Diksa : Srí Bhagavan a személyiségről |
Srí Bhagavan a személyiségről
2020.04.08. 13:31

Ez egy kivonat (így kaptam) egy (nem megjelölt) Mukti Móksa tanfolyamból. Mint ismeretes, Srí Bhagavan minden hónapban tart ilyeneket (főleg indiaiak számára).
Néhányuk fordítása lentebb található.
A dőlt betűs szövegek az én megjegyzéseim, most nem írtam a végére jegyzeteket, hanem a szövegben fűztem hozzá a szükséges magyarázatokat. Kész a fordítás.
Kérdés: Bhagavan, világossá tennéd, mit értünk az "én"alatt ? (az eredeti szövegben a self - psichological self kifejezést használják)
SRÍ BAHAGAVAN: Már beszéltem erről, de most mondok még többet.
Zavarba ejtő ennek a dolognak a határtalansága. Ezt jól meg kell értened, különben konfliktus léphet fel benned. Úgy néz ki, sok követő nehézségekkel küzd, hogy megértse ezt, úgyhogy beszéljünk az "én" felé tett utazásról.
Mikor egy gyerek megszületik, nem érzi, hogy a teste az övé. Ez később történik meg, rendszerint két, két és fél éves kor körül, és hat éves korig tart. (Manapság ez előbb kezdődik, már két éves korban a gyerek azonosítja magát a testével). Manapság ez gyorsabb. Bármi felgyorsíthatja a gyermek érzékszerveinek működését. Egy csípős íz, egy esés, egy hangos kiáltás vagy más hang - minden olyan történés, ami szokatlan - beindíthatja az érzékszervek felgyorsulását. Normál körülmények között a gyermek érzékszervei lassúak, de ha elkezdenek gyorsan működni, a gyermek elkezdi érezni, hogy ez az ő teste és meg kell védenie. Megérzi a test határait és emiatt létrejön a biológiai én. Egyébként a gyermek nem tud semmiféle "én"-ről. Aztán elkezdődik az "én testem" érzése és ez a biológiai én születése.
Később a gyermek elkezd kapcsolódni és kölcsönhatásba kerülni a szülőkkel, nagyszülőkkel, az iskolával és a társadalommal, megtanul egy csomó dolgot, akkor a pszichológiai én (a személyiség) ennek hatására megszületik. A kaszt, társadalmi osztály (gazdag, szegény), ügyes vagyok, ügyetlen, indiai vagyok, amerikai vagyok, ezek mind kondicionálják a személyt.
A kondicionálással együtt megjelenik az Elme, és ez maga a pszichológiai én. A nézőpontjaid, vélekedéseid, feltételezéseid, eszméid, az elszenvedett traumák, a tölteteid, minden dolog, ami az életed során megtörtént, vagy ahogy gondolod, hogy megtörtént, ezek a te életed történetévé válnak.
Az elmének ezek a tartalmai hozzák létre az énedet. Úgy is hívjuk, hogy "a szamár", amelyet elkezdesz a hátralévő életedben a válladon cipelni. A feje a te fejeden nyugszik és itt kezdődik a szenvedés. Ahogy a személyiség-én eltűnik, a szenvedésnek is vége szakad. A személyiség-én uralja az életedet, arra használja, hogy a saját túlélését biztosítsa.
Ha fogsz egy embert, és terrorista ideológiát pakolsz bele, akkor ez az ideológia átveszi fölötte a hatalmat és terroristává fog válni. Ugyanúgy csinálhatsz belőle muszlimot, keresztényt vagy hindut, bármit beleprogramozhatsz. Ha képes vagy eszméket létrehozni, beteszed a fejekbe és ők át fogják venni és a hátralévő életükben követni fogják. Az eszmék az embereket a túlélésük érdekében használják, akik képesek a saját vagy családjuk életét is feláldozni miatta, bármit feláldoznának.
Láthatsz embereket, akik a nagy ügyért feláldozzák a családjukat. Ez lehet a haza, a hit vagy egy mozgalom. Feláldozzák a családjukat egy eszme kedvéért. Még az életüket is adják érte. Például a katonák a háborúban az életüket adják a hazáért. Aztán láthatsz egy csomó embert, akik a vallásuk mártírjaivá válnak.
