Boldogsg
2009.11.27. 12:29

Ebben a cikkben azt szeretnm krljrni, mi teszi az embert boldogg
Ha brkit megkrdeznk, mi a legfontosabb az letben, biztos els helyre tenn a boldogsgot, aki pedig nem, az pedig az emltett trgyakat nevezn meg a boldogsga oknak. Ha szinonimkat krnnk a boldogsgra, felmerlne az elgedettsg, kiegyenslyozottsg, jlt vagy bizonyos trgyak vagy llapotok birtoklsa.
A nyugati kultrban a boldogsg trgyfgg. Illetve ezt sugallja a fogyaszti trsadalom rengeteg informcis csatornn keresztl. Ezzel mindenki tisztban van, aki mr egyetlen lpst is tett a fejleszts tjn. A reklmipar ltal nyakunkra nttt filmecskk desdeden mosolyg szerepli meggyznek, milyen knnyen boldogok lehetnk, ha az termkket vagy szolgltatsukat vlasztjuk.
Sokan a termszeti npeket tartjk boldognak, boldogabbnak, mint amilyenek mi itt a civilizciban lehetnk. Ez bizonyos mrtkben igaz, hiszen egysgben lni a krnyezetnkkel, az let termszetes kzegvel sokkal harmonikusabb ltezst eredmnyezhet, ugyanakkor az emberek szinte minden erejt ignybe veszi az let krlmnyeivel val megkzds.
Ismeretes az n. szksglet-piramis, melynek legaljn a ltfenntarts ll s ha ez kielgtett, akkor kvetkezhetnek az egyb (szocilis, nmegvalst, stb.) ignyek. A civilizci vvmnyai nagymrtkben megknnytik az letet, felszabadtjk az emberek idejt s erejt egyb dolgokra. Viszont minl civilizltabb egy krnyezet, annl kevsb termszetkzeli, emiatt annl nehezebb harmniban lni vele. Egyes utpikban szerepel egy, a termszetes ltezshez kzelebb ll civilizci, lakparkokkal, trbe ill hzakkal, krnyezetbart iparral s kzlekedssel, ebben a cikkben mgse errl szeretnk rni, hanem a boldogsg kls s bels kritriumairl
Ha az ember kpes harmniban lni nmagval, harmonikus lesz a kapcsolata a klvilggal is. Ez a harmnia viszont ltalban nagyon trkeny. Egy raks dolog kibillentheti, a rossz idjrstl a hatalmaskod fnkig.
Figyeljk meg, mi bort ki legjobban! szrevehetjk, hogy eme dolgok egy rsze nem megvltoztathat. Mg ha lenne r pnznk, akkor se utazhatunk el a trpusokra minden alkalommal, mikor kellemetlennek tartjuk kint az idjrst. Egy raks dologban meg kell alkudnunk, hogy kifizethessk a szmlinkat. A rokonainkat nem vlogathatjuk meg, radsul a rgebben jl mkd kapcsolataink is tnkremehetnek, mindegyik egy-egy tmads a boldog, kiegyenslyozott ltezsnk ellen.
Ha pedig vgre mindennk megvan, mindazok a trgyak s helyzetek, melyek a mdik szerint nlklzhetetlenek a kiegyenslyozott ltezshez, akkor jn a legmegrzbb a felismers, hogy mindez csak dszlet, klssg, az igazi boldogsg nem ezektl fgg.
Nem vletlenl lesz annyi hres modell vagy sznsz megtrt, depresszis vagy akr ngyilkos. k azok a kevesek, akik nem tudjk rfogni a boldogtalansgukat arra, hogy nem elg szpek, hresek vagy gazdagok. Nekik adatik meg az a felismers, hogy nem indokolhatjuk azzal a boldogtalansgot, hogy ez vagy az nincs meg.
Vannak vltoztathat s vltoztathatatlan helyzetek. Az anyagi helyzet legalbb elmletileg eslyes, hogy megvltozhat, a kls alakthat, az letkor mr kevsb, de ott is viselkedhetnk gy, mintha nem vennnk tudomst az vek mlsrl, de vegyk szre, hogy ezek mindegyike egy-egy csapda. Valami, ami kvl tartja a figyelem fkuszt.
A bels akadlyok nem ilyen knnyen tettenrhetk. A szocializci sorn bekerlt egy raks program a rendszernkbe (ezt az egyik elz cikkemben sokkal bvebben kifejtettem). A fontos kzssgi viselkedsi szablyok mellett, ugyanolyan prioritssal bekerltek betegt, let- s boldogsgellenes programok. Mintha lne a fejnkben egy br, aki minden gondolatunkhoz, rzsnkhz, cselekedetnkhz s vgyunkhoz megjegyzseket fz s az ltala kvetett trvnyknyv alapjn tleteket hoz. Annyi a klnbsg a szeret s a betegt csaldban felntt emberek kzt, hogy a br szigor vagy engedkeny, az tletek a tllst s boldogulst szolgljk, vagy ellehetetlentik a kiegyenslyozott ltezst.
