Blokkok a testben s a llekben
2010.01.19. 19:13

Mit tehetnk a blokkokkal? Ezt a krdst egyik kedves tanulm tette fel edzsen. Akkor nem reztem kielgtnek a vlaszomat, ezrt kszlt ez a cikk
Blokkoknak jelen esetben azokat a tudati programokat nevezzk, melyek az izmok grcseit s/vagy tarts megfeszlst okozzk a testben. A tudatban ellenllst kpeznek bizonyos gondolatok, rzelmek vagy viselkedsi megnyilvnulsokkal szemben, melyek a test klnbz (sokszor nehezen hozzfrhet) helyein rakdnak le s szervi vagy mozgsszervi elvltozsokat hoznak ltre.
Az orvostudomny rendszerint ezekkel a kvetkezmnyekkel foglalkozik s nem rdeklik az okok, illetve az okokat is a fizikai vilgban jelli meg.
Tny, hogy a betegsgeket krokozk s krnyezeti hatsok okozzk, de hogy a tptalaj, vagyis a szervezet egsze mennyire nyitott ezen hatsok krost minsgeivel szemben, az nagymrtkben a Lteztl, vagyis a testben lakoz Tudatossgtl (a szemlytl) fgg.
Hogyan plnek fel a tudati blokkok s hogyan klnbztethetjk meg a szksgteleneket a ltfontossgaktl? Kpzeljk el, mikor egy kisgyerek megszletik, az olyan, mint mikor egy kirly ppen elfoglalja a trnjt. A birodalmt egyltaln nem ismeri, idegenek a szoksok s a lakk. Van nhny helyi szvetsgese s knytelen teljesen rjuk hagyatkozni. A klvilg egyes ellensges hatsai be prblnak trni a palotjba, a segti pedig egy rt lltanak az adott ajt el. A kirly megnyugszik, hiszen mr nem sebezhet, de folyton-folyvst jabb s jabb fenyegetettsgeket kell tlnie s jabb s jabb rkre van szksge. Vgl mr azon veszi szre magt, hogy csak egy kis rszt lakhatja a palotjnak (a birodalomrl mr nem is beszlve), annyi r ll krltte.
Itt nagyon nagy szerepe van a helyi szvetsgeseknek (szlk). Ha kpesek meggyzni a kirlyt, hogy nem fenyegeti veszly, akkor sokkal biztonsgosabban rezheti magt. rkre viszont mindenkpp szksg van de egyltaln nem mindegy, hogy hnyra, milyen ers biztonsgi intzkedsekkel.
Mire a kirly belakja a birodalmt, megismeri a tbbi lakt s a helyi szoksokat, nagyjbl vgleges llapot alakul ki. Megvannak a vdett terletek, az ers s lazbb rsg a helyn ll. Ekkor a kirlynak mr nagyon nehz elbocstani egy adott posztrl az rsget, hiszen nem tudhatja, hogy ltfontossg, amit riz vagy mr rg idejtmlt s felesleges ott llnia.
Kicsi korunkban rengeteg veszllyel kell szembenznnk. Egyetlen kisgyerek vagy pici emlsllat sem kpes tllni szli gondoskods s irnyts nlkl. Meg kell tanulnunk felismerni a veszlyes dolgokat, elsajttani a kerlend s szksges viselkedsi formkat, elszr a fizikai tlls, msodszor a csaldi, trsadalmi beilleszkeds rdekben. Az informcik szretlenl, azonos erssggel s prioritssal ramlanak be, az rzelmi tltst hordozk pedig kiemelked fontossggal brnak. Innentl belthatjuk, hogy sok olyan „tllsi” program is kerl be a rendszerbe, amely tves. Pldul nem fogunk meghalni, ha kimutatunk egy-egy vgletesen legtolt rzst, hiba zeni minden egyes sejtnk s az egsz tudatunk. A kislnyoknl az agresszv, a kisfiknl az rzkeny, rzelmes megnyilvnulsok kerlhetnek erre a sorsra, de valjban brmi, ami valamilyen mdon sszektdik a kisgyerekkel az adott pillanatban s kell rzelmi zemanyag hajtja elre.
Ezeket a gtakat (az „rket”) nevezzk blokkoknak. Szmos knyv foglalkozik az adott helyek, az rzelmi llapotoknak megfelel szervek s testrszek beazonostsval. (Akit bvebben rdekel, ajnlom fleg Kurt Teppelwein s Rhdiger Dahke knyveit)
Mindkt irnyban dolgozhatunk. szrevehetjk a problmt s megkereshetjk a hozz tartoz szerv vagy testrsz helyt, vagy felfedezhetjk a betegsget vagy izomblokkot s azon keresztl juthatunk el az adott terlethez. Mi a Taiji gyakorlsban ez utbbit vlasztjuk. A test-tudatossg nvekedsvel elbb-utbb eljutunk „csukott ajtkhoz”, olyan izmokhoz, zletekhez vagy testrszekhez, melyek nem hajlandk azt tenni, amit kvnunk tlk, hanem megfeszlnek, ellenllnak. Ezek lehetnek kicsi izmok, vagy akr pl. az egsz trzsizomzat.