Nem azt mondom, hogy ez jó vagy rossz, csak azt mondom, hogy ez történik, ennyi az egész. A "jó és rossz" a te választásod. Az én dolgom megmutatni, hogy mi történik. Vagyis, hogy a személyiség-én hogyan használ téged. Túlélésért harcol, aztán lassan a többiekkel is törődni kezd.
Kezdetekben ez az egész nagyon tudattalan szinten megy végbe, majd lassan tudatosodik. Ahogy halad a tudatosodás felé, úgy mozdul el a teljes önzéstől a másokkal való törődésbe, de ez még mindig az "én".
Régebben biztonságra törekedett és nagyon önző volt. Aztán a biztonságot a társadalomban, a nemzeti vagy vallási közösségben keresi. Így az én kiterjedt. Mindent a túlélése érdekében tesz, úgy akarja azonosítani magát, hogy "indiai vagyok, egy nagyszerű indiai, egy nagyszerű amerikai, egy nagyszerű kínai, egy nagyszerű hindu", ebben talál biztonságot, így terjed ki az "én". Törődik a szegényekkel, akik olyan sokat szenvednek. Ekkor az én kapcsolódik másokkal, ekkor azonosítja magát a szegényekkel, az állatokkal, a kutyákkal, "ó, meg kell mentenem az állatokat!" vagy azonosítja magát a növényekkel: "tennem kell valamit a klímaváltozás ellen", így terjed ki az én. Az ön-közpotúságtól a másokkal törődés felé halad, de ez még mindig az én. Még a szociális munkásoknak is nagyon erősen ott van az énje, csak olyanná vált, akinek a másik fontosabb.
Az "én" eggyé válik a Hazával, vagy a Hittel, ettől kapja meg a biztonságot. Lassan egyre kevésbé önző lesz, ez olyan természetesen történik, ahogy egy magot elültetsz. Mikor megszületsz, nincs ott az én. Aztán kialakul, mint biológiai, majd pszichológiai én, majd különböző állomásokon megy át. A tudattalan én tudatossá válik. Az önzőségből az önfeláldozás felé halad. Egyre jobban és jobban kiterjed és másokkal törődik. Így halad és egy adott ponton felébredetté válik. Egy Felébredett Én lesz belőle. Mikor ez megtörténik, rájön, hogy az elme nem az övé. Már nem azonosítja magát az elmével, hanem úgy látja, mint "Az Elme". Itt kezdi megérteni, hogy mi az Egy Elme, az Ősi Elme.
A szerkezet és a működés alapvetően mindenhol ugyanaz, ami különbözik, az a vágyak, félelmek és kívánságok tárgya. Nagyon egyforma, és többé-kevésbé egyforma más fajoknál is, különösen az emberi történelemben, legalábbis ebben az emberi fajban, amik vagyunk. Az elme nem változik, úgy működik, mint azelőtt, de az "én" "szemtanú tudatosság"-gá válhat. Az elme-működés megfigyelőjévé. Ez hatalmas megkönnyebbülést adhat. Ha képes vagy megfigyelni, sikeressé válsz a külvilágban. Ha lecsatlakozol az elméről és megfigyeled, akkor nagyon nagyon sikeressé válsz és sok kedvező dolog történik körülötted. Csodák történnek. A boldogság erősödik és a szenvedés csökken. Felébredett személy vagy, de az elme ugyanaz marad, azzal a különbséggel, hogy már nem a te elméd, hanem Az Elme.
Eljutottál erre a pontra, és ha a körülmények kedvezőek, elég hamar eljutsz ide, de lehet, hogy nehézségeket okoz eljutnod. Talán régebben, mikor a társadalom szerkezete más volt, könnyebb volt eljutni ide, manapság kicsit nehezebb. De ha szerencsés vagy, ha egészséges vagy, Felébredett személy válik belőled, de előtte meg kell tapasztalnod ezeket.