letnk sorn folyamatosan dntseket hozunk. Mr felkelsnl, hogy mit vegynk fel, mit reggelizznk, stb. stb. Vannak persze rutinszer cselekvsek, melyek tehermentestik az embert a tudati jelenlttl, de a dntsek sorozata mindenkppen jellemz letnkre. Mint szinte mindent, ezt is gyerekkorunkban tanultuk meg. Itt dnt szerepe van a szlknek, hogy mennyire engedtek a gyerekknek szabad teret a dntseiben, milyen mdon toroltk meg az ellenllst vagy a szabad akarat megnyilvnulsait, mennyire volt biztonsgot sugrz a krnyezet. Az n elmletem (s a keleti gondolkods) szerint a „j” a kzppont-kzeli helyzet, a „rossz” pedig a szlssg. A tlzott engedkenysg bizonytalann tesz, a tlzott szigor sszetr.
Ha a dntseinket szabadon, egyfajta bels kontroll ltal vezrelve hozhatjuk meg, ez is hozzsegthet a boldog ltezshez.
Mg mindig nem lltam meg a befel lpkeds tjn, hiszen a kiegyenslyozott ltezs is felborulhat, sszetrhet egyszer. Az anyag termszete a mulandsg. Ami teremtett, egyszer szthullik, tvltozik. Ezrt olyan drga a ltezs az anyagban.
A 4. dimenziban (1), ahol minden vltoz s instabil, nem hozhatk ltre azok a stabil struktrk, melyek az anyagban a mlhatatlansg illzijt adjk, ugyanakkor a fldn minden hallra van tlve, ami egyszer ltrejtt. Ezrt a ragaszkods mindenkpp a boldogtalansg zloga. Itt viszont jabb csapda leselkedik rnk. Sokan (fleg a spiritulis keresk) gy gondoljk, hogy a nem ragaszkods egyfajta hvs, rzelemmentes ltezs ltal valsthat meg. Ez risi tveds, hiszen gy magt az letet tagadjuk meg, mindazt, ami rtelemet adhat neki. Hogyan mondhatjuk az anynak, a szerelmesnek vagy az ihletett alkotnak, hogy ne rljn annak, ami adatott szmra, hiszen az ragaszkods?! Ez risi tveds. Itt most elkanyarodhatnk a ragaszkod birtokls s az adott pillanatban vagy kapcsolatban lv legmlyebb, rmteli jelenlt kzti klnbsg trgyalsba, de a cikknk tmja nem ez (2).
Akkor mondhatja az ember magrl, hogy elrte a boldogsgot, ha ennek forrsa nem rajta kvl kereshet. A vallsos emberek boldogsgnak forrsa Isten, a Vele val kapcsolat. Ez sokkal knnyebben elrhet, mint a materialistk anyagi javai, viszont sokkal tbbszr betkzik a bels br tlkez jelenltbe, hiszen a nagy vallsok egyik legfbb tzise a szablyoknak, vallsi elrsoknak val megfelels. Klnben jn a fenyegets az rk krhozattal s a csoportbl val szmzets. Ez az oka, hogy az utbbi idben annyi ember megcsmrltt a vallstl. Ha beszlek ateistkkal, mindig meg szoktam krdezni hitk okt s elg nagy szzalkban szoktak az intzmnyestett egyhzak nzeteinek elutastsra hivatkozni.
jabb zskutcba jutottunk de ne adjuk fel, hogy megtalljuk a boldogsghoz vezet utat ebben a dzsungelben. Ha elutastjuk Istent a vallsok s egyhzak miatt, akkor enyhn szlva kintttk a gyereket a frdvzzel egytt. Forduljunk az rshoz (3):
„Brmi, amit kzletek a legkisebbel tesztek, Velem teszitek” (jszvetsg)
Ezt rtelmezhetjk gy is, hogy „Ne tgy olyasmit mssal, amit magaddal nem tennl.” Ez egy nagyon fontos alapelv, szerintem a trsadalmi egyttls egyetlen lnyeges szablya. A vilg denkert lehetne, ha mindenki betartan, de mg ennl is mlyebbre szeretnk menni.
A Tzparancsolat 2. pontja tiltja a blvnyimdst. Mint ismeretes, az rs tbb rtegben rtelmezhet (4). A sz szerinti jelentsben nagyon fontos volt, hogy azon csoport tagjai, akik szmra a Szentrs kszlt, megklnbztethessk magukat a krnyez npektl, akik ms ritulkkal, ms istenekhez, vagyis blvnykp formjban megformlt dolgokhoz imdkoztak.
A msodik rtelmezs tovbb megy: a vallsossgnak (s az Isten tiszteletnek) nem klssgnek, hanem mly, lelki szksgletnek, motivcinak s belltottsgnak kell lennie.
