Lkk, els rsz
2020.05.13. 12:06
Az indiai hagyomnyban (mind a hindu, mind a buddhista vallsban) komoly szerepe van a Lkknak. Ezek egyfajta ltskok. MIkor Sr Bhagavan emltette egyik tantsban, a jegyzetekhez belinkeltem egy Wikipdia szcikket.
Nem hagyott nyugodni, gyhogy elkezdtem lefordtani. Elg hossz s mg nem rtem a vgre, de mivel a menpont befogadkpessge vges, a kvetkezben folytatom.
A szerz a buddhista hagyomnyon keresztl fejti ki a tmt, de gy gondolom, a lnyeg, hogy a struktrkkal megismerkedjnk (ez egybknt nem klnbzik dnten a hindu s buddhista irnyzatokban).
Neknk, a zsid-keresztny kultrkrben nevelkedetteknek egsz ms elkpzelseink lpnek fel, ha a "tlvilg", "menny", "pokol" s hasonl szavakat halljuk. Pl. a "dva" sz rtelmezse sem knny. Ha "angyal"-nak fordtom, jra csak ms asszocicit kelt. "Isteneknek" sem nevezhetem ket, mert akkor hatatlanul a "Teremt" minsg kapcsoldik hozzjuk, s folytathatnm. Pontosan egy ilyen krdst kapott Sri Bhagavan az egyik (itt a honlapomon nem szerepl) eladsban, amire a mi spiritulis struktrnk szmra nagyon zavar (sszezavar) vlaszt adott.
Ez az oka ennek a fordtsnak, mert aki veszi a fradsgot s elolvassa (vagy legalbb tnzi), akkor teljesen elmlik ez a zavars s a helyre kattan minden.
Az Egysg nem indiai rendszer, hanem egy egsz vilgot tfog spiritulis kzssg, de Sr Bhagavan Indiban szletett s l s ebbl a szemszgbl nzi a dolgokat. Ezrt azoknak, akik nem indiaiak, szksgk van egyfajta rltsra a megrtshez, ezt szolglja ez a fordts. Szndkosan nem a "Diksa" menpontban szerepeltetem, mert ott csak az Egysg tantsokat szeretnm kzztenni.
Bevezets
A kvetkezetes buddhista kozmolgia, ami az Abhidarma knyveiben s kommentrjaiban tallhat, mind a Travda, mind a Mahajna hagyomny ltal elfogadott, a buddhista sztrk s a Vinaja hagyomny elemzsnek s sszehangolsnak egyfajta vgtermke. Egyetlen sztra sem foglalja ssze az univerzum teljes szerkezett, de Buddha egyes sztrkban lerja a tbbi vilgot s a ltezs llapotait, msokban pedig a vilg eredett s pusztulst.
Az adatok eme szintzise mr a buddhizmus korai szakaszban, a Pli Vibhadzsjavda hagyomnyban megjelenik, kisebb ellentmondsok ellenre a jelenlegi Mahajna buddhizmus Szarvsztivda tradcijban jelen van.
Ez a kp nem felel meg a csillagszati informciknak, mely ms az si Indiban is jelen volt, nem is egy olyan lers, ahogy az emberek a sajt vilgukat felfogjk, inkbb olyasmi, amit a Divjacsaksusz, az Isteni Tekintet lt, amit Buddha, vagy egy szent tapasztal, aki kpes felfogni a keletkez s eltn vilgokat. Ezt a kozmolgit szimbolikusan s allegorikusan is felfoghatjuk.
Kt sszefgg rszre oszthatjuk fel: trbeli feloszts, mely lerja a vilgon bell a klnbz birodalmakat s idbeli, mely azt rja le, hogy ezek a skok hogy jnnek ltre s tnnek el.