Nagyon fontos hely pldul a combhajlati lgykrsz, melyet a knai gygyszat Kunak hv. A fizikai test egyik sebezhet pontjrl van sz, kzel az gykhoz, fontos nyirokcsomk s a comb-verr helyezkedik el ezen a terleten, teht a vdelme fontos s szksges. Viszont a Kua a lb s a trzs sszekapcsol pontja, egyfajta ajt, amely, ha be van zrva, a test nem kpes szabadon mozogni. A Taijiban a csp vezet minden mozgst. Szabad csprl akkor beszlnk, ha a lbak s a trzs kztti kapcsolat laza s mozgathat.
Menjnk vissza a kis mesnkhez. Mikor tud egy r hatkonyabban vdekezni? Ha jjel-nappal ugrsra kszen, feszlten ll, vagy ha pihen s csak akkor pattan fel, ha valban kzeleg az ellensg? Ezt az letben vltott rsggel oldjk meg, de neknk csak egy testnk, egy tudatunk van. Mg a harctren csatz katona sincs folyamatos letveszlyben, a norml letben pedig mg kevsb. Egyes rszeink mgis gy vigyznak a feszl, merev, kszenlti helyzetkre, mintha az letnk fggene tle s a legszomorbb az, hogy ezt valban gy is gondoljk.
A legnehezebben kezelhet blokkok letellenesek, vagyis hamis tllsi parancsot kaptak valamikor. Ez a parancs mr rg nem aktulis, hiszen nem vagyunk sebezhet ktvesek, a test adott pontja viszont megragadt ezen a szinten (vagy mg korbban). Minl fiatalabb korban kerl be a program, annl nehezebben kezelhet.
Visszatrve a Kura: ha van bennnk annyi bizalom sajt ernkkel, a klvilg bkessgvel s az esetleges nvdelem jogossgval kapcsolatban, akkor kpesek lesznk idnknt kinyitni a Kut, vagyis megengedni a szabad, feszlsmentes mozdulatot. Ellenkez esetben knyelmetlen lesz a mozgs s a testnk olyan mozdulatokat is kptelen megcsinlni, amire egybknt alkalmas lenne.
A Kua tarts zrva, megfeszlten tartsa ids korban cspzleti kopst okozhat, hiszen a nem megfelel feszls inak s izmok torz, egyirny terhelst rnak a hozzjuk kapcsold zletre. (Errl bvebben Mantak Chia Tao Yin c. knyvben olvashatunk)
Mit tegynk, hogyan dolgozhatunk a blokkokkal? Sokfle hatkony t s mdszer ltezik, de mindegyik lnyege s sarokkve a tudatosts. Ha mondjuk a laksomban bz van, semmilyen szellztetssel s illatostssal nem tudom megszntetni, amg meg nem tallom a kszb al beszorult dgltt egeret.
Akr tetszik, akr nem, szembe kell nzni avval, amit aztn el akarunk engedni.
Az els lps a dnts meghozsa, amit a felsbb tudatunk mr meg is tett, mikor valamilyen fejleszt rendszerrel kerlt kapcsolatba (mg ha az „illet” testedzsnek lczza magt J). A msodik a blokkal val szembesls, a harmadik (s egyben legnehezebb) ennek elfogadsa s sajt rsznknek val tekintse. Itt jnnek a legnagyobb nehzsgek, hiszen belnk mardott programokat kell fellrnunk s higgyk el, hogy csak a szeretet s elfogads hoz tarts eredmnyt. Amit elutastunk, mg mlyebb, tudat alatti s sokkal nehezebben hozzfrhet helyre szmzzk.
Fontos segtsg a kvetkez gondolat: Igen, elfogadom, hogy van bennem
-agresszivits
-gyllet
-sebezhetsg
-gonoszsg
(Stb. stb. attl fggen, hogy mi az a tulajdonsg, rzelem vagy viselkedsforma, ami le van gtolva bennnk)
de ettl mg nem utastom el magam, szerethet vagyok, szeretem s elfogadom magam s ezeket a dolgokat is, mert elfordulhatnak esetek, mikor pp ezekre lesz szksg.
Ha egy dolog nincs a helyn, feleslegesnek, „szemtnek” tekintjk, mg a sajt helyn hasznos s szksges, pl. a virgcserpben fontos a fld, de ha kiborul a sznyegre, szennyezdsnek tekintjk. A legtbb energink viszont elmegy nem kvnt rzelmeink fkentartsra s zavar gondolatok elhessegetsre.
Ha a magasabb tudatossgunkkal kapcsoldunk ssze, minden egycsapsra knnyv vlik. A rszvt, szeretet s elfogads fnyben felolddik minden elutasts. Ha magunkon kpesek vagyunk gyakorolni ezeket az ernyeket, hamarosan msokra is kpesek lesznk rsugrozni.
|