A szeretetrl, Valentin-nap rgyn
2013.02.10. 10:07
Ez a nem olyan rg divatba jtt nnep szp alkalom, hogy a szerelmesek megajndkozzk egymst, de elgondolkodtunk-e mr valaha, hogy mit rtnk azon a szn, hogy szeretet?
A szeretet jtt
S testem vrv vlt
Ereken tszguldva
Krbefutotta szvemet
S most, me ltom
A Szeretet nevt
Felrva kezemen
Ott van bal tenyeremben
Homlokomon pecstt vlt
A nyakam hta rejti
s a jobb nagylbujjam is…
Drga bartom
Amit ltsz bellem
Az csak res hj
A tbbi a szeretet birtoka
Mindrkk
(Rumi. Fordtotta Kovcs Gabriella)
A szeretet nmelyik embernek olyan termszetes, mint a leveg. Aki friss, tiszta levegj kzegben n fel, soha nem tudja meg, milyen fuldokolni. A szeretet gy sugrzik belle, mint egy gitest fnye, a kzelebbi dolgokat ersebben megvilgtja, de mg a tvolabbiakra is rsugrzik. lds az ilyen ember krnyezetben lenni.
Ami igazn szomor, hogy sok ember egyltaln nem rti ezeket a mondatokat. Ha valaki kicsi gyermekkorban nem tapasztalta folyamatosan a szeretetteli lgkrt – vagy azrt, mert a szlk sem gy nttek fel, vagy a kapcsolatuk, esetleg a helyzetk nem engedte kibontakozni– az kptelen lesz felntt korban megvalstani, vagy pedig intenzv folyamatokon kell tmennie, hogy egyltaln rlthasson, mi is az valjban.
A szeretet az egyik legcsodlatosabb fogalom. Mindenki tudni vli, hogy mit jelent, igazi arct viszont csak nhny ritka pillanatban, de valjban csak a Felbreds utn fedi fel.
Lehet, hogy kzhelyes, amit most rok, taln mgis rdemes kicsit elgondolkozni rajta, objektven megvizsglni magunkat, mintha valaki ms lenne, vagy pp egy virg, egy festmny, amit csak nzeget az ember, tlkezs nlkl. Hiszen tapasztalsunknak a folyamatos tletalkots szab hatrt. Igazbl nincs is tapasztals. Nem tapasztaljuk a dolgokat gy, ahogy vannak, hanem mindent csak a tudatunk szrjn t. A kpek, hangok, rintsek mind tmennek ezen az elemz rtegen, mint a tpanyag a gyomron, gyomorsavval sztmarva, elemsztve s sztbontva kerl a felszvds, feldolgozs helyre. Egyedl az illatok kpesek egybl a mlyrtegekbe jutni. Mindenki tapasztalta mr, hogy egy rg elfeledett illat milyen rzelemgazdagsgot kpes kivirgoztatni bennnk.
Az elme soha nem rtheti meg, mi a szeretet. Zsigeri szint, mly rzs, a Ltezs forrsa s formja, az let mozgatrugja, maga a Teremts. A leveg, amit a Llek bellegez.
Drga Istenem, mennyi llek fuldoklik! Te, aki most olvasol, gondolkozz el rajta, van e levegd.
Milyen csodlatos dolog ez! Van valami, amirl mindenkinek vannak fogalmai, ha egy tesztben teszik fel krdsknt, akkor le tudjuk rni, mgsem rnk a lnyeghez, egyes ritka pillanatokon kvl. Mint ahogy egy illatot sem tudunk megfogalmazni, csak hasonlatokkal, az elemz elme trhzbl vett szavakkal tudjuk tadni, kpekhez kell ktni (virgillat, olyan, mint a narancs kiprselve stb.), a szeretet mg kevsb megfoghat.
