Felbreds, megvilgosods
2025.07.10. 12:31

Mivel a mi Dharmnk pontosan erre fkuszl, Sr Bhagavannak van egy „Mukti Avatr” titulusa is, s ehhez a fogalomhoz rengeteg elkpzels kapcsoldik, gyhogy szerettem volna rni rla egy cikket
Mondhatjuk, hogy gyaraptom az elkpzelsek sokasgt a sajtommal, akkor legyen gy. Vlemnyem szerint a tmban legjobbak Adhyashanti knyvei, de az egsznek az a nehzsge, hogy brmit szeretnnk felfogni, azt az elmnkkel tesszk (mint ahogy semmi mssal nem tudunk ltni, mint a szemnkkel) s a megvilgosods annyi, hogy megszabadulni az elmtl.
Namost, ha azt mondjuk valakinek, hogy az a clunk, hogy megsemmistsk, akkor nyilvn foggal-krmmel ragaszkodni fog a ltezshez. A legtbb embernek a „megvilgosodott” szemlyrl egy szirt tetejn meditl szerzetes jut az eszbe, aki esetleg tud egy-kt trkkt, mint levitci, vagy ilyesmi, mindenesetre semmi kze a htkznapi lethez, ahol felteheten nem is tudna elboldogulni, hiszen „az elmje nlkl” a cipjt se tudn bektni (mr ha van neki).
Az Egysg Egyetemn a Daszk kzl nhnyan n. Egysglnyek voltak, akiket nagyon magas tudatossgra vittek fel, s kzlk olyan is volt, akit vezetni kellett, s beszlni se nagyon tudott. Mellesleg kerltem mr n is ilyen llapotba (csodlatos volt!), ahol egyltaln nem volt bennem semmilyen szndk, s ha nem vezet vissza valaki a campusba, akkor taln mg mindig ott lk, flig r vigyorral a kpemen.
Szval ez egyszerre lehet vonz, s vgtelenl riaszt, hiszen mindenkinek van lete, feladatai, prioritsai, s j-j, hogy soha tbbet nem fog fjni semmi, s rmben tltm a htralv letemet, de akkor is.
Ezekhez a gondolatokhoz szeretnm hozzfzni a sajt tapasztalataimat, mivel a Mesterek nyilvn sokkal magasabb tudatossgban vannak, viszont n vgigmentem (megyek) egyfajta folyamaton, ami szerintem segtsg a trsaim szmra. (Az egyik tanfolyamon egybknt azt mondta az egyik rsztvev: „ha te kpes voltl vgigcsinlni, akkor tudom, hogy n is kpes leszek”).
Az n pldm szerintem azrt is lehet tanulsgos, mert elgg „lentrl” indultam. Rengeteg olyan programot hordoztam, ami szinte bortkolta a sikertelensget. Nagyon rgta szoksom naplt rni, ahol hossz oldalakon t sorolom azokat a programokat, amelyek megakadlyoztk nemcsak brmilyen siker elrst, de egyltaln az elviselhet let lst is. Ilyenkor hiba kedvezek, de akr idelisak is a kls krlmnyek, nincs semmi ms, csak szenveds.
Egybknt akit rdekel, a honlapomon van egy „Napl” menpont, amibe rendszeresen szoktam rogatni, de a lelkillapotomat leginkbb a verseim tkrzik.
Teht visszatrve az elmre s az attl val megszabadulsra: nem magtl az elmtl szabadulunk meg, hanem az azt alkot programoktl. Ms krds, hogy ha legalbb a felbreds els lpse nem trtnt meg, akkor nmagunkat ezekkel a programokkal azonostjuk. Szemlyisgnk szerves rsze az n. rga-dvsa, vagyis azok a dolgok, amiket szeretnk vagy elutastunk. Prioritsok, nzetek, meggyzdsek, stb. stb. mindenkiben vagy egyfajta struktra, amit az n. 10 program hatroz meg. Ezek genetikus s karmikus elemek, a fogantatstl a szletsig trtnt dolgok, a krlmnyeket s a szlk gondolatait is belertve, a gyerekkor s felnttkor meghatroz tapasztalatai, esemnyei s az ebbl levont kvetkeztetsek, de idetartoznak az asztrolgiai, s ms egyb kozmikus hatsok is, gyhogy knnyen belthatjuk az n. szabad akarat illuzrikus voltt. A tants szerint bbu vagy, amelyet ez a tz zsinr rngat.
Gyakran hallani olyan vlemnyeket, hogy: „ennyi meg ennyi ideje tagja vagyok a Jagnynak, mirt nem trtnt ez-meg-ez” – mintha a Jagnya egy gp lenne, aminek egyik oldaln bedobjuk a pnzt, a msik oldaln kijn a megvilgosods. Legfeljebb a terminolgit vltoztatjuk „a megvilgosods ajndka” – ha mr annyit hangoztatja a tants, hogy meg kell kapnunk, nem tudjuk elrni.
