Rombol kapcsolatok
2013.05.25. 13:45
Egy civilizlt trsadalom nem trheti el, hogy gyenge, kiszolgltatott tagjait bntalmazs s rtalom rje. A segtsgnek elrhetnek s azonnalinak kell lennie ilyen esetekben. Az utbbi idben a trvnyhozs is foglalkozott a csaldon belli erszak tnyvel, nhny, nagy port kavart tlet is szletett. Ez a cikk a bntalmazs lelki httereivel foglalkozik.
Ktfle bntalmazt klnbztethetnk meg. Az egyik, akit gy hvok, hogy „A j zsarnok”, vagy „a rmai polgr”. Ha minden hajszlpontosan az akarata szerint trtnik, akkor „osztja kegyeit”, az alattvalknak nincs okuk aggodalomra. Az korban Rma leigzta szinte ez egsz akkori civilizlt vilgot. Provinciv tette az addig fggetlen llamokat, de cserbe bkt s nyugalmat grt nekik. A lzadst vaskzzel s szrny mdszerekkel megtorolta, de cserbe bkt s nyugalmat biztostott nekik. A helyi szentlyeknl rmai katonk lltak, hogy biztosthassk a zavartalan vallsgyakorlst, cserbe persze az adkrt s egyb szolglatokrt.
Ilyen ember krnyezetben lni nyomaszt ugyan, de tbb-kevsb kiszmthat. A msik sokkal rosszabb, az a szemly, aki a sajt bels, torz ignyeit elgti ki a bntalmazssal. A legbetegebbekbl kjgyilkosok vagy egyb szrnyetegek lesznek, akiket elbb-utbb (szerencsre) a bntetjog kivon a forgalombl, nagy rszk viszont soha nem megy el a vgskig, ezrt szabadon garzdlkodhatnak kzttnk.
Az ilyen ember mellett lni olyan, mint aknamezn jrni. Soha nem lehet tudni, hogy mikor „szakad el a crna”, mikor tesz vagy mond olyasmit az ldozata, amivel kivltja rosszallst. Ez a nyuszika s a sapka esete. Az ilyen ember a benne lv permanens gylletet folyatja ki magbl, szinte mindegy, mit tesz a krnyezet, ez valamilyen mdon mindig „ellene trtnik”.
Az eredmny mindkt esetben egy (vagy tbb) megtrt, az lett nem l szemly, akr gyerek, akr hzastrs az illet, akinek a dntseit egyetlen dolog motivlja, hogy elkerlje az rtalmat. A tipikus kudarc-kerl szemlyisg, aki flelemmel telve surran az lete perifrijn, rettegve figyel maga krl, hogy mikor csap le r valami rossz. Ezt n llek-lsnek szoktam nevezni. Meg lehet tenni olyan mdon is, hogy egyetlen ts nem csattan el, pusztn a jelenlte erejvel sszetrhet valakit a bntalmaz
Az igazi, autentikus kzdsport-oktatk nemcsak a hallos technikkat tantjk meg rikon, hanem azt is elmondjk mell, hogy milyen knny meglni vagy megnyomortani egy embert. A harcmvsz lnyegesen klnbzik a verekeds, retlen szemlyisg gyakorlktl, szmra a technikk nem fegyverek a tbbi ember ellen, mg csak nem is teljesen nvdelmi eszkzk, csak egy rendszer rszei. Sajnos a nyugati kultrban elterjedt harcmvszet csonka, a rendszer teljessgbl kivettk azt az egyetlen elemet, hogy hogyan kell lni. A teljessgben meghagyott s tadott rendszerek elssorban erklcsi, letvezetsi nevelst adnak s tudatossg-nvel szerepk van.
Attl, hogy valakinek mdjban ll uralkodni a msik emberen, rvnyesteni az akaratt, krt tenni benne, az nem azt jelenti, hogy joga is van hasznlni ezeket az eszkzket.
Ezrt rgen, a tvolkeleti kultrkban a mesterek maguk vlasztottk meg a tantvnyaikat, akit brmikor elkldhetek, ha mltatlannak bizonyult. Ma itt a nyugati kultrban (sok minden mssal egytt) ebbl is rucikk lett, az oktatk (akik mr legritkbb esetben nevezhetk mesternek) megvehetk, kibrelhetk, mint egy aut vagy edzterem, s (tisztelet a kivtelnek) mindent meg is tesznek az ignyek kiszolglsa rdekben.