Szmomra az let, Isten s Szeretet szavak szinonimk. Isten lersban csak negatv jelzket hasznlhatunk. Nem mondhatjuk el, hogy ki/mi Isten, hiszen felfoghatatlan, megismerhetetlen, csak azt fejezhetjk, ki, hogy mi nem. Nem behatrolt, nem megismerhet, nem elmvel krlrhat, stb. gy a szeretet megfogalmazshoz is sokkal knnyebb negatv jelzket hasznlni.
Pldul a szeretet nem irnythat, manipullhat. Ha az van ott, hogy „csak akkor szeretlek, ha…”, az nem szeretet. Ez elfogads, vagy nem elfogads. Ha valakinek trsul egy fogalom az ltala szeretetnek gondolt kapcsoldsi formhoz, mondjuk a msik elfogadsa, vagy az engedelmessg megkapsa, akkor hasznlni fogja a fenti kittelt, de itt egyszer fogalomzavarrl van sz.
A kapcsolatok ktanyaga a szeretet. Mint a habarcs a tglkat, gy kti ssze a csaldtagokat, szerelmeseket, bartokat. De nzznk bele, milyen elvrsok vannak bennnk a kapcsolatainkban? Abban a pillanatban, ahogy fellp az elvrs, a transzcendens, megfoghatatlan fogalom kikerl a gyakorlatba s elveszti igaz termszett.
A spiritulis tanok egyik sarkalatos pontja a felttel nlkli szeretet fogalma. Mindenki, aki egy kicsit is kpzett a tmban, bszen hangoztatja, de taln soha nem tapasztalta meg. Ez a „nem azrt szeretlek, mert…” llapota. p sszel, anyagba fordtott ltezsi fkusszal felfoghatatlan. Az ember szereti a kedvest, egy aranyos kisgyereket vagy egy kedves kisllatot, de mi van az alkoholszag hajlktalannal vagy a rosszarc bnzvel? Nmelyik spiritulis ember ilyenkor megprblja szeretni, hiszen azt tanulta, hogy kne, prbl kifacsarni magbl valami rzelmet a viszolygson kvl, megprblja meggyzni magt arrl, amit gy hisz, hogy a helyes rzs. A vallsos ember megprblja Jzust ltni benne stb., van egy jpr technika, amivel erszakot tehetnk az rzseinken valami elkpzels rdekben.
Abban a nhny, ldott pillanatban, mikor elfeledkeznk magunkrl, a flelmekrl, korltokrl s a ltezsrl alkotott elkpzelsekrl, akkor a Szeretet parttalanul radni kezd. Mikor az desanya elszr pillantja meg az jszlttjt, mikor a szerelmesek egyms szembe mlyednek, mikor felnzve az gre a hpelyhek szllingzst figyeled, mikor elfelejted mindazt, ami ott van az elmdben, akkor kicsit elvkonyodik a fggny s tragyog rajta Az, Ami Van.
Az, ami az egsz Univerzum ktanyaga, a Teremts oka s forrsa. Hiszen mi tartja ssze az atomokat, mi tartja mozgsban a vilgegyetemet, mi kszteti osztdsra a sejteket? A hatrtalan, teremt Szeretet nlkl mi oka lenne a ltezsnek egyltaln?
Ahhoz, hogy megtapasztald, csendben kell lenned. Nem a megflemltett gyerek riadt csendjvel, nem az eltklt keres erlkd elszntsgval, hanem egyszeren csendben, mly alzattal s odaadottsggal.
Lehet, hogy semmi nem trtnik majd. Lehet, hogy akkor kerlsz kapcsolatba vele, mikor nem is vrod, egy fut pillanatban, belefeledkezve valamibe. A lnyeg, hogy ne kapaszkodj. Engedd, hogy legyen. Hogy simogasson. Hogy elrasszon, mint egy vzess. Hogy elmosson, eltntessen, bekebelezzen s tvltoztasson, mg olyan nem leszel, mint Rumi, a versben. Hiszen mshogy alig rdemes.
|