A Cheng Hsin test-lét megtapasztalása
2006.02.24. 12:38
A 2006 július-augusztusban tartott edzőtáborom tematikája (ezt a jegyzetet kapták meg a résztvevők)
CHENG HSIN
(Peter Ralston könyve alapján)
A Létezés forrásának megtapasztalása, teljesség és szabadság = Cheng Hsin
A Létezés mint valamilyen dolog nyilvánul meg (test)
5 alapelv:
1. Nyugalom
A nyugalom az az állapot, mikor semmit sem csinálunk azzal a késztetésünkkel, hogy létrehozzuk a nyugtalanságot. A belső tevékenység összhangban van a létezés alapelvével (Tao). Folyamatosan jelen van, csak néha kikerülünk belőle.
A létezés nyugalma = az élet természetes tevékenysége
Minden tettet a létezés erejével hajtsunk végre
2. Ellazulás
A legfontosabb alapelv. Ellazulás = kinyílás = lesüllyesztés = a gravitáció erejének birtokbavétele = a Chi szabad áramlása = szabadság a mozgásban
3. Középpont
A nyugodt elme forrása, egységes mozgás
4. Földelés
Használjuk a gravitáció erejét, kapcsolódjunk rá egész testünkkel, mint határtalan erőforrásra
5. Egység
test-elme-Chi egységben. A mozgást a Chi áramlása hozza létre A Chi-t létezésünk higgadt jelenléte irányítja
Egyensúly A szabad egyensúly minden külső körülménytől független.
Cselekvés – egyensúlyvesztés – helyreállítás. Cheng Hsin: cselekvés egyensúlyvesztés nélkül
Minden felemelt végtagból az erő csorogjon bele a földbe
8 szempontú éberség: elől-hátul, jobb-bal, lent-fönt, kívül-belül. Amennyire kiterjed előre, annyira hátra, stb.
Azzal kell dolgoznod, amid van és a saját utadat kell követned
Ha nem kapcsolódunk be a tudatosítási folyamatba, csak a csendes szenvedés marad, ahol megpróbáljuk elkerülni bajt és nem jutunk sehova.
Erő Vízszintes mozgás = szabadság, függőleges = erő A föld erejét átalakítjuk a tér erejévé. Az erő a föld alól jön, minden erőlködés haszontalan
Tartás A létező által felvett pozíció. Befolyásolja a hozzáállás, gondolkodás, érzelmek. Saját mozgásunkban való teljes részvétel, a mozgás teljes szabadságával. Töltsük ki a jelenlétünket az egész testben. Képzeletbeli testünk a mozgás teljes szabadságával bír
Válasz: higgadt elme = érzékeny figyelem, félelem- és vágymentes, szabad. Mindig az adott helyzet motiválja, az 5 alapelvvel összhangban
Reakció: a tudattalan elme védelmet kereső, átgondolatlan, vak csapkodása, összehúzó-feszülő, szétszórja a Chit
Chi Edzésének alapfeladata: teljes jelenlét térben és időben. Ne keverjük össze a Chi használatát a fékentartásával. Ha nem engedjük áramolni, a feszülés az erő érzetét kelti, pedig nem az. Kan-Li (Víz-Tűz) A test 2 alap Chi-minősége. Víz = lesüllyesztés, Tűz = kiterjesztés.
Ne váljon a kiterjesztés erőfeszítéssé és a befogadás ellenállássá.
Ne uszítsuk a Tüzet a Víz ellen
Tudat nem tölt ki sem teret, sem időt, a jelenben nyilvánul meg az életerő (Chi) által.
Anyag = energia (megnyilvánulás különböző)
Harmónia: ha egységben működik a tudat a Chi-vel
Gyakorlati alapelvek:
1. Figyelem ébren vagyunk, a jelenben, a testünkben, minden irányban azonos távolságban kitöltve
2. Érintkezés (a jelenlétből nő ki) összehangolódunk a partnerrel és a földdel
3. Összekapcsolódás = követés. Higgadt cselekvés, melyben a két fél együtt legyőzi az erőszakot
4. Semlegesítés Ahol teli volt, most üres. Veszély estén mozogj!
A 4 erő:
1. Követés tapadjunk, de uraljuk a helyzetet és keressük az előnyös pozíciót
2. Közreműködés segítsük az ellenfelet az egyensúlyvesztésben
3. Kölcsönvétel az ellenfél erejét kölcsönvesszük és visszaforgatjuk rá
4. Összekapcsolódás fogadjuk el és kövessük az ellenfél Chijét és csak az összekapcsolódás után kezdjük el irányítani
Sem erőszakosság, sem védelem nem lehet benne. Mindig alkalmazkodjunk a Létezés igaz természetéhez.
