1279) els uralkodja volt. A Dazungquan s a Louhanquan stlus a Shaolin templombl ered buddhista harcmvszetek rsze volt, a Majom Kungfuval egytt, ez utbbi nagyon elterjedte Fujian tartomnyban, ltrehozjuk ismeretlen. Annyit tudhatunk, hogy a Tang dinasztia idejn (618-907) terjedt el szles krben. A Majom Kungfurl felttelezik, hogy az t llat Sportja orvosi csikungbl alakult ki. Mesterem magasan kpzett volt a Pillang-tenyr s a Louhan 18 Keze stlusban, ezek bels-kls stlusok.
Cheng Mester 23 vig gyakorolt Jin Shaofeng Nagymesterrel. Mikor eltvozott az lk sorbl, 3 csoporttrsval mg 3 vig a srja krl maradtak, hogy poljk, aztn elvltak egymstl.
Mikor hozz kerltem, mr 50 ves volt. Mr a harmadik csoportot tantotta, remeteknt lt s rstudatlan volt, de soha nem lttam Nla ragyogbb szellemisget. Egyik nap megkrdeztem tle, mirt tantja kt csoporttrsamnak ugyanazt a mozdulatot klnbz rtelmezssel. Rm mosolygott, s megkrdezte: mennyi egy meg egy? Rvgtam, hogy 2, de csak rzta a fejt. Azt hittem, viccel, de gy folytatta: mikor a szleid sszehzasodtak, 9 gyerekk lett. gy az egy meg egy mr nem 2 hanem 11. A harcmvszet l rendszer, csak egy halott rendszerre igaz az 1+1=2 egyenlet. Egy l rendszer vltozik, alakul, fejldik. Soha ne kezeld halott mdon a harcmvszetet.
Ebbl a trtnetbl is kiderl, hogy a mvszet kreatv. Ha Beethoven vagy Picasso leragadt volna a technikknl, amit tanultak, soha nem hozhattak volna ltre ilyen nagy mveket. A mester csak odavezet az ajthoz, de belpni magunknak kell. Viszont ha nem sajttjuk el pontosan az alapokat s nem megynk mlyre a megrts tern, knnyen elveszthetjk a helyes svnyt. Brmilyen mvszetet tanulsz, meg kell rtened a szellemisgt s elrni a gykert. Ekkor ez a gykr hajtst nveszt s virgot hoz a szvedben.
Cheng Mester msik trtnete: Egy kisfi elment egy regemberhez: - Tiszteletremlt reg, hallottam, hogy kpes vagy egy darab kvet aranny vltoztatni, igaz ez? –Igen, fiacskm, akarsz egy darab aranyat, mindjrt csinlok neked! - Nem, n a technikt szeretnm megtanulni!
Mit gondolsz errl a trtnetrl? Ha megtanulsz brmit de nem sllyedsz a mlyre, csak a felsznt fogod birtokolni, nem lesz tid a fa, csak a virga. Ha kpes vagy mlyen tlni a mvszetet, kpes leszel teremteni vele.
Egy jabb trtnet: Egy fiatal bambusz kikelt a fldbl s felnzett az gre: - Azt mondtk, az g olyan magas, hogy nem lehet elrni, de n nem hiszem el s majd megmutatom, hogy elrem! s nekillt nni, csak ntt, csak ntt. Fiatal volt s ers s hitt magban. Tz, hsz v eltelt, de mg mindig nem rte el az eget. Vgl rjtt valamire s elkezdett meghajolni.
Megkrt, hogy mindig emlkezzek erre: „Minl magasabbra n a bambusz, annl mlyebbre hajlik”
Vgl egy utols trtnet, amely nagyban befolysolta az letszemlletemet: Egy nap panaszkodtam a Mesteremnek, hogy a csoporttrsaimhoz kpest nem haladok elg gyorsan s seklyesnek rzem a tudsomat. Kedves arccal azt vlaszolta – Mirt nzel krl? Ha szntani akarsz, ht sznts, ne nzegess! Ne trdj a tbbiekkel, nznek e vagy nem, gyorsabbak vagy lassabbak, csak hajtsd le a fejed s ss. Ha nzegetsz s azt ltod, gyorsabb vagy, elbzod magad, ha lemaradsz, szomor leszel, ez mind felesleges, te csak dolgozz rendletlenl. Aztn ha beesteledik s elfradsz, krlnzhetsz, akkor majd ltni fogod, hogy a tbbiek milyen messze elmaradtak mgtted. Ezt igazn akkor rtettem meg, mikor az USA-ba jttem.