Trbeli kozmolgia
Mely lerja a klnbz vilgokat az univerzumban, ktfle kiterjeds: a vertiklis (csakravda) megmutatja a magasabb s alacsonyabb vilgok szerkezett, s a horizontlis (szahaszra) ezeknek az alacsonyabb s magasabb vilgoknak a csoportokba rendezdst rja le.
Vertiklis kozmolgia.
Eszerint az univerzum sok, egyms fltt s alatt elhelyezked, egymsra pl ltskbl (lka) ll, ezek mindegyike egy tudatllapothoz kapcsoldik. Egy vilg azonos a benne tartzkod lnyek sszessgvel s ha mind meghalnak, maga a vilg is elenyszik. Egy vilg akkor jn ltre, mikor az els lny megszletik benne. A fizikai klnbsg nem olyan fontos, mint a mentlis llapot. Pldul az emberek s llatok, melyek br megosztjk ugyanazt a fizikai krnyezetet egyms kzt, mgis ms tartomnyokba tartoznak, mivel a tudatuk ugyanazt a krnyezetet mshogy tapasztalja.
A fggleges vilg 31 helyre van osztva, ezek a helyek pedig hrom birodalomba tartoznak, melynek mindegyike ms tudatllapottal fggenek ssze. Ez a hrom birodalom (tridhtu): az rpjadtu (4 sk), a Rpadhtu (16 sk) s a Kmadhtu (15 sk). (1.)
Mindazok a lnyek, melyek az els kt vilgban szletnek, sszefoglal nven istensgeknek (dvknak) nevezhetk. A dvk hosszabb letek s sokkal magasabb tudatllapotak, mint az emberek. Legtbbjk nem "Isten" , a sz megszokott rtelmben, mivel semmit nem trdik az emberi vilggal s nagyon ritkn kerl vele kapcsolatba, csak a Kmadhtu alsbb istenei hasonltanak egy politeisztikus vilgkp isteneihez.
A Brahm kifejezs ltalnosan a magasabb dvkra rthet. Egy csom dva hasznlja a Brahm nevet: Brahm Szahampati, Brahm Szanatkumra, Baka Brahm, stb. k mindig a Rpadhtu skrl szrmaznak.
Teht sszefoglalva a vilgok szerkezete:
Forma nlkli vilg (rpjadhtu vagy Arpalka)
Nincs fizikai helye az unuverzumban, ide azok a dvk tartoznak, akik elrtk a Ngy Formanlkli Felolddst ( arpadhjnt ) (2) az elz letkben s most a karmjuk gymlcst lvezik.
Ngyfle dva van az rpjadhtuban, a ngy tudatossgtl fggen.
Arupa Bhumi (3) (Arupacsra Brahmalka, vagyis anyagtalan/formanlkli isteni birodalom)
-
Naivaszam-gnynszam-gnyjatana, vagyis a hely, ami sem felfoghat, sem felfoghatatlan. Itt a forma nlkli lnyek tl vannak a puszta tagadson s megrtsen s egyfajta kztes llapotban vannak a teljesen felfoghatatlan szinten, de nem teljesen tudattalanok. Az lettartamuk 84 ezer emberi v (egy maha kalpa) s tmilli- tszznyolcvanezer jodzsna ( egy jodzsna: 16 mrfld) tvolsgra fekszik a Semmi skja fltt (kimcsanjjatana)
-
kimcsanjjatana, a Semmi skja (sz szerint, minden hinyzik). Itt a lnyek kontemplcija kzpontjban az ll : nincs semmi. Itt mr van felfogs, de nagyon szubtilis. Hatvanezer v a Maha Kalpa.
-
Vignynnantjtjatana, a Vgtelen tudatossg. Itt a lnyek a sajt tudatossgukon (vignyna) meditlnak. A Mahakalpa negyvenezer fldi v.
-
ksnantjjatana, a vgtelen tr birodalma. Az itteni lnyek a kiterjedskn meditlnak. A Maha kalpa hszezer emberi v.
