Diksa : Sri Bhagavan a felébredésről |
Sri Bhagavan a felébredésről
2013.06.28. 13:03

Ahogy a felébredettek száma robbanásszerűen nő, úgy szaporodnak a kérdések is. A felébredésről nagyon sok téves koncepciónk van, ezeket próbálja Sri Bhagavan eloszlatni a kérdésekre adott válaszaival.
Frissítve július 2: Rövid (főleg a Facebookon közölt) Sri Bhagavan tanítások
Frissítve július 27: MI az Antariamin? (végén találhaó)
A felébredésről
Kérdések és válaszok, a heti tanítás magyarázatáról szóló webcast után:
Kérdés: Felébredettnek vagyok nyilvánítva, mégis több alkalommal a múltban és a jövőben vagyok.
Válasz: Kérlek értsd meg, hogy egy felébredett személy számára is ott lesz a jövő és a múlt. Van néhány ember, akinek az állapota már nagyon elmélyült, és a múlt teljesen eltűnt. Ez azt jelenti, hogy a memória maga nincs ott, és ezért nagyon nehézzé vált számukra emlékezni bizonyos dolgokra. De amikor emlékezned kell ezekre a bizonyos dolgokra funkcionális kérdésekben, mint pl. a munka, akkor azok automatikusan előjönnek. De amikor erre nincs szükség, nem jön elő, nem zavar téged. Ez az az állapot.
Amikor bizonyítottan felébredett vagy, a múltad és a jövőd megjelenik, de ez nem zavar téged az érzékelésben, és nem idegesítő. Ez az, amit meg kell látnod. A múlt csak áramolni fog, csakúgy mint a jövő.
Nézni fogod a múltad, és csak nézed, ahogy nézed a jövőt. Az a jelen pillanat. Tudod, hogy csak tanúja vagy a nézésnek. Szóval csak kerülj tudatába ennek. A következő pillanatban lásd, hogyan történik a figyelés, és vajon a múltad vagy a jövőd figyeled, vagy sem. Ez erősebbé és egyre tisztábbá válik, ahogy ezt gyakorlod.
Kérdés: Néha küzdök, hogy emlékezzek a közelmúltra.
Válasz: Igen, ez az, ami történni fog. De már nem lesz küzdelem tovább. Csak ellenőrizned kell, és látni, hogy küzdesz, vagy hogy ez egy kemény munka. Amikor azt mondod, hogy küzdesz, az azt jelenti, hogy konfliktusban vagy, és elfolyik az energia. De emlékezni próbálni az különbözik attól, mint amikor küzdesz az emlékezéssel. Csak ellenőrizd le, hogy van-e fájdalom, vagy nincs, vagy hogy zavarnak téged, vagy csak áramolsz.
Bejöhet egy kígyó a szobába, és aztán elmegy. Ez nem fog zavarni téged. De ha megijedsz, és kiabálsz, akkor a kígyót megzavarod. Csak nézd, hogy mi történik, légy éber, ez a felébredés. Amikor megvilágosodsz a 70-es szint környékén (a felébredési skálán), akkor ez már különböző lesz, ott ez már nem fog zavarni. A gondolatok szintén el fognak tűnni.
Kérdés: Decemberben felébredtem, és nagyon élveztem azt az állapotot. De 2 hónapja az energiám nagyon visszaesett. Mit tehetek?
Válasz: Nem tudom, mennyi sadhana-t (spirituális gyakorlat) csinálsz. De a legfontosabb sadhana, amit javasolt gyakorolni (alkalmazni), az a tanítások. Úgy érezheted magad, mint amikor még nem voltál felébredett, és egy csomó tanítást követtél, keményen dolgoztál ezen, majd most, hogy felébredett vagy, már nem kell követned a tanításokat és a sadhana-t. Ez nem így van.
Nagyon fontos, hogy milyen szinten ébredtél fel, mert ahogy az állapotod mélyül, a felébredési szintek is emelkedni fognak. Ez az egész attól függ, hogyan funkcionál az agyad. Vannak a frontális lebenyek és a fali lebenyek. A frontális lebenyek aktiválódnak, kinyílnak, és a fali lebenyek pedig lassan összecsukódnak.