Sr Bhagavan azt szokta mondani, hogy „ha van 8 millird ember, akkor 8 millird fle megvilgosods van” – vagyis elzetes elkpzelseket fellltani teljesen szksgtelen s abszurd. Maga az is csak egy cmke, hogy „felbreds” s „megvilgosods”, s ha elkezdesz gondolkozni azon, hogy „ez vajon mr az?” akkor nem. Biztos nem az. Mert ha az lenne, szikrt nem rdekelnnek ilyen fogalmak.
2012-ben elkezdtk Indibl osztogatni – n gy hvtam, hogy pecstet a homlokunkra – hogy „ez meg ez felbredett”, mg programokon kln sorba ltek, s adtak „felbredett Dikst”. Errl kt dolgot szeretnk megosztani. Egyik programon lt mellettem egy n, aki a folyamatok s meditcik alatt vgig a telefonjt nyomkodta, majd kiment a „felbredettek” kz Dikst adni, a msik pedig egy program utni megosztson trtnt, ahol az illet hosszasan fejtegetett valami nagyon „elms” problmt, valami olyasmit, hogy a menye nem hajland gy fzni a hslevest, ahogy utastotta, pedig a fia gy szereti, majd azzal fejezte be, hogy: „ha nem kaptam volna meg a felbredst, nem is tudtam volna elviselni”.
Erre vgl Indiban is rjttek, hogy nem gy mkdnek a dolgok, s meg is vltoztattk a rendszert, de rendkvl nehz dolga van mindenkinek, aki „az elmtl” akarja megszabadtani az embereket, hiszen az szinte egyenrtk a halllal. Minden, ami „n vagyok”, odalesz.
Csak ott van a nagy tveds, hogy kizrlag a szenvedst okoz elemek vesznek oda, az „n vagyok” nem. Amikor Mzes megkrdezte a csipkebokrot, hogy ki szl hozz, a szentrsban a vlaszt gy fordtottk, hogy: „Vagyok Aki Vagyok”, holott azt mondta, hogy: „n Vagyok az n vagyok” (ehjeh ser ehjeh). Egyszer rtam is egy verset errl. Az, Aki azt mondja bennnk, hogy „n vagyok”, az a mindenkiben jelen lv Isteni Lnyeg.
Nyilvn sszekeverjk a nevnkkel, identitsunkkal, vgzettsgnkkel, foglalkozsunkkal, stb. stb., de nem. Az n vagyok, az az n vagyok. Sokan ettl rettegnek, hogy a megvilgosods sorn ez elvsz, pedig pont ez marad meg, s a tbbi, lnyegtelen s szenvedst okoz dolog vsz el.
Nem tekintem magam megvilgosodottnak (s nem is rdekelnek ezek a cmkk), viszont tbbszr kerltem nagyon magas megvilgosodott llapotba, ezrt kzvetlen tapasztalatom van rla, hogy mirl van sz. A LZEZSNEK valami olyan magas szint megtapasztalsa, mintha eddig a vilgot, s benne az LETET csak valami elmosdott fekete-fehr fnykprl tapasztaltuk volna meg, aztn hirtelen egyszercsak megjelenik a VALSG.
Sok dologra mondja Sr Bhagavan, hogy „nem lehet elmondani, milyen, csak meg tudod tapasztalni” – ez is ilyen, illetve ez pontosan AZ, amirl sz van.
Egyik tants vlik valsgg szmomra a msik utn, mg olyanok is, amiket mg intellektulisan sem tudtam megrteni – mindig azt hangoztattam, hogy egy tants befogadsnak 3 szintje van: az els, amikor meghallgatom s elfogadom. Ha nem trtnik meg az elfogads (ms struktra van sszepakolva az elmben), akkor nem trtnhet meg a 2 s 3. A msodik szint, amikor annyira egyetrtek vele, hogy sajt vlemnyemknt hangoztatom, a harmadik szint pedig az, amikor mr elkezdett lv vlni az letemben. Ez utbbi kett mr automatikus, ha tjutott az els szinten, az elkpzelsek s hiedelmek szrjn.
Hossz ideig lehetne mg folytatni, de nincs rtelme, az egsz olyan, mint a cskrl rtekezni cskolzs helyett. A kulcs tnyleg a kapcsolat, a ktelk AmmaBhagavanhoz, az a bizalom, hogy kpesek vagyunk odaadni magunkat az Isteni kegynek (aki nem a Dharma rsze, az brmilyen formhoz, vagy akr a forma nlklihez is kapcsoldhat), s „megcsinlja, te meg csak llsz” – ahogy Figar mondja a Sevillai Borblyban.
KG
2025. jlius 10.
|