Cheng-Hsin: befogadás-kiterjesztés helyes használata és a pillanatnak megfelelő alkalmazása.
Befogadás Egy helyzet megoldása mindig az egész esemény tapasztalásában rejlik Ne ragadjunk ki belőle részleteket, engedjük át magunkon a valóságot.
- Figyelmünk mindig legyen a központban. Minden bejövő inf. hatalmas tapasztalássá válik.
- A folyamat (áramlás) érzékelése (hagyni történni) a Chi használata (áramlás a Taoval)
- Ne záródjunk a testünkbe, érzés-figyelmünkkel érzékeljük, mit kíván az adott szituáció
- Félelmek, vágyak gondolatok és elvárások nélkül az erő teljes, a figyelem nyitott
- A változásra való képesség az élet követelménye
- A szenvedélymentes részvétel a figyelem egy olyan formája, amely nem függ és nem fél az eredménytől, miáltal hatalmas és folyamatos tisztánlátást biztosít
Figyelem – értelmezés – (összhangban) cselekvés (válasz)
- Maradjunk harmóniában és szolgáljunk eszközül a másik tettének visszafordításában
- Engedjük a dolgokat elülni magunk körül ahelyett, hogy erőszakkal fenntartanánk a helyzetet
- Amikor belépünk az Abszolút Jelenbe, eltöltjük életenergiánkkal (Chi) és érzés-tudatosságunkkal (figyelem) minden irányban, teljessé és egységessé válunk
Nem cselekvés (mikor a patak csak folyik) összhangba kerülünk a Létezés Forrásával. A figyelmünk nem fejt ki ellenállást, nem hoz ítéletet csak jelen van. Még az erő is, amit használunk, a nem cselekvésből származik, hiszen az ellazulás és a gravitáció a forrása. A cselekedetünk nem a miénk, hanem követi a természet útját. Nem próbálkozunk, csak lépkedünk ide-oda és hagyjuk, hogy az eredmény megszülessen.
A gyakorlás útján megérthetjük a különbséget a szenvedésekkel teli túlélés és az örömteli élet között
Forma Értsük meg célját és természetét. A forma a formátlanságból ered. A korlátok (forma) megteremtésének első követelménye annak megértése, hogy nincsenek korlátok. A Tai Chi (és a többi rendszer) eszközök a Cheng Hsin, vagyis a létezés természetének megértésére. A korlátozás állandó állapotában vagyunk, célunk pedig nem az, hogy küzdjünk ellene, hanem, hogy folyamatosan tudatosítsuk, ezáltal képesek leszünk, hogy átalakítsuk elképzeléseinket és a megközelítés módját, hogy mit és hogyan csináljunk
Sok harcművészetből csak a forma maradt fenn. A formán keresztül csak a formát lehet átadni. Forma = edény, Chi= tartalom
A test átalakítása, az elme felszabadítása nem cél, hanem eszköz, alap, amelyen a megértés megnyilvánulhat, hogy megismerjük saját létezésünk alaptermészetété a maga valójában.