A lezáródás szintjéből lehet megállapítani, hogy hol tart az állapotod, milyen mély. Ha az állapotod nem elég mély, az azt jelenti, hogy szükséges a sadhana-t rendszeresen gyakorolnod, vagyis alkalmaznod kell a tanításokat. Vedd elő bármelyik tanítást, és látni fogod az igazságát a tanításnak. Pl., ha a mai tanítást veszed (A Felébredett a jelenben él.), elkezded látni, hogyan élsz a jelenben.
Még akkor is, ha szemléled, és gondolkozol, automatikusan meg fogod látni, hogy az állapot mélyebbé válik. Jobban fogod érezni magad, és az energiák visszatérnek egy pillanat alatt. Szóval, ha lent vagy, az azt jelenti, hogy nem figyelsz megfelelően. Vagy nem megfelelően alkalmazod a tanítást, vagy egyáltalán nem is alkalmazod.
Rendszeresen Deekshában kell részesülnöd a heti webcastok alkalmával Sri Bhagavantól, szombatonként vagy vasárnaponként.
Kérdés: A felébredett egyént az elme irányítja, vagy az érzékelés általi cselekedet csak megtörténik?
Válasz: Nem, az elme nem irányítja a felébredettet. Az érzékelés irányítja a felébredettet, és ezért a felébredett szabad. Ő teljesen az érzékei által irányított. Bármit, amit az érzékszervei adnak, azokat csak megtapasztalja. Nincs ott kérdés, amit az elme irányít, mert nincs ott az elme. Csak szemléli az elmét. Ez az ő állapota. Az elme biztosan nem irányítja a felébredett egyént. Nem az elme által irányított, hanem az érzékelés által, ami azt jelenti, hogy tapasztalja az érzeteket.
Kérdés: Hogyan lehetséges, hogy az érzékelés olyan szintű elsőbbséget élvez a felébredettnél, és mégsem vezetik téves irányba?
Válasz: Ha tökéletesen megtapasztalod az érzeteket, akkor csak öröm van. Nincs szenvedés. Amikor nincs szenvedés, nincs téves irányba való vezetődés. Az érzékelés igaz megtapasztalása az ellentéte annak, amikor rossz irányba vezetődsz.
Kérdés: Felébredett vagyok, és mégis érintettnek érzem magam abban, hogy kérdéseket tegyek fel a jövővel kapcsolatban. Ilyenkor még mindig az elmém fut?
Válasz: Kérlek értsd meg, hogy van különbség a felébredett és a megvilágosodott ember között. A felébredett ember, mint amilyen te is vagy, mondjuk vezeti az autót, és leállítja a motort. Az autó egy ideig még gurul, és elvisz még egy darabig, mielőtt teljesen megállna. Amikor teljesen leáll, az a megvilágosodás. Ugyanúgy ott lesz az elme, és a gondolatok is áramolni fognak a felébredett embernél. A samskarád is ott lesz, és az pont ugyanolyan lesz, mint azelőtt.
Nem lesz változás. Az elme nem fog leállni. De te csak nézed majd az elmét, és ez óriási örömet ad neked. Nem leszel bevonódva az elmébe, hanem csak szemléled majd. Lesznek még kérdéseid a jövővel kapcsolatban. Szóval, csak ellenőrizd le ilyenkor, hogy zavar téged, vagy nem. Ha nem zavar, akkor minden bizonnyal felébredett vagy.
Kérdés: Ugye időnként az elme segít a beavatkozásával, és mindeközben ötleteket ad?
Válasz: Igen, kapsz majd gondolatokat, kreatív leszel, ez mind ott lesz. Fantasztikus gondolatok jönnek a felébredetteknek és a nem felébredetteknek is. De a nem felébredettnél ott lesz egy csomó számítás, és félelmek jönnek. A nyugodt áramlat helyett egy megzavart áramlat lesz a nem felébredettnél. Például ez olyan, mintha kocka alakú kerekek lennének egy talicskán. Még tudsz menni a talicskával, amin kocka alakú kerekek vannak, de ott lesz egy csomó háborgás és nyugtalanság.