Formval br skok (Rpadhtu):
Ahogy a neve is mondja, ez az els, formval br sk, a benne lakk mindegyiknek van trbeli elhelyezkedse s valamifle teste, amely olyan szubtilis anyag, hogy mg a Kmadhtu laki szmra is lthatatlan. Ezek a lnyek nincsenek alvetve az rm s fjdalom rzseinek s nem kormnyozzk ket vgyak, mint a Kmadhtu lnyeit. Nem tartoznak nemi megklnbztets al. Mint a Forma nlkli birodalom lnyei, eme sk lakinak is van tudata, az esetkben Rpadhjnnak hvjk, feloszthatk a tudatossg ngy f szintjre, mindegyik alatta van a nla magasbb szintnek s sszesen tizenht szint tallhat itt.
Egy sor sk helyezkedik el itt ehgyms alatt s mindegyik feleakkora, mint a fltte lv. gy kpzelik, a dvk fizikailag is nagyobbak, mint az alattuk lvk.
Tiszta fldek (Suddhvsza)
a Suddhvsza megklnbztetett a Rpadhtu tbbi skjaitl, mivel itt nincsenek olyan lnyek, akik itt szlettek vagy a meditcijuk eredmnyeknt rtek el, csak azok a "nem-visszatrk" (Angmin) (4), akik mr az Arhat-lt svnyn vannak s egyenesen a Suddhvsza vilgokban rtk el a megvilgosodst, anlkl, hogy brmelyik alacsonyabb skon megszlettek volna. Ezrt a buddhizmusban minden Suddhvsza dva vdelmezknt szerepel., mivel egy itteni lny soha nem fog jjszletni eme vilgon kvl. Mg Bddhiszattvk sem szletnek ebben a vilgban, mivel egy Bdhiszattvnak vgl emberi lnyknt kell megszletnie.
A Suddhvsza vilgok, ellenttben az alacsonyabb vilgokkal, soha nem pusztulhanak el termszeti katasztrfa ltal. Az itteni dvk megjsolhatjk egy Buddha eljvetelt s felvehetik egy Brhmin megjelenst, megnyilvntva az emberek szmra a jeleket, melyekbl egy Buddha felismerhet. Szintn biztosthatjk, hogy egy Bdhiszattva az utols letben meglthassa a ngy jelet, ami a lemondshoz vezeti t.
Az t Suddhavsza vilg a kvetkez:
-
Akanistha - Az egyenl rang dvk fldje. A legmagasabb az sszes Formval Rendelkez Vilg kzl, rendszeresen hasznljk az univerzum legmagasabb szintjnek meghatrozsra. Az lettartam 16 ezer Kalpa ezen a skon, Siva, a hrom szamszra birodalom ura lakik itt. A magassga krlbell a Fld s a Szaturnusz tvolsgnak felel meg.
-
Szudarsana - a tisztnlts fldje. Tvolsga a Fld-Jupiter tvolsgnak felel meg
-
Szudrisa - a gynyr dvk fldje. Az t klnbz angmin szletsi helye.
-
Atapa - a gondtalan dvk fldje.
-
Avriha - a nem lehull dvk fldje. Taln a leggyakoribb hely, ahol az angminok megszletnek. El lehet rni az Arht-sgot ebben a vilgban, de nmelyek eltvoznak s jjszletnek a Tiszta Fldek magasabb rgiiban, mg elrik az utols szletst az Akanistha vilgban. gy is hvjk ket, hogy "akiknek az ramlsa felfel megy". Ez a vilg kb. a Fld-Mars tvolsgban helyezkedik el.
Brihatphala vilgok
Az itt lak dvk tudatllapota a negyedik dhjnhoz tartozik s leginkbb az isteni egykedvsg (upeks) jellemzi. A Brihatphala vilgok a fels hatrai annak, ami a Mahkalpa vgn trtn, a vilg szl ltali elpusztulst illeti.