De trjnk vissza az n trtnetemhez. Mesterem tancsra elkezdtem Taijit tanulni. Talltam egy tanrt, aki angolt is tantott az n iskolm melletti kzpiskolban. Egyik reggel korn felkeltem s bementem hozz, pp Taijit gyakorolt nhny tanuljval. Odamentem hozz, meghajoltam s elmondtam, milyen szervi problmra keresek gygyulst a Taiji ltal. Gao Tao Mester akkor 29 ves volt s 6 ves kora ta tanult Taijit az apjtl. Jiang Kaishekel jttek Taivanra. Nem ismertem a stlus eredett s nem is krdeztem, annyit tudtam csak, hogy Yang stlus. Azrt gyakoroltam, hogy meggygyuljak, a tbbi nem rdekelt
A Mester felvett, azzal a kittellel, hogy minden reggel fl 7-re eljvk gyakorolni. Ha kihagyok egy edzst, kirg. Azutn odalltott maga el, rtette a kezt a mellkasomra s hirtelen repltem vagy 5 mtert. - Megismerted a Taiji erejt- mondta.
Elkezdtem naponta gyakorolni vele s kb. fl v mlva elmlt a feklyem. Az egyszer lgzgyakorlatok s a gerinc hullmmozgsa segtett tvoltartani a betegsget az elkvetkez 7 vben. Egsz addig jrtam hozz, amg el nem utaztam Taivanra kollgiumba.
Mikor Taivanon ms Taij mesterekkel is tallkoztam, azt vettem szre, hogy senki nem fordt annyi figyelmet a gerinc mozgsra s a harci alkalmazsokra, mint Gao Mester. Mikor 1975-ben az egyetemen felkrtek, hogy tartsak Taiji foglalkozsokat, elkezdtem elmlylni a rendszerben. Rjttem, hogy ezeket a nagyon fontos alapokat sehol nem tallhatom meg. Elkezdtem rgi dokumentumokat gyjteni s tanulmnyozni s nhny v alatt rreztem a Taiji mlysgeire. Ekkor rtam egy knyvet Halad Yang Stlus Taijiquan cmmel, ami hozzsegtett a mg mlyebb megrtshez. Egy msodik knyvet is rtam a Taiji harci alkalmazsokrl, ezek hress tettek a nyugati Taiji-s krkben. Minl tbbet kutatok, tantok s gyakorolok, annl jobban kpes vagyok elmlylni a tudsban. Ez egy j kihvs, hiszen a knai Chikung fontos bels alap minden harcmvszet szmra.
Mikor a Tamkang Fiskolra jrtam, kiderlt, hogy egyik osztlytrsam Hossz kl kungfut tanul Li Maoching Mestertl. Ez a stlus nagyobb kzdtvolsggal operl, mint a Fehr Daru, amit eddig tanultam. Elhatroztuk, hogy megmrkznk egymssal. Flretoltuk a szkeket az osztlyban. Rvid id alatt rjttem, hogy nehezen tudok kzel kerlni hozz, viszont rjtt, ha egyszer bekerltem, nehezen tud ellenllni a tmadsaimnak.
Nhny kzdelem utn megkrtem, tantson Hossz kl Kungfura. Talltunk egy klubot s meghvtuk Li Mestert tantani. Pr hnap mlva megalakult a Tamkang Goushu Klub. Els idkben 105 tanul jrt, de ez a ltszm nhny hnap alatt lecskkent 20 krlire, olyan kemny volt a trning. Mire 4 v mlva vgeztem az iskolban, mr csak ngyen voltunk a rgi csoportbl. Ksbb, mikor egyetemre jrtam Taivanra, jra felkerestem Li Mestert s asszisztenskedtem is mellette. Ebben az idben meghvtak harcmvszetet tantani egy klvrosi kzpiskolba. 3 v mlva elmentem a Lgier iskoljba fizikt tantani majd 1 v mlva visszamentem Taivanra s ekkor jra tudtam jrni Li mesterhez egsz addig, mg ki nem mentem az USA –ba.