Ez az, amit Buddha "duhkha"-nak hív. Ha a kerekek a talicskán kör alakúak, akkor az kellemesebb lesz. Az ötletek jönni fognak, és ez még inkább így van a felébredetteknél.
Kérdés: Ha én egy mérges személyiség vagyok, Bhagavan azt mondja, hogy ne próbáljam ezt megváltoztatni, csak lássam. Látni egyenlő szabadnak lenni. Kérlek, magyarázd el ezt!
Válasz: Ahányszor csak harag van benned, tisztán láthatod, hogy a szívverésed emelkedik, a tested remeg, a légzésed felgyorsul. Amikor ez történik, neked csak figyelned kell. Csak meg kell tapasztalnod! A mérged mellé rengeteg gondolat is érkezik majd. Például: "Meg akarom ölni.", "Meg akarom ütni.", "Meg akarom leckéztetni.", "Meg kell halnia."
Sokféle gondolat jöhet az elmédbe. Amikor jönnek, csak rá kell nézned azokra a gondolatokra. Furcsa módon, amikor csak nézed a gondolataidat, a töltet elmúlik, és utána látod, hogy teljességgel megtapasztalod a szabadságot.
Ameddig nem nézel rá, tovább visznek azok a gondolatok. Ez az, amikor a szenvedés elkezdődik. Ezért mondja Bhagavan: "Meglátni egyenlő szabadnak lenni."
Kérdés: Nagyon erőteljes ént találok ott. Nagyon fájdalmas ránézni. Oly sok fájdalom bukkan fel, hogy nem bírom.
Válasz: Ha a fájdalom felbukkan, akkor meg kell tapasztalnod! Csak nézd, maradj vele, és tapasztald meg! Nem fog hosszú időt igénybe venni. Ez a küzdelem és a fájdalom alapvetően küzdelem a fájdalom megtapasztalása ellen. Kérlek, értsd meg, hogy azt mondod, hogy ez oly fájdalmas, vagy azt, hogy a küzdelem pont az, hogy nem akarod megtapasztalni a fájdalmat. Ha elfogadod, és átkarolod a fájdalmat, akkor a fájdalom átfordul örömbe. Ez egy nagyon beható és erőteljes sadhana, és ez meg fog szabadítani téged.
Fordította: Zilaji Krisztina és Nyitray Krisztina
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rövid tanítások (Facebook)
1. Sri Bhagavan: Nincs hová menned – nincs mit elérned. Minden ami van, az itt van, de tudatos vagy-e arra, ami történik? Ami van, az nem fontos, mert nem tudod befolyásolni, mivel a kollektív tudatossághoz tartozik, mely olyan, mint egy óriási óceán, ahol a hullámok felkelnek és elcsitulnak.
2. Kérdés: Bhagavan, néha, mikor beszélgetünk a Közösségben vagy máshol, szóba kerül az egó és gyakran merül fel az a nézet, hogy az egó nélkül nagyon nehéz élni az életet. Ha nem vagyunk önzők, akkor a világ fog uralkodni rajtunk. Bhagavan, egyáltalán lehetséges az, hogy teljesen megszabaduljunk az egótól és mégis működjünk a világban, sikeresek lehessünk ebben a küzdelmekkel teli világban?
Sri Bhagavan: Igen! Sőt, akkor lehetsz igazán sikeres, ha megszabadulsz az egótól. El kell különítenünk az Én és az egó fogalmát. Az Én egy ambíció – egy Akarat, hogy kiharcolj vagy elérj valamit. Nem erről beszélünk most. Másrészről az egó téged nézőpontba állít. Ha felveszel egy nézőpontot, nem fogod érteni, miről beszél a másik ember. Nincs odafigyelés, emiatt nincs megismerés sem. Ezért minden esélyed megvan arra, hogy veszíts. Az üzleti életben, egy jó állást, egy jó helyzetet el tudsz veszíteni így. Az egó nagyon sérülékeny, ezért nem tud együttműködni a siker érdekében.