Mikor felébredett éned lesz, az elme elcsendesül. Nyugodttá válik, de működik. Még mikor felébredett vagy, akkor is folyamatosan működik, de akkor látod a gondolatok áramlását és nem azonosítod magad vele. A megvilágosodásban az elme csendes és csak akkor működik, mikor szükség van rá, egyébként nem. Hogy történik ez? Az érzékszervek működnek, de az elme nem zavarja meg (nem hoz létre interferenciát). A szamár lekerült a fejedről, ezért az érzékelésbe nem zavar bele az elme. Minden interferencia nélkül működnek, és ez az, amikor elkezdesz élni. Már amikor felébredett vagy, elkezdtél élni, de ez sokkal magasabb állapot. Mikor ez megtörténik, akkor látsz, amikor nézel, hallasz, amikor hallgatsz, szagolsz, mikor szagolsz és érzékelsz, mikor érintesz. Ha gondolkozol, akkor ott csak a gondolat van, így működik ez.
A megvilágosodott is gondolkodik, de nincs ott gondolkodó. Nem azt érzi, hogy ő gondolkodik, mert nincs ott gondolkodó személy. Nincs ott egy képzeletbeli gondolkodó, csak a gondolat, így működik egy megvilágosodott személy. A gondolat nem a túlélést szolgálja és az érzékszervek működése történik. Ha az elme beavatkozik, akkor észreveszi. Ilyenek a megvilágosodott személyek.
És ha szerencsésen tovább élsz, nagyjából egészségesen, akkor Egységlénnyé válhatsz. Egy Egységlény érzékszervei nincsenek összekapcsolódva, ez így volt, amikor megszülettél. Ekkor az éned "Egység Én"-né válik. Soha nem volt olyan idő, amikor nem lett volna ott az én. A kisgyermek Egység Én-nel rendelkezik. Újra olyanná válsz, mint a gyermek. Ha Egységlény leszel, az érzékszervek szétkapcsolódnak, ha nézel, csak látás van, hallás nincs. Hallasz, de az elme nem zavar be. Vagy látsz, vagy hallasz, vagy szagolsz vagy tapintasz. Szétkapcsolódtak az érzékszervek. A biológiai én eltűnt és az Egység Én van jelen. Amit látsz, eggyé válsz vele. Ez a Tat Tvam Asi. Ha látsz egy fát, te leszel a fa. HA hallasz egy hangot, te leszel az a hang. Szagolsz valamit és azzá válsz, megérintesz valamit, és az vagy. Ez történik, ha Egységlény leszel, az érzékszervek szétkapcsolódnak.
De egy baj van, hogy gondoskodni kell rólad, nem tudsz törődni magaddal. Kellenek emberek, akik törődnek veled. De azért nem élősködsz rajtuk, mert a tudatállapotod hatással van a környezetedre. Például Rámana (Rámana Maharsi) ilyen volt. Rámana Egységlény volt és nem tudta ellátni magát, mások gondoskodtak róla. Egy csendes erőműként működött, a tudatossági szintjével segített, de gondoskodni kellett róla, mert az érzékszervei szét voltak kapcsolódva, se biológiai, se pszichológiai énje nem volt. Ami ott volt, az csakis az Egységlény.
Amit látsz, azzá változol. Az "én" Egységlénnyé változott. Eggyé válik a másikkal. Régebben volt megfigyelő és a megfigyelés tárgya, most azzá válsz, amire figyelsz. Csak az van ott, ami ott van, ennyi az egész. Ha egy fa van ott, akkor csak az van, semmi más. Ha jársz, nincs ott más, csak a járás. Nincs magyarázgatás. Ha látsz egy virágot, az lesz minden, a virág betölti az egész teret, csak azt tapasztalod.
Az ízlelés egész más. A hangok nagyon különbözőek. A szaglás teljesen más. Rengeteg energia van ott, ez történik. De attól még te NEM változol fává. Egyedül a fa van ott, az egyszerűség kedvéért mondtam, hogy eggyé válsz a fával, az nem azt jelenti, hogy te fává változol, mert nincs ott senki, csak a fa van ott. Te nem vagy ott, ezért mondtam, hogy te leszel a fa.