Li Mester 1926 Jlius 5-n szletett Qingdao vrosban, Santung tartomnyban A II. Vilghborban bevonult a seregbe. Ott kezdett el Hossz kl Kungfut tanulni Han Quintang Mestertl, Imdkoz Sskt Fu Jiabin Mestertl s Sun Bin Quan-t Gao Fangxian Mestertl. Han Nagymester nagyon elismert volt mr akkoriban, a Rendrakadmin is tantott.
A Fehr Daru Kungfu, amely lgy-kemny stlus, egyszerre hasznlja a kls s bels ert, stabil alapot nyjtott szmomra, hogy megrtsem a kls s bels, kemny s lgy fogalmt s a Taijiquan alapelveit is. E stlus nlkl nem rtenk olyan jl ms stlusokat sem. A Hossz kl j koncepcit s hasznlhat technikkat adott, fleg a nagyobb kzdtvolsgokban, ez az, ami a Fehr Darubl hinyzik. Itt a fehr Daru kemny oldalt tudtam hasznlni, a Taijiquanban pedig a lgy oldalt.
rtam egy knyvet a Taijiquanrl, amit elkezdtek gy nevezni, hogy Dr. Yang Taiji elmlete. A knyv elmleti alapja a Taiji s Fehr Daru tapasztalataim keverke. Mivel ezt a stlust tanultam a legtbbet, 13 vet, az n harcmvszetem a Fehr Daru. Amikor elkezdtem alkalmazni s mlyen megrteni a Quigong elmlett a Taijiban, egyre inkbb thatotta a harcmvszetemet. Most kezdtem megrteni, amit a Mesterem szokott mondani: „amit tanulsz, nem harcmvszet, hanem letmd. Milyen igaz! Nha tanultam ms mesterektl is hogy belekstoljak a mvszetkbe, de nem szndkozom mr ms stlust elsajttani. A htralv letemben szeretnm mlyteni a tudsomat s megrtsemet, fleg a Taiji tern. Tovbb szeretnm tanulmnyozni s fordtani az si dokumentumokat s folytatni a tantst. Ebbl lehet ugyanis a legtbbet tanulni.
A pusztakezes formk kzl a Taijiquant szeretem a legjobban. Olyan lgy s bks rzettel jr s olyan mly a lnyege. Nagy kihvs a Taiji elmletet megnyilvntani a gyakorlatban. A fegyverek kzl a kardot s a lndzst kedvelem. A kard a rvid, a lndzsa meg a hossz fegyverek kirlya. Ha mester akarsz lenni ezekben a fegyverekben, mesterr kell vlnod sok ms fegyverben is, enlkl seklyes lesz a megnyilvnuls. Nagyon nehz megrteni s mg nehezebb manifesztlni a bels lnyeget ezekben a fegyverekben.
Mindenfajta harcmvszeti oktatsban szerintem a lnyeg az alapgyakorlatokon nyugszik, erre lehet ptkezni majd a jvben, j minsget s mlysget ad. Ezek az alapok: gykr, testmozgs, erkibocsts s az ellenfl rzkelse. Mostanban tl sok iskola csak a formra fkuszl s elhanyagolja a mozdulatok rtelmezst, pedig ez lenne a lnyeg! Egy csom idt kellene a tanulknak tlteni ezzel, hogy tudjk majd valdi harcban alkalmazni. Enlkl rtelmetlen minden forma. Addig kellene gyakorolni az alkalmazsokat, mg megrtik a lnyegt s gondolkozs nlkl tudjk hasznlni a gyakorlatban. Azoknak a tanulknak, akik mesterek s tanrok akarnak lenni, rengeteget kell tanulmnyozni az elmletet is. Ez olyan, mit a trkp, segt eligazodni a vrosban, anlkl eltvednnk. Lassan kellene tanulni, magas minsgben. Ahogy a fehr Daru Mesterem mondta: ”minl magasabbra n a bambusz, annl mlyebbre hajlik.” Ha hatrai vannak a gyakorlsnak, az nem rk mvszet.