Most beszéljünk az énről. Ha a világban sikereket akarsz elérni, az énnek nagyon is jelen kell lennie. Nem erről beszélünk, hanem az egó játszmáiról, ami ártalmas a sikeresség útján. El kell tudnod különíteni a kettőt.
3 Sri Bhagavan: figyelni annyi, mint ébernek lenni. Ébernek lenni annyi, mint felébredettnek lenni. Ez minden. Azt képzeled, hogy valamit teszel és azzal eljutsz valahová. De nincs hová menni. Csak a figyelem van, ez minden és eljön a perc, mikor az egész világegyetem élővé válik számodra és belépsz az éberség állapotába. Még a fizikai anyag is beléphet, persze majd csak a jövőben. Nem kell sehova menned, eljutnod, újra és újra elköveted azt a hibát, hogy azt hiszed, van hová eljutni. Sehova nem lehet menni. Csak ott lehetsz, ahol vagy.
4. Kérdés: Drága Bhagavan, mikor figyelem a rossz cselekedeteimet, bűntudatom van és félek, hogy a következő életeimben elő fog jönni az a negatív karma, amit most létrehozok. Mit tegyek ezzel a félelmemmel?
Sri Bhagavan: az összes, amit ezzel a félelemmel tehetsz, az intenzív figyelem. Az éberség a kulcsa minden tudattalanból kiemelkedő probléma megoldásának.
5. Kérdés: Szeretett Bhagavan, mit tegyek, ha félek szembenézni magammal? Így hogyan fejlődhetek hatékonyan? Köszönöm.
Sri Bhagavan: Először is azt gondolod, hogy meg kell próbálnod elmenekülni a félelmedtől. Gyakorlatilag így működünk. De ha a félelem üldöz és végül elkap téged, akkor hagyd, hogy felfaljon. Amíg van hozzá erőd, próbálj menekülni, de lesz egy pont, ahol a félelem elkap téged. Ekkor, ahelyett, hogy küzdenél, könnyedén add fel. Engedd, hogy a félelem elnyeljen téged és furcsamód azt fogod tapasztalni, hogy a félelem elmúlt. Ahogy már nem menekülsz a félelem elől, nincs ott félelem. Maga a menekülés a félelem. De ne szándékosan tedd ezt (hogy nem menekülsz el). Csak menekülj a félelmedtől.
6.
Kérdés: Bhagavan, nálunk van egy csomó elérhető kurzus. Mindenféle meditáció, gyógyítás, jóga-tanfolyam stb. miben különbözik a Diksa, mi teszi olyan különlegessé?
Sri Bhagavan: A legtöbb kurzus a tudatos elmében gyógyítja meg a programokat, de a valódi problémák a tudattalanban vannak. A Diksa a tudattalanon dolgozik, úgy hogy megváltoztatja a programjait. Ez a különbség.
7.
Kérdés: Azt mondtad, hogy a börtönünk, amit az elmével azonosítasz, két lakattal van lezárva és a belsőt nekünk magunknak kell kinyitnunk. Ezt a figyelem segítségével tehetem meg, vagy az Istenemmel kialakított személyes kapcsolattal, vagy mindkettővel? Ha mindkettővel, akkor ez nem ellentmondás?
Úgy tanítottad, hogy az éberség egyfajta belső passzivitás, nem-cselekvés és a tények puszta megfigyelése, viszont az Istennel való kapcsolat belső aktivitást igényel és mielőtt elérjük a felébredést, ezt az én (egó) csinálja és akarja. Köszönet a szeretetedért és a sok bölcsességért, amit kapunk Tőled.
Sri Bhagavan: Nézd, van a tudatos elménk és tudattalanunk. Mindig, mikor azt mondom, hogy tedd bele a saját erőfeszítésedet és hozd rendbe ezt vagy azt, az azt jelenti, hogy tégy erőfeszítést és oldd meg a problémát a tudatos részről.
