Krisnamurti: Az let knyve
2006.04.30. 15:53
Idzetek ebbl a csodlatos knyvbl. Ehhez is folyamatosan rok, gyhogy rdemes tbbszr megnzni.
Bertam egy nagyon fontosat, olvasd el!
Ezek csak rvid, nknyesen kiragadott gondolatok az adott nap gondolatmenetbl, azokat rtam ide, amelyek a legnagyobb hatssal voltak rm. A knyv nem oldalszmokra, hanem az v napjaira van osztva, gy a forrsmegjellsnl is ezt hasznlom
Minl jobban figyelnk mindenre, annl nagyobb lesz bennnk a csend. Ez viszont megtrik, ha ellenllunk valaminek, fallal zrjuk el magunkat attl, amire nem akarunk odafigyelni-ekkor vlik az egsz kzdelemm
Janur 6.
Ha nem kell engedelmeskedni vagy ellenllni, akkor elmnk lnk s rdekld lesz. csak ilyen ember kpes j genercit s j vilgot teremteni
Jan. 7.
Igazn semmire sem tudunk figyelni, mert az elmnk nem szabad, betmi mindaz, amit mr tudunk. Ha valaki kpes lnken, egsz valjval figyelni, ez felszabadtja az elmt.
Jan 8.
A blcsessget mindenkinek sajt magnak kellene felfedeznie, mivel az nem tuds eredmnye. Az ismeret s a blcsessg nem sszeill fogalmak. A blcsessg kifejlett nismerethez kapcsoldik, enlkl nincs rend s hinyzik az erny is. Nem azonos az nmagunkrl felhalmozott ismeretekkel, mindig az aktv jelenben trtnik
Jan. 13.
A korltolt s elregedett elme (ezzel Krisnamurti nem letkorra, hanem egyfajta megmerevedse utal - KG) megflemltett, becsvgy, retteg a halltl, ugyanakkor az lettl s a kapcsolatteremtstl is, ezrt - tudatosan vagy ntudatlanul - csak llandsgra s biztonsgra trekszik.
Jan. 17.
Ha megrtennk a hatalom s az alrendeltsgi vgy knyszert, megszabadulhatnnk bnt hatstl. Svrgunk a biztonsg utn, ez teremti meg bellrl a tapasztalatok, kvlrl a csald s trsadalom hatalmt.
Jan 18.
Behdolunk a hatalomnak - ha nem egy szemlynek, akkor egy rendszernek vagy ideolginak- mert nyugalomra s biztonsgrzetre vgyunk. Valjban nem azon fradozunk, hogy megrtsk nmagunkat, benyomsainkat, cselekvseinket, tudatos s ntudatlan gondolkodsunk foylamatt, inkbb olyan szisztmt kvetnk, amely valamilyen eredmnyre vezet. Egy rendszer kvetse viszont egyrtelmen a biztonsg, bizonyossg utni vgy kvetkezmnye s az eredmny nyilvnvalan nem igaz valnk megismerse. Amikor egy mdszert kvetnk, valamilyen hatalomra van szksgnk- tanrra, Gurura, Megvltra vagy egy Mesterre - aki garantlja neknk az eredmnyt, ez azonban biztosan nem az nismerethez vezet t.
A hatalom megakadlyoz a valdi nismeretben. Lehet ugyan biztonsgrzetnk s j kzrtzetnk a hatalom vagy egy vezet oltalma alatt, de a hatalom, valdi termszete szerint megakadlyozza az egynt sajt lte tudatos meglsben s lerombolja a szabadsgot. Mrpedig kreativits csak a szabadsgban ltezik, az alkoter az nismeretbl s nazonossgbl fakad
Janur 26
Csak akkor lesz szeretet, ha vget vetnk a fltkenysgnek, irgysgnek, birtoklsi s uralkodsi vgynak. Ameddig birtoklunk, addig sohasem fogunk szeretni. Mikor gondolunk a szeretett szemlyre? Amikor elment, tvol van vagy elhagyott.
prilis 12
Rnznk egy szemlyre s a rla kialaktott elkpzelsnk a tapasztaltak alapjn szletik. Msok is gy alaktanak ki kpet rlunk. Hogy lehet kpes kt kp szeretni, brmilyen rzelmeket tpllni egyms irnt?