-
Aszamdzsnyaszattva, a "tudattalan lnyek" vilga. Azok a lnyek, akik elrtk a magas tudatossgot (hasonlan a Formanlkli birodalomhoz) s szeretnk elkerlni az rzkels veszlyt, elrtk a nem-rzkels llapott, melyben egy ideig lteznek, majd egy id utn valahogy az rzkels jra fellp s ettl alsbb szintekre zuhannak.
-
Vehapphala "dvk, nagyszer gymlcskkel". Egyes angminok itt szletnek. A magassga kb. a Fld-Vnusz tvolsggal egyenl.
-
Punjapraszava "a kivlsgok utdai"
-
Anabraka "a felhtlen dvk hona"
Subhakritszna vilgok
Az itt lak lnyek tudatllapota a harmadik dhjnhoz tartozik, mely a teljes rm (szukha) llapota. Ezeknek a dvknak van teste, mely sugrz fnybl ll. Ez a szint a fels hatra annak, mi vz ltal elpusztthat a mahakalpa vgn, mivel a vz nem r fel idig
-
Szubhakritrszna, a "teljessggel gynyr" dvk hona. lettartamuk 64 mahakalpa (egyes forrsok szerint csak 4). Ez az idtartam, mely vgn szl ltal pusztul el a vilg.
-
Apramnasubha a "hatrtalanul gynyr" dvk hona. 32 mahakalpa az lettartamuk. Amit birtokolnak, az a "hit, erny, tuds, bkezsg s blcsessg"
-
Parittasubha, a "behatrolt szpsg" dvk hona. 16 mahakalpa az lettartamuk.
bhszvara vilgok
Az itteni dvk tudatllapota a msodik dhjnhoz tartozik, amit gy hatrozunk meg, hogy elragadtatottsg (prti) s ugyanakkor rm (szukha). Ezek a dvk hangosan kiltoznak rmkben, azt vltik: aho szukham! (, rm!). Van testk, mely villdz sugarakbl ll, mint a villmls. A testk hasonlt egymshoz, de klnbz a tudatossguk.
Az bhszvara vilgok a fels hatrai a mahakalpa vgi, tz ltali elpusztulsnak, mivel a tzoszlop nem r fel idig. A vilg pusztulsa utn, a vivartakalpa kezdetn a vilgok elszr az bhszvara vilgok lnyeivel npeslnek be.
-
bhszvara, ahol a "ragyogs birtokosai" laknak. Az itteni lnyek lettartama 8 mahakalpa (ms forrsokban 2), ez az intervelluma a vz ltali elpusztulsnak.
-
Apramnbha a "hatrtalan fny" dvinak hona (ezen meditlnak). 4 mahakalpa az lettartamuk.
-
Parttbha a "behatrolt fny" dvinak hona. 2 mahakalpig lnek.
Brahm vilgok
Az itteni dvk szellemi llapota az els dhjnhoz tartozik, melyet a "megfigyels s reagls" kifejezssel fogalmazzuk meg, de ide tartozik az elragadtatottsg s rm is. Ez a vilg, mint a tbbi Brahm vilg mr elpusztul a tz ltali vilgvgben.
-
Mahbrahm a "Nagy Brahm" vilga. Sokan abban hisznek, hogy a vilg teremtje, ilyen jelzkkel illetik, hogy Nagy Brahm, Hdt, a Legyzhetetlen, Mindentlt, Mindenhat, az r, Ltrehoz s Uralkod, Teremt, MIndenek Atyja, ami van, volt s lesz". A Mahbrahm, egyes forrsok szerint olyan lny, aki az bhsvara vilgokbl szllt al kiramls tjn s a Brahma-vilgban szletett jj, elfelejtve elz ltezst s azt kpzeli magrl, hogy ok nlkl kerlt bele a ltezsbe. Ne feledjk, hogy mg egy felsbb rang istensgnek sincs bels tudsa a sajt vilgn kivliekrl. lettartamuk klnbz forrsok szerint egy vagy msfl mahakalpa, de gy nz ki, hogy ez nem lehet hromnegyed mahakalpnl tbb, hiszen ennyi telik el az alacsonyabb vilg jjplse s elpusztlsa kztt.