Amikor a tudattalan elméből jön, akkor okvetlenül szükséged van a tudásra, hogy ezek a programok nem megváltoztathatók.
Van tudatos és tudattalan elménk. A problémák 5%-a jön a tudatosból és a 95%a pedig a programozottságból, amit tudattalan elmének hívunk. Azokban az esetekben, mikor a probléma a tudatos elméből ered, akkor bele kell tenned a saját erőfeszítésedet, hogy megoldd.
Ha a tudattalan programozásából származik a probléma, akkor okvetlenül a kegyelemre van szükséged, amit Diksának hívunk, mert enélkül ezek a problémák nem rendbehozhatók.
Tehát azt mondom neked, hogy a tudatossal kapcsolatos problémákat oldd meg a saját erőd és figyelmed által, a tudattalannal kapcsolatos problémák megoldódása a kegyelemtől függ.
8.
Sri Bhagavan: Először is erőfeszítést kell tenned, például megfigyelni, hogy hogyan lélegzik vagy járkál a test. Mondjuk ha reggel megfürdesz, hogy reagál a test, vagy mikor mosod a fogad, mi történik. Az érzékszerveknél kell kezdened és aztán lassan a gondolatoknak is tudatában leszel.
Eddig a pontig szükséges az erőfeszítés. Aztán meglátod, hogy nem tudod elengedni a sértettséget, nem engeded el a szenvedést. Nem engeded el a fájdalmadat.
Ha megpróbálod elengedni a sértettséget, a haragot, a szenvedést, ez rossz erőfeszítés, ez a fajta erőfeszítés nem használ, nem hoz létre negatív energiát, csak egyszerűen nem használ. Esetleg erősítheti is a problémát.
Maga az erőfeszítés haszontalan, és ha meglátod ezt, akkor nagyon természetesen megtörténik az elengedés, mint mikor az elszáradt levél magától lehull a fáról. Ugyanúgy, ha ránézel, hogy minden erőfeszítés hogyan akadályozza meg, hogy megtörténjen, akkor erőfeszítés nélkül, természetesen megtörténik.
9. Amint rájössz, hogy a gondolataid nincsenek az ellenőrzésed alatt, hanem automatikusan áramlanak, akkor furcsa mód felfedezed, hogy nagyon pozitívvá váltál, hiszen nem vagy értük felelős többé.
(Ford. KG)
10.
"A Felébredés egy Áldás." Sri Amma Bhagavan
Mindannyian ismerünk olyan szentet és bölcset, aki szigorú vezeklés által érte el az éntelenség állapotát, majd a Megvilágosodást vagy a Felébredést. Rengeteg bölcs világosodott meg. Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a Megvilágosodás a vezeklés és a szigorúság eredménye. Nos, a különféle gyakorlatok és a vezeklés kétségtelenül elősegítik vagy előkészítik a felszínt, de végül maga a Megvilágosodás vagy a Felébredés az Isteni Áldás által adatik meg.
Sri Amma Bhagavan azt mondja: "Az ember nem tudja saját maga megtenni. Meg kell, hogy adasson számára."
Éppen ezért ajánlatos a hét folyamán a heti tanításon elmélkedni, és részt venni Sri Bhagavan élő webcastján minden szombaton és vasárnap.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mi az Antaryamin? Hogyan ébred fel bennünk?
„Gyakran használjuk az Isten szót, de Isten mindenkinek mást és mást jelent. Tulajdonképpen Isten a szentséges felettes én, a legmagasabb intelligencia vagy tudatosság.
Láttál már olyat, ahogy több száz madár egy csapatban repül úgy, mintha egy madár volna, ugye? A madárraj egyetlen tudatossággal rendelkezik, és minden egyes madár a csapat tudatosságát követi. Néha egy-két madár elhagyja egy kis időre a csapatot, de utána visszatérnek. Tehát, ha te vagy az egyik madár, akkor a többi madár összessége az Antariamin. Ezt nevezhetjük Istennek vagy magasabb intelligenciának is.