Ami nyilvánvaló és egyszerű, nem mindig tűnik annak, mert elménk bonyolultan működik
Alapelvek
- testsúly a lábakba (nem a lábakra), láb a földbe (nem a földre)
- az erő a lesüllyesztésből jön
- amit épp mozgatunk, teljesen laza
- a mozgás körkörös, folyamatos
- a test egységes, a közép irányítja
- a Chi kitölti az egész testet és a körülötte lévő teret, a középen áramlik át
- minden testtartás és mozgás összhangban van az alapelvekkel
- a Chi-t csak ügy tudjuk használni, ha érezzük
- legyünk otthonosak a testünkben és mozgásunkban, mely spontán és természetes módon fejezzen ki minket. Művészet = szabad önkifejezés
- mikor sok Chi-t koncentrálunk kifelé, ugyanannyit kell befelé és lefelé bocsátanunk
Alapelvek küzdelmi helyzetben (partnerrel)
Erő
- Erő = megtapasztalni saját jelenvalóságunkat
- A gyors mozgáshoz elengedhetetlen, hogy érezzük s kapcsolatot a közép és a talp között
- Alkalmazkodjunk a nem cselekvés alapelvéhez, megőrizve a test, Chi és elme harmóniáját
Kapcsolat a partnerrel
- A harc kapcsolat. Ismerni az ellenfelet és önmagunkat több mindent igényel ügyes technikán és erős Chi-n kívül
- keressük meg a kapcsolat központját
- a beengedés – követés - tapadás, mint a be és kilégzés, egészítsék ki egymást A követés ne beavatkozás legyen
- a test olyan legyen, mint a víz, amely beszivárog a legapróbb résen és mindent kitölt.
- Az elme legyen tágas és nyitott.
- Kapcsolódjunk össze és fordítsuk ellene saját erejét
- Ismerjük az ellenfél célját és stratégiáját, de ugyanúgy magunkat is Ha látjuk, mi az, amit az ellenfél elrejt maga és a világ elől, győztünk, mielőtt a harc elkezdődött volna
- Az ellenfél saját vereségét formálja meg tettei által, mert te szabad és formálható vagy
- A gyengeség, ha ismerjük és szembenézünk vele, nem gyengeség többé. Ami nincs elrejtve, nem tud átváltozni félelemmé
- A támadás nyitott és gyenge pontokat hoz létre, ezen vízszerűen beszivároghatunk
- Vezessük úgy az ellenfél tetteit, hogy az minket szolgáljon
- Lábmunka = a tér geometriájának megértése (döntő fontosságú, hova állunk)
Időzítés
- Minden tett/dolog mint folyamat létezik. Keletkezik, kiteljesedik és elhal. Nagyon fontos tetteink időzítése (melyik fázisban lépünk bele)
- Minden, ami formát ölt, magában hordja saját hanyatlását (végét)
- Fontos a mozgékonyság, nyitottság és változásra való képesség
- Támadás időzítése: mikor saját mozgásával van elfoglalva, vagy ahol hiányos a figyelme. Szinte szörfözzünk tetteinek hullámai között
- Maradjunk teljesek, ne hozzunk létre hézagot se térben, se időben
A tudat állapota
- Ha hatékonyak akarunk lenni, minden mozdulatról, helyzetről és kapcsolatról teljes és valóságos képpel kell rendelkeznünk. a legjobban akkor lehet, ha az egó szerkezetét teljesen kihagyjuk. Ismerjük meg hajlamainkat és reakcióinkat, hogy tudjuk, mit kell kihagyni. Ez eleinte önfeladásnak tűnik, de valójában ez hozza meg a szabadságot. Ne legyen elutasítás, se törekvés
- A félelem elhomályosítja az értelmet, a figyelemre és irányításra való képességet A tudatosság növelése csökkenti a félelmet, ellenben a menekülés-elnyomás csak még mélyebb, kezelhetetlen szintre nyomja le
- . Célunk a személyes szempontoktól mentes tapasztalás. Ne erőszakoljuk rá magunkat az adott helyzetre. Ne legyen bennünk:
- félelem (jövő feltétélezése)
- fájdalom (jelen értelmezése)
- harag (múlt sérelme)
- a félelem, hogy irányítás alá kerülünk, a saját életképtelenségünkbe vetett tévhitből származik. Inkább megtagadjuk a jelenben való részvételt, minthogy szembesüljünk ezzel.
- A harag abból származik, hogy nem akarunk elfogadni valamit annak, ami.
- Növeljük a figyelmet és a hajlandóságot bármi megtapasztalására
- Lépjünk túl saját szempontjainkon
- - Az ellazulás az egyetlen módja annak, hogy elkerüljük a túlzott kötődést bármihez
- Az állandó változás a feladás útján következhet be, nem a követelésén
- Mindig legyünk jelen a szituációban
Összefoglalás
- Ha hatással akarunk lenni valamire, az összefüggésrendszert kell megváltoztatni, nem a tartalmát.
