Izsk megktzse
2007.09.14. 15:06
Nhny gondolat errl az rshelyrl
Izsk megktzse
Ez az essz vlasz azoknak, akik haragudtak brahmra, hogy mirt nem tagadta meg az rkkval parancst.
Az rsrsz rvidsge s tmrsge megtveszt, br felfedezhet a bbeszdsg a felszltsban („fogd fiadat, a te egyetlenedet” stb.). Ezt fogalmazhatta volna gy: „ldozd fel Izskot” de mg tmrebben is: „Izskot (az lett) akarom.”
Ebben az esetben rgtn vilgoss s rthetv vlik az egsz helyzet, egyben brahm vgtelen blcsessge is.
Ki tudn Nla jobban (aki Istennek „szemlyes ismerse”, hisz sokszor beszlgettek) hogy Minden let Teremtje akkor vesz maghoz egy llnyt, amikor csak akar. Szksgtelen krnie brkitl, az aptl vagy brkitl (profn hasonlat: ha hasznlni akarom a kocsimat vagy a fsmet, nem kell elkrnem senkitl vagy engedlyt krnem r).
Vagyis brahm tudta: egyetlen eslye, hogy megtartsa a fit, az, ha felldozza.
A fjdalma csak a feladat nehzsge miatt rthet, a ltszlagos szenvtelensge is ennek tudhat be: ha Isten el akarja venni a fia lett, brmelyik percben megteheti, az kzremkdse nlkl is. Emiatt sejtenie kellett, hogy ez egyfajta prbattel, s mikor azt mondta Izsknak: Isten majd gondoskodik brnyrl, ezt sz szerint rthette. Nem gy gondolom, hogy ltnoki kpessgeivel ltta, hogy ott lesz a brny, nem vagyok abban sem biztos, hogy addigra Isten kinyilatkoztatta e szmra, hogy ebben a vallsban nincs emberldozat. Azt viszont tudnia kellett, hogy ha Isten Tle kri a fit, nem csak egyszeren elveszi, akkor ennek valami szakrlis jelentsge kell legyen. Felttelezsem (s eszmefuttatsom) szerint brahm 2 lehetsgre szmtott: arra, ami trtnt s ezt lelke mlyn nagyon kvnta is, illetve arra, hogy valban vgre kell hajtania az ldozatot s ezzel mg szorosabb elktelezettje lesz Istennek. Ne feledjk, az rkkval kedvrt mr szembeszllt egy csaldtagjval, nevezetesen apjval, mikor sszetrte a blvnyait. Ez az akkori felfogs szerint szinte nagyobb bn lehetett, mint a fi bntalmazsa, hiszen az apa olyan szemly, akinek engedelmessggel tartoztak. brahm akkor elindult egy ton, s ha letr, rtelmetlenn vlik egsz addigi lete, a hite s Istenhez val viszonya. Radsul a fit gy is, gy is elveszti, illetve akkor veszti el csak igazn. Nem vagyok tjkozott az emberldozatok tmjban, de mint az felttelezhet, mindent, amit az Istennek ajnlanak fel, automatikusan thatja egyfajta szentsg. Isten fogalmazhatott volna gy is: „Akarom a fit. Az lett, s a Te kezedbl szeretnm, a Te kezed ltal.” Teht ha ellenszegl, akkor ktszeresen is rt a finak: az lete gy is, gyis elvsz de mg a szentsget, az Istennek ldozottsgot is elveszi Tle. A trtnet aktualitsa tretlen, hiszen nagyon sok lethelyzetben mkdik a „Ha odaadod, megkapod, ha ragaszkodsz hozz, elveszted” alapelv.
A Vlasztott Np els megprbltatsa ez, de messze nem az utols. Ez az esemny egyben Izsk prbja is volt, hiszen szembeszeglhetett volna apjval. Akr gy, hogy egyszeren elfut, vagy brmikor (az utols pillanatban is) krlelhette volna, de az egyetlen rtatlan rdekldsen kvl meg sem szlalt, akkor is berte a brnyra vonatkoz homlyos utalssal. Az leszrmazottja, Jkob, mint ismeretes, az r Angyalval harcolt, mgpedig szemlyesen s fizikailag. A tizenkt trzsbl, Jkob leszrmazottaibl csak nhny maradt meg, a tbbi elveszett. Az els prba (a legnehezebb) a Llek erejt volt hivatott tesztelni, a msodik a testt, a harmadik pedig erklcsi megmrettets, melyen jnhny trzs elbukott.
A zsidsg napjainkig hzd trtnelme pedig azt bizonytja, hogy az rkkval sose fogy ki a prbkbl…
|