Amikor azt mondjuk, hogy az Antariaminod felébredt, az azt jelenti, hogy te, a kis részecske kapcsolatba léptél az Egésszel. Ha a madárrajból egy madár kiesik, kettő vagy három madár a segítségére siet, és visszaviszi a többiekhez. Csakis akkor tud az Egész működni. Tehát, amíg a kismadár a nagy csapatot követi, addig ő a nagy csapat akaratát követi. Így, ha te kapcsolatban vagy az Antariaminnal, és képes vagy kommunikálni vele, akkor „te”, a részecske, az Egész, azaz az Isteni akaratát követed. Az nem elég, ha te követni szeretnéd az Isteni akaratát. Neked pontosan tudnod kell, hogy mi az Isteni, a magasabb tudatosság akarata. Enélkül te csak egy madárka vagy, aki kiesett a rajból.
Tulajdonképpen az Antariamin nélkül árva vagy. Az Antariamin maga az Egész, és ha kapcsolatban vagy vele, az azt jelenti, hogy kapcsolatban vagy az Egésszel. Az emberiség tudatossága sokkal több, mint az egyes egyének tudatossága összeadva. Ez nem úgy adódik össze, mint az: 1 + 1 = 2, hanem inkább: 1 + 1 = 4. Ez a szinergikus együtthatás. A hidrogén és az oxigén egyesüléséből víz jön létre, melynek tulajdonsága teljesen eltérő a hidrogén és az oxigén tulajdonságaitól. Ez a felemelkedő tudatosság maga Isten, a Kozmikus tudatosság vagy Antariamin.
Az Antariamin a te belső vezetőd, a legeslegjobb barátod, aki vezet és védelmez téged. Manapság rengetegszer vagy konfliktusban. Mi a helyes és mi nem? Mi a jó és mi a rossz? Nem vagy képes ezek eldöntésére. Sokszor döntést hozol, de utána mégis megbánod. Ám amikor az Antariamin felébred benned, pontosan tudni fogod, hogy miként válaszolj az élet minden egyes eseményére. Minden pillanatban veled lesz valaki, aki vezet téged, akiben bízhatsz, és aki elfogad téged teljesen úgy, ahogy vagy. Mindezeken kívül, amikor kapcsolatban vagy az Antariaminoddal, a megvilágosodás nagyon könnyedén megtörténik.
Tehát most már érted, hogy mi az Antariamin, és hogy miért van rá szükséged. Most elmondom neked, hogy tulajdonképpen hogyan történik meg az Antariamin felébredése. Alapvetően a társadalmunk, az iskoláztatásunk, a neveltetésünk, és az életstílusunk nem engedi, hogy megtapasztaljuk és kifejezzük az érzelmeinket. Mindent elnyomunk. Éppen emiatt nagyon nehéz kapcsolatba lépnünk az Antariaminunkkal.
Amint kapcsolatba lépsz az elnyomott érzelmeiddel, és tiszta szívvel meghívod az Antariaminodat, ő feléled benned. Oly módon történik meg mindez, ahogyan ő azt szeretné, vagy ahogyan te magad szeretnéd. Az Antariaminnal való kapcsolat az ember természetes állapota, ez egy a születésnél fogva illető jog. Olyan ez, mint a légzés és az emésztés. Az ősidőkben mindenki kapcsolatban állt az Antariaminával. Pár száz évvel ezelőtt éltek olyan törzsek Afrikában, akik közvetlenül kommunikáltak az Antariaminukkal. Csodálatos életet éltek.
Mindössze annyit kell tenned, hogy a szívedből, hatalmas érzelemmel, érzéssel és kötődéssel, szeretettel hívd meg az Antariaminod! Ha így teszel, fel fog ébredni benned. Egyáltalán nem nehéz ez. Te azt hiszed, hogy ez bonyolult, és különféle helytelen elképzeléseid vannak róla. Az Antariamint nem érdekli, hogy te milyen ember vagy. Ő a te legjobb barátod, így nem ítélkezik feletted. Csak annyit szeretne, hogy hívd meg őt érzéssel és kötődéssel.”
- Sri Bhagavan
|