Visszatrve a bntalmaz szemlyisg emberekhez: tbbsgk taln nem is tudja, mekkora krokat, visszafordthatatlan rombolst visznek vghez ldozataikban. Ha hzastrs az illet, akkor rendszerint olyan szemlyisget vlasztanak, akinek nincs benne a tudati rendszerben az nvdelem joga. Nagyon j film az „Egy gyban az ellensggel”, ami egy szrnyeteg frjtl trkksen elmenekl felesgrl szl, de az letben azrt irrelis, hiszen a szkst ilyen tudatosan megtervezni s kivitelezni csak egy p szemlyisg kpes. Az uralkod emberek viszont kerlik az egszsges lelk embereket, mint a tzet, hiszen ltelemk a bntalmazs, ami nem valsulhatna meg gy. A hal sem a vzen kvl keres magnak prt.
Ahogy a test, gy a llek is igen knnyen megtrhet. Ellenttben a hsies eposzokkal, az ember esend. Ha van krltte tmogat krnyezet (szlk, testvrek, bartok), akkor kpes tovbb kitartani, de a bntalmazk azzal szoktk kezdeni, hogy elszigetelik mindenkitl ldozatukat. Kgyt-bkt kiablnak az „elviselhetetlen” szlkrl, a nemkvnatos bartokrl, „ide ne jjjn, mirt tallkozol vele” stb.
Az egsz trtnet legszomorbb eleme az, amit a pszicholgia „Stockholm-szindrmnak” nevez (egy itt trtnt tszdrma utn). Ez annyit jelent, hogy a bntalmazott elll a sajt oldalrl a bntalmaz mell. Elhiszi, hogy jogosan bntjk, „megrdemli”, nem kr segtsget s mg meg is prblja szeretni lete tnkretevjt.
A szeretet termszete csodlatos, mint a vz, felsznre prbl trni a legkisebb rsen is. Mg mindig jobb megtrve, megalzva lni, mint szeretet nlkl. Sok bntalmaz is szeretetnek tnteti fel, amit mvel, „megneveli” a gyereket, „flti s vja” a hzastrsat (ezrt korltozza – sokszor egsz szlssgesen – a szabad mozgst). Ezek az emberek mr teljesen elfelejtik (vagy meg sem tanuljk), hogy minden ember joga s termszete a szabadsg, a testi s lelki egszsghez val jog nem egyfajta kivltsg.
A mindenkori hatalomnak nem rdeke, hogy egszsges lelk, szabad dntsi joggal rendelkez llampolgrok alkossk a trsadalmat, hiszen k nem elkbthatk demagg szlamokkal. A rendszervlts ta elgg szles krben elterjedt „szabadsg” fogalma viszont kzelebb llaz anarchihoz s a msik ember semmibevtelhez, mit a valdi szabadsghoz.
A teljesen megtrt s tnkretett trs vagy gyerek elbb-utbb nyilvnval tneteket produkl, alkohol- vagy drogfgg lesz, idegbeteg, stb., ekkor elkezdheti sajnltatni magt a bntalmaz, egyben nigazolst is kap a krnyezet s nmaga eltt is: „egy ilyen-olyan borzaszt szemly mellett nem csoda, hogy nha kiakadok” jelleg mondatokkal.
Azt szoktk mondani, vannak olyan emberek, akik kpesek msokban lngot, fnyt gyjtani, de ne felejtsk el, hogy olyanok is vannak, mgpedig sajnos sokkal tbben, akik a meglv fnyeket is ki tudjk oltani. Mint tudjuk, rombolni mindig knnyebb, mint ltrehozni valamit. Van egy msik monds is: „minden sikeres frfi mgtt ott ll egy n”, n ezt gy mdostottam, hogy „minden megtrt n mgtt ott ll egy frfi”, br a bntalmazs nem csupn frfi-tulajdonsg, azrt is kerltem az egsz cikkben a konkretizlst.
Az egyetlen ellenszer a tudatossg. Ha tudatostjuk cselekedeteink mozgatrugit, ha nemcsak a sajt, de a msik ember szemszgt is figyelembe vesszk, soha nem kerlhetnk olyan helyzetbe, hogy rtalmas, rombol kapcsolatok csapdjba esnk, akr mint elkvetk, akr mint ldozatok, hiszen egy ilyen kapcsolatban csak vesztes, szenved fl van, senki sem nyer.
KG 2013-05-25
|