Amikor Egységlénnyé válsz, akkor fokozatosan Fénylénnyé változol és a fénylény ott lehet bármikor bárhol, a tér és idő nem létezik egy fénylény számára. Ha azt gondolod, szeretnél ott lenni New Yorkban vagy bárhol máshol, akkor ott leszel. Ha egy fesztivál résztvevője akarsz lenni, megjelensz a tömegben. Nem okoz nehézséget számodra a tér és idő, bárhol akarsz lenni, ott leszel. Ez olyan hatalmas szabadság, szeretet és öröm érzésével jár, amit el se tudsz képzelni. Meg kell tapasztalnod.
És ha még mindig szerencsével jársz, akkor Térlény válhat belőled. Az a különbség a fénylény és a térlény között, hogy a fénylény egyszerre csak egy helyen lehet, a térlény pedig sok helyen egyszerre. Tehát az egységlény egy hangya, egy elefánt, egy tigris vagy egy emberi lény vagy bármi. A térlény pedig egyszerre mindegyik egy időben. Sok lény születik, és ő ott van mindegyikben, Sok meghal és ő ott is jelen van. Szerte a világon, minden házban, ahol születnek és meghalnak, ő jelen van. Ezrek házasodnak éső ott van. Ő a mátkapár, ő vizsgázik az iskolában, ő szórakozik, harcol, ahol az emberek szórakoznak vagy harcolnak. Ő mindegyik. A jó és rossz kérdése nem létezik. Ő minden. Az összes elválasztás megszűnik a térlények esetében. Ő minden. Ez olyan, mint a Krisna Visva Rúpa Darsan (visva=minden, mindenség, rúpa=alak, darsan= meglátni - amikor Krisna alakjában a mindenséget lehetett meglátni - Bhagavad Gíta) pontosan azzá válik. És ez nem valamifajta képzelet, elképzelés, semmi ilyesmi, hanem egy valóságos tapasztalat. Látod magad mindenütt megszületni és meghalni, harcolni és meggazdagodni. Minden te vagy. Az összes ronda ember, meg az elnök és a miniszterelnök. Te vagy azok a fák ott. Te vagy az amott elhaladó autók. Te vagy minden.
Szóval ide viszünk el téged. Hogy csináljuk? Te magad kell hogy felfedezd önmagad. Természetesen csak a technika egyszerű. Megcsináljuk a műtétet a szívedben, az agyadban, a mirigyeidben és odaviszünk. Ugyanaz a technika és ez mind rendelkezésedre áll. És mi történik a felfogásoddal? Az elképzeléseid arról, hogy férfi, nő, Isten, ez vagy amaz, ezek mind eltűnnek. Lényegtelen, hiszen minden te vagy. Te ülsz a börtönben és te vagy a rendőr, aki elfogott. Te vagy az akasztott ember és a hóhéra. Te vagy, aki megeszi a csirkét és te vagy a csirke, akit megettek. Megeszed a csirkét, megeszed magadat, akkor hol vagy? Ez egy tapasztalat. Akkor mi történik az elképzeléseddel Istenről, a Gururól, erről vagy arról? Minden a feje tetejére állt, mindennek vége. Nincs számodra más.
Ha a Földön vagy, akkor beszélhetsz a lapos földről, észak, dél, kelet és nyugati irányokról, de ha kint vagy a világűrben, beszélhetsz ilyesmiről? Az egész nézőpontod megváltozott. Minden néhány órában körbemész a föld körül, innen minden más, ez egy gyönyörű Föld. Az égtájak értelmüket vesztették. Ugyanaz történik azzal is, amit megtanultál. Minden elveszett, egy nagy veszteség, mindened eltűnik, amid volt, már túl vagy rajta. Mindenné válsz. Az Ami Van-ná válsz. De még minden folytatódik, tovább élsz, ha a tested egészséges. Nem erős, de egészséges. Ha beteg vagy, akkor ez nem lehetséges. Ha problémák vannak a szíveddel vagy az agyaddal, akkor ez nem történhet meg. De ha még egészséges vagy, mi történhet? Te leszel az Egyetemes Én. Te leszel Minden.
Ha még tovább haladsz, ott már nincs semmi más. Ami ott van, az a Suanja. Suanja azt jelenti, su anja, vagyis nem másik. Nincs semmi, ami másik. De te ott vagy, nem úgy, mint egy kis valaki, nem egy felébredett vagy megvilágosodott személy, nem úgy, mint Egységlény, Fénylény vagy Térlény, de ott vagy.