Azok a tanulk, akik szegnyebb orszgokban lnek (pl. a kzp-eurpaiak), sokkal magasabb szellemisgben s kemnyebben gyakorolnak mint a gazdagabb orszgokban lk. Knnyebb itt elktelezett tanult tallni, br a helyzet gyorsan vltozik, ahogy ezek az orszgok kezdenek felzrkzni a nyugathoz. Azok a tanulk is knnyebben elmlylnek, akik hossz s mly trtnelmi htter orszgbl jttek. A legfontosabb a j trning-krnyezet. A tanr plda a tanulk eltt s ha elktelezett, a tanulin is meg fog ltszani. Nagyon fontos a lass, alapos halads, helyezzk a figyelmet a minsgre a mennyisg helyett. Harcmvszetet igazn jl akkor tanulhatunk, ha letformv tesszk. Ha csak a versenyeken akarunk villogni, tudsunk seklyes lesz. Ha j tanrt tallsz, ne srgesd, tudja, milyen svnyen vezessen. A rossz tanrtl csak hibs beidegzdseket tanulhatunk s sokszoros munkval kell kijavtani. Ha van egy poharad, knny narancslevet tlteni bele, de ha egy pohr narancslben csak egy csepp mreg van, rettent sok munka kivenni onnan. A rossz tanr messze eltrt a helyes svnyrl. Van egy knai monds: „egy tanul tltsn 3 vet azzal, hogy j tanrt talljon s egy tanr tltsn 3 vet hogy kiprblja a tantvnyt, megfelel-e”
Sok idt tltttem tantssal a sajt iskolmban s most mr vilgszerte rengeteg iskola kveti az n hagyomnyaimat. A msik fkuszom a publikls, knyv s videoanyagok formjban.
Els knyveimmel tbb kiadt is megjrtam, akik vltoztatni akartak a knyveken, zleti s eladsi szempontbl ez rthet, de nem vllalhattam fel. gy aztn ltrehoztam a YMAA sajt kiadjt. Mivel a piac kicsi, 1984-es alaptsa ta tetemes vesztesgez halmozott fel, gy knytelen voltam populrisabb anyagokat is kiadni. A clom vltozatlanul az, hogy megismertessem a nagykznsggel a harcmvszetet, a minsgi informcik kzrebocstsa s fkppen az si iratok kzkinccs ttele.
Mikor 1982 okt. 1-n megalaptottam a YMAA-t, semmi befektetni val pnzem nem volt. Mikor ’84-ben elkezdtem a knyvkiadst, akkor se volt sokkal jobb a helyzet, az els knyveket klcsnbl adtam ki. Ksbb, mikor az iskola menni kezdett, a pnzt elnyelte a kiad. Az utbbi vekben viszont mr elkezdett profitot termelni. A mai napig a kedvenc elfoglaltsgaim kz tartozik az rs. Egyre tbb szeminriumot is tartok, nagyon sok nyelvre lefordtottk a knyveimet. Ma mr 16 orszgban 56 iskola tant YMAA anyagot (a cikk rsakor, azta tbb van! a ford.), ez kimondhatatlan rmt okoz.
Eleinte nagy nehzsgbe tkztem, ha knai szveget akartam szerepeltetni. Lertam ecsettel s lefnymsoltam, mert nem volt mg betkszlet hozz. s ha lefordtom, milyen trst hasznljak, a megszokottat, vagy a Pinyin-t? Ma mr ezek megoldott krdsek, egyre professzionlisabb megoldsok lteznek a nyomdaiparban. Mindig alkalmazok korrektort, hogy a kijavtsa a „knai-angol”-omat. Ma mr mindent profik csinlnak, a borttervtl a marketingig, nem kell magamnak trdnm vele, mint rgen. vente 8-13 knyvet adunk ki, a videkrl s DVD-krl nem is beszlve.
Itt vgzdik az interj Yang Mesterrel, az jsgr megkszni a beszlgetst s hogy ezt a sok rdekes informcit megosztotta az olvaskkal. Remljk, hogy minden harcmvszet gyakorlja sokat tanult ezekbl a sorokbl.
|