Az n szmomra a jelen llapotomban elrhet legmlyebb rtelmezs viszont azt mondatja velem: Isten bennnk, a lelknkben van. Minden olyan nzet, hit, ami kvlre, valami rajtunk kvl ll dologra vetti, tves (blvnyimds). Ha leborulunk valamely olyan minsg eltt, amely elutasthatja a sajt teremtmnyt azrt, mert nem elg megtrt s engedelmes a msok ltal beltetett parazita br elvrsainak, vres ldozatot hoztunk a blvny szmra. Felldoztuk a legdrgbbat, ahogy azt szoks. Elvgtuk az elsszltt nyakt (5). Odaadtuk magunkat, az igaz, hiteles ltezst.
Az, ami az anyagvilgban paradoxon, az rk ltezsben igazsg. Nem vletlen, hogy a zen koanok paradox lltsokat tartalmaznak. Ezzel akarjk tbillenteni a tudatot a fizikai „vagy-vagy” gondolkozsbl az Egysg mindent magba foglal „s” szemlletbe.
Ha odaadod, megkapod. Ha birtoklod, elveszted. Ha felldozod a blvny kedvrt, „krhozatra jutsz” (boldogtalan leszel).
Blvny minden, ami „kint” van, ami fggetlen a bels Fnytl. Isten nem kvn nmegtagadst. Ms krds, hogy egyes clokhoz az adott ton juthatunk el s ezt ebben az esetben helyes tnak nevezhetjk. Ha valaki pl. maratoni fut szeretne lenni, akkor a clja elrshez egyes dolgokrl le kell mondania, msokat pedig megtenni. Ez azonban egyszer logikus dnts, nem nfelads.
Van a bels brnak egy fontos szerepe, ez viszont nem parazita mkds, hanem minden l termszetes rsze, az let tisztelete. Br mdszeres kondicionlssal mr kicsi kortl megprbljk immuniss tenni az embereket az letellenes dolgoktl val iszonyodsra, mgis minden emberben benne van. Ez az egyetlen trvny, amit szintn tartalmaz a fent emltett „ne tedd msokkal azt, amit nem szeretnl magadnak” alapelv.
Ahhoz, hogy boldogok legynk, nem a kinti trgyak kzt kell keresglnnk, nem is a bels kiegyenslyozottsg fggvnye, br mindkett nagymrtkben elsegti. Ezek a boldogsg muland formit adhatjk ideig-rig.
Meg kell tallnunk magunkban a bels Istent. Nem a blvnyt, ami folyton ldozatot kvetel, nem a szertartsok s klssgek szvevnyes szablyrendszert s mg nem is csak a tmogat kzssghez tartozst. Egyedl az ntudat Fnyt, azt, amivel szletse okn minden teremtett lny rendelkezik, de csak az ember van abban a helyzetben, hogy felismerje s tudatostsa.
Nevezhetnnk megvilgosodsnak, ha erre a fogalomra nem tapadt volna az a tvhit, miszerint ez valami kivltsgosok kzl is csak az elit szmra elrhet misztikus llapot.
Nem kell sehov menned, semmit tenned, hogy lsd Istent. Ha csndben maradsz, jobban lthatod, de brmit teszel, gondolsz, rzel, legyl akr a legbetegebb, a legzavartabb, mindent Isten tesz ltalad, mert semmi nincs, ami nem lenne s semmi ms nincs, csak , ezer arccal. A Szent Ltezs, a boldogsg legmagasabb formja, amire Szent Pl azt mondta:”lek tbb nem n, hanem l bennem a Krisztus”
Ez keresztny terminolgia, de emiatt ne essnk a megosztottsg csapdjba.
A Krisnsok ksznse (lgy boldog) ezt a mlyrtelm llapotot kvnja mindenkinek, akivel csak tallkozik. Legynk ldottak mindannyian a Jelenlt rk boldogsgval.
KG 2009-11-27
Jegyzetek:
1. Az ezoterikus terminolgiban 3. dimenzinak hvjk az anyagvilgot, 4.-nek az n. asztrlskot. Ezt kztes ltnek is nevezik, ez a formls vilga (a kabbalista hagyomnyban Jecir). Itt a formk nem llandak, mint az anyagban, hanem egyfajta tudati kivetlsek. Ezt a vilgot nagyon szpen bemutatja a Csods lmok jnnek c. film.
2. Gyakran elg nehz rnom, mert a gondolkodsom nem lineris. Leginkbb egy szlfrthz hasonl, amit nha nagy nehzsgekbe tkzik szpen sorba rendezni.
3. Mlysges bocsnat mindenkitl, hogy nem forrsmegjellssel idzem az rshelyeket. Nem vagyok kpzett teolgus s szerintem nem az a lnyeg, hogy egyes idzet az - vagy jszvetsg melyik rszn tallhat. Az a nhny ember, aki utna akar nzni, magtl is megtallja. Az idzetek annyira ismertek, hogy nem fog nehzsget okozni annak, aki fontosnak tallja.
4. „Prdsz” (betsz) Pst: sz szerinti rtelmezs Remez: utals Drs: allegria, tvitt rtelem s Szod: ami rejtett, fel nem fedhet.
5. Izsk megktzse. Mikor brahm ksz lett volna felldozni lete relmt, legkedvesebb fit.
|