Nem tudsz róla beszélni. Minden elmúlt. Ez a suanja, a semmi. Ez csak egyedül az. Nem másik. Ekam. Egy. Nem tudsz beszélni róla, nem tudod megmagyarázni, mert ott nincs miről beszélni, mert az az Egy. Ekam. De te odajuthatsz. Aki el akar jutni oda, az eljuthat. Így az "én" (self) Ekammá vált.
Ez az "én" fejlődési útja röviden elbeszélve. De ahogy haladsz és haladsz előre a folyamatban, ez nagyon világossá válik számodra. Minden, amit mi teszünk, az, hogy felkészítsünk erre a folyamatra és a folyamatban majd magad fedezed fel. Ezt Paramdzsjóti AmmaBHagavan fogja megtenni. Ők segítenek a folyamatodban és te magad fedezed fel ezeket a dolgokat. Ez egy első kézből való tapasztalás.
Ezért beszélünk a pszichológiai énről és kérünk, hogy teljesítsd be magad. Ha elfojtást akarsz követni, akkor tedd azt. Ha ellenőrizni és szabályozni akarod a vágyaidat, tedd, vonulj ki az erdőbe. Ha pedig a legfinomabb ételeket akarod enni, drága autót vezetni és jelentőségteljessé válni, az is jó. Minden jó, bármi rendben van. Néhány ember számára a vágyak elfojtása a célravezető, míg másoknak a vágyak kiélése. Ebben a Dharmában mi rendszerint a vágyak beteljesítésének útját járjuk. Erre fókuszálunk, különösen az egészségedre, a bőségre, az örömeidre, a kapcsolataidra, a családodra, mindezekre a dolgokra. Úgy érezzük, ez a legkönnyebb út számodra, ha ez megfelel. De ha ki akarsz menni a hegyekbe, hogy csatlakozz a Sziddhákhoz (felemelkedett mesterek) akkor tedd azt. Láthatod, hogy a Szddhák még lebegni is tudnak. Ha azt akarod, hogy segítsenek neked megtanulni lebegni, menj és csatlakozz hozzájuk. Te is lebeghetsz.
Tehát minden és bármi rendben van számunkra, nem mondjuk, hogy ez az út, vagy az az út helyes. Te választod meg az utad. A saját utadat járd be és azt választod, amelyiket akarod és az rendben van, de mi a megelégedés útját részesítjük előnyben. Ezért mondjuk, hogy teljesítsd be, amit az éned akar. Ezért beszélünk olyan sokat Ihamról (evilág). Nem találunk benne semmi kivetnivalót, hogy szépen öltözöl, jó ételt eszel, szép helyen laksz, autó, ékszerek, ruhák. Nem szabjuk meg, hogy milyen legyen a hajviseleted. A nők bármilyen frizurát, hosszú hajat hordhatnak, meg bindit (=pont, a hindu nők viselik a homlokukon). De ha nem akarsz bindit viselni, nem kell. Ha farmert akarsz húzni, tessék, ha száriban akarsz járni, tedd azt, rajtad áll. Semmi dolgunk vele. A mi fókuszunk, hogy segítsünk neked önállóan felfedezni önmagad, ez minden. Egyébként ez a te saját életed, csak kövesd. Nem kell harcolnod az " én" ellen. Az nagyon is ott van. Engedd, hogy kifejezze önmagát és majd együttérzővé válik. Ez segíti a világot. Az önzőségből természetes módon mozdulsz el az együttérzésbe. Teljes szabadság van itt, ne hagyd, hogy bárki is megmondja, hogy ezt vagy azt tedd. Hallgasd meg őket, de ne tekintsd parancsnak. Lehetőségeket ajánlanak fel, és ha teszik, elfogadod, ha nem, akkor pedig nem. Ha meg akarsz házasodni, vegyél el valakit.
Ez egyéni és olyan, mint a homeopátiás gyógyszer. Amelyik hozzád illik, amelyik érték illik hozzád, az lesz a jó. A benned futó tíz programtól függ. Különbözőek vagytok, egyediek vagytok, meg kell választanotok az utatokat. Nagy választék van a piacon. Azt válaszd, ami legjobban illik hozzád.
|