- Az eredmény is csak folyamat
- Belső: (erő, tulajdonságok, stb.) az, ami már van, nem kell létrehozni, csak észrevenni és használni
- Nem kell ahhoz erőfeszítés, hogy hagyjunk valamit létezni
- Szabadítsuk fel a testet és az elmét a számos feltételezéstől és a valóság átdolgozott formáitól, amire eddig szert tettünk
- A küzdelem a cselekvésben és a neki való ellenállásban van, nem a létezésben való szabad részvételben
- Csak olyan dolgot érdemes tanulni, gyakorolni, ami halad, alakul, nem csak forog maga körül (azért előbb nézzük meg, hogy a rendszer vagy mi vagyunk a magunk körül forgók!)
- A jelenlét a létezés pillanatnyi funkciója. Azon cselekvésekkel kell felhagyni, melyek megakadályozzák, hogy itt és most legyünk Hagyjuk abba a hazudozást, létezésünk felszeletelését és rések hasogatását a jelenlétünkbe és a dolgokkal való kapcsolatunkba
- Ha elkerülünk valamit, nem tudjuk átalakítani
- Mindezen ismeretek ajtóként szolgálnak saját megismerésünk felé
Cheng Hsin test lét:
- A test szerkezetében minden teljes, miden tudatos, minden irányítható. Ha a Chi átjárja a testet, a szövetek olyanok lesznek, mint a gumi, a csontok, mint az acél.
- A harcot (és az életet) ne úgy fogjuk fel, hogy valaki-valami ellen cselekszünk, hanem együtt áramlunk. A létezés nagyobb boldogságot okoz így, mint folytonos ellenállással
- A felismerés hirtelen történhet, de rengeteg átalakulás, szelídítés, nemesítés és újrarendezés követi
- A Cheng Hsin olyan út, ahol megnyilvánulhat az ember igaz természete és megtapasztalhatja a Létezés Forrását
Ha felismerjük, hogy van választásunk, hogy előítéleteink nem szolgálnak minket, akkor megszabadulhatunk tőlük. Sok munkával jár a dolgok újrarendezése: test, gondolkodás, érzések, ítéletek. A dolgokat, amik megértek rá, hogy elengedjük, könnyű elhagyni, de ami mélyen gyökerezik bennünk, mindig vissza fog rántani a régi beidegződésbe
A Cheng Hsin olyan út, melyen kibontakoztathatjuk igaz természetünket és megtapasztalhatjuk az igazságot. A megvilágosodás félreteszi az értelmezéseket és kettesben maradunk a Létezéssel. Ez meghatározó élmény, fontos, hogy legyen egy hely, ahol dolgozunk rajta.
Saját elménk csak egy a sok nézőpont közül, és nem maga az Igazság . rá kell ébredned arra, hogy nem az vagy, amit gondolsz
Shissai mester gondolatai a Szívről
Szív (Hsin): a Létezés, mely az Életerőn keresztül nyilvánul meg.
- A forma követi az Életerőt, az Életerő a Szívet. Ha a Szív békés, a forma harmonikus
- A helyes gyakorlás tudatosítja a Művészet lényegét és ez adja a működés szabadságát
- A technikát az Életerőn keresztül kell gyakorolni, az Életerőt pedig a Szíven keresztül edzeni. Kezdetben a tanuló a formán keresztül edzi az életerőt
- Ha az Életerő nem tölti ki teljesen a testet, betegségek lépnek fel. H elhagyja a formát = halál
- Élet és halál az Életerő hullámzása, formához kötődik vagy elszakad
- Az életet és halált egységként kell felfogni. Ha alárendeljük magunkat mindkettőnek, Szívünket nem kell megosztani. Tévedés azt hinni, hogy az élet útját teljesítjük, ha belécsimpaszkodunk és fuldoklunk a tetteinkben, ekkor csak szenvedést okoz
- Aki Szívében megértette az élet és halál Alapelvét, többé nem fog kételkedni és hibázni
<SPAN style="mso-lis
|