Kt egyn kztti kapcsolat teht elkpzelsek, szimblumok s emlkek kapcsolata, ebben hogyan ltezhet igazi szeretet?
Mrcius 17
Az ok nlkli szenvedly llapotban knnyen meg lehet szabadulni minden ktdstl. Amikor azonban oka van a szenvedlynek, ez mr ktdssel jr s ez a szomorsg kezdete. Amikor a ktds trgyt elvesztjk, resek lesznk s szomorak. Ezt gy prbljuk megakadlyozni, hogy jabb s jabb trgyat keresnk a szenvedlynk szmra.
Vizsgljuk meg szvnket s elmnket. n csak tkr vagyok, aki nem akar belenzni, ne nzzen, de aki nz, az tegye tisztn, knyrtelenl s intenzven - ne abban remnykedjen, hogy eltntetheti a nyomorsgot, aggodalmat s bntudatot, hanem prblja megrteni a szenvedlyt, ami szomorsghoz vezet. Amikor oka van a szenvedlynek, az testi vgyhoz vezet. Az a szenvedly, amirl n beszlek, soha nem vlik ellentmonds vagy konfliktus forrsv, teljesen fggetlen brmilyen oktl, gy nem nevezhet kvetkezmnynek sem.
prilis 30
A szavak korltokat lltanak. A nem szavakkal mkd elmnek viszont nincsenek korltai, nincs behatrolva, megktve
Mjus 17
Kell tallnunk valamilyen megoldst, eszkzt, mdszert, ami megszabadt az let terheitl, hogy ne bukkanhasson rnk a bnat. Prblunk mtoszokba, kpzelgsekbe meneklni, remnykednk, hogy megtalljuk a mdjt terheink knnytsnek. Minden bnatnak vge szakadhat, de nem rendszereken vagy mdszereken keresztl, hanem a lthat vilg mgtti Valsg megrtsvel.
Jlius 23
Mi a szenveds? Nem az rdekel, mirt van, mi az oka, hanem hogy mi trtnik valjban. Tudatban vagyok a szenvedsnek, nem vagyok kvlll vagy megfigyel hanem rszemm vlik, mert egsz lnyem szenved. Ekkor kpes leszek kvetni a szenveds tt, megltom, merre vezet. Ha kitartok a szenveds mellett, nem prblom megtagadni vagy eldobni, vajon milyen llapotba kerlk?
Jlius 28
Az alapvet megrts nem ismeretekbl vagy felhalmozott tapasztalatokbl szrmazik, mivel mindez nem ms, mint az emlkezet fejlesztse. Megrts minden pillanatban trtnik. Amennyiben csupn azzal trdnk, hogy tudst halmozzunk fel, ez akadlyozza a tovbbi megrtst. Ilyenkor ugyanis a felhalmozott tuds s tapasztalat kerl a kzppontba, ezen keresztl lteznek s ramolnak a gondolatok.
Szept. 15
Kreatvnak lenni azt jelenti, hogy minden pillanatban szabadulnunk kell a mlttl, mert az bernykolja a jelent. Ragaszkodni informcihoz, msok tapasztalathoz vagy kinyilatkoztatshoz, brmennyire nagyszer is,-hiba prbljuk ehhez igaztani a cselekedeteinket-nem egyb, csak ismeret. Sajt magunkra kell hagyatkoznunk, ha valami jat akarunk felfedezni. Olyan utazsra kell indulnunk, melyet teljesen megfosztottunk az ismeretektl, mivel ismereten s hiten keresztl nagyon knny tapasztalatokat szerezni. Ezek a tapasztalatok azonban csak az nkivetts termkei, hamisak s valszertlenek.
Szept. 16
Csak a valamitl szabadulst ismerjk, pedig a valamitl szabad elme nem szabad. A valamitl val szabadsg csak reakci, nem maga a szabadsg. A szabadsgot keres elme sohasem szabad. Az elme csak akkor szabad, ha megrti a tnyeket (ahogy vannak) minden rtelmezs s elutasts nlkl. A szabad elme rtatlan s minden tapasztalattal rendelkezik, fggetlenl attl, hogy 100 napig vagy 100 vig lt. Azrt rtatlan, mert szabad, mgpedig nem valamitl, hanem nmagtl. Csak az ilyen elme kpes felfogni az idn tli igazsgot.
Oktber 11.
|