-
Brahmapurohita laki, "Brahm miniszterei" szintn olyan lnyek, melyek eredetileg az bhsvara vilgokbl szrmaznak, Mahbrahm ksriknt szlettek le, miutn egy kis idt egyedl tlttt. Mikor felledt benne a trsasg irnti vgy, azt hitte, a teremtjk s velk is azt hitette el. lettartamuk fl kalpa vagy egy egsz (ms forrsok szerint). Ha jjszletnek egy alacsonyabb skon s elz szletsk egyes rszeire emlkeznek, Brahmrl, a Teremtrl prftlnak.
-
Brahmaprisadja "Brahm tancsadi", vagy a dvk, akik Brahm ksretbe tartoznak. gy is hvjk ket, hogy Brahmakjika, de ez a nv csak a Brahma vilgok laki kztt hasznlatos. Egyharmad (vagy fl) kalpa az lettartamuk.
Kmadhtu, a Vgy Birodalma
Azok a lnyek, akik Kmadhtuban szletnek, a boldogsg klnbz szintjein llnak, de mindannyian, eltren az Anagamin, Arht s Brhma lnyektl, Mra uralma al tartoznak s az rzki vgyakhoz ktttek, melyek szenvedst okoznak nekik.
Mennyek
A kvetkez ngy vilg sszefgg, mindegyik nyolcvanezer jodzsna alapterlet s a Szumru hegy fltt lebeg a levegben. Habr az sszes vilg dvk ltal lakott, nha "mennyeknek" hvjk, mert ez a nyugati kifejezs rja le legjobban az albbi ngy vilgot.
-
Parinirmita-vasavartin azoknak a dvknak a mennyorszga, akiknek "hatalmuk van msok teremtse fltt". Ezek a dvk nem hoznak ltre kellemes formkat, amikre vgynak, hanem ms dvk elgtik ki ezen vgyaikat a kedvkrt. E vilg uralkodja Vasavartin, aki hosszabb let, szebb s hatalmasabb, boldogabb a fld tbbi dvinl. Ez a vilg a Mra nev dvaputra (5) otthona is (aki a dva fajhoz tartozik) aki azon igyekszik, hogy a Kmadhtu sszes lnyt az rzki gynyrk markban tartsa. Mrt nha Vasavartinnak is nevezik, de legtbbszr ezt a kt lnyt megklnbztetik egymstl.
-
Nirmnarati A dvk, akik "gynyrkdnek a teremtskben". Ebben a vilgban a dvk kpesek brmit ltrehozni sajt rmkre. Az urukat Szunirmitnak hvjk
-
Tusita a "boldog" dvk hona. Ez a vilg onnan ismert, hogy ez a Bdhiszattvk vilga, mieltt emberknt leszletnek a fldre.
-
Jma Nha gy is hvjk, hogy "a harc nlkli menny", mert ez a legalacsonyabb a mennyek kzl, ami mg el van vlasztva a fldi vilg felfordulstl. Ezek a dvk a levegben lnek, minden gondtl mentesen. Szujmnak hvjk az uralkodjt.
Folytats a kvetkez menpontban
Jegyzetek:
-
rpja: forma nlkli dhtu: sk. rpa: alak, forma, kma: vgy, svrgs
-
dhjna: tudatossg, tudatllapot, ismeret
-
bhmi: fld
-
angmin: nem jv, nem visszatr, aki teljesen megszabadult a lt krforgsbl
-
putra: gyermek, szltt
Fordtotta s dlt bets szveg: Kovcs Gabriella. Forrs: Wikipdia.
|