Az n iskolm ( tletek az j Fld oktatsi rendszerhez)
2008.07.21. 15:55
Nhny vvel ezeltt ezekkel a gondolatokkal plyzatot nyertem az egyik jsgnl. Egybknt nem sok kzm van a tmhoz, soha nem tantottam gyerekeket s az edzi suli egy vn kvl nem is tanultam pedaggit. De mieltt eltlnnek ezrt, emlkezznk csak Kopernikuszra vagy Mendelre, akik csak lmodoztak, mshogy gondolkoztak, mint a tbbsg, hogy aztn megtermkenythessk a szakemberek gondolkozst.
Ez a cikk egy vlemny, utpia, eszmny, ami taln soha nem fog megvalsulni, addig legalbbis biztos nem, amg az j Fld szemllete annyira el nem terjed, hogy kiszortja a Rgi Fld rtkeit, eszmnyeit s szoksait. Leginkbb azrt rtam meg ezt a cikket, mert a krnyezetemnek (gondolom) mr a knykn jn ki s gy taln, hogy kiadtam magambl, kevesebbet beszlek rla.
Az n iskolmban nem lennnek padok, klasszikus rtelemben vett osztlytermek sem nagyon. Az oktats, minden tmban, minden tanrn mozgsban trtnne. Emlkezznk csak az kori grg filozfusokra akik a ligetekben stlva oktattk a tantvnyaikat. Nem tudok elkpzelni annyira az emberi (gyermeki) termszettl idegen dolgot, mint az egyhelyben ls. A hatves, rkmozg gyerekeket hossz rkra termszetellenes testhelyzetben egyhelyben maradsra knyszerteni borzaszt. Nincs olyan tantrgy, amit ne lehetne mozgsban tantani. A szmolst pl. labdadoblssal, az rst a homokba rajzolssal, neket tncolva, a nagyobb gyerekeknek irodalmat, trtnelmet stlgatva, esetleg az adott krnyezetet megltogatva. Persze lehetne zrt trben is lenni, mikor kint alkalmatlan az idjrs, de ez alatt a valban alkalmatlant rtem, mint amilyen pl. a hvihar vagy az extrm hideg. Ma mr a legtbb szl kpes olyan ruhzatot venni a gyereknek, ami megfelel az idjrsnak (legfeljebb nem lesz rvarrva egy divatos mrka jelzse). Ezzel nemcsak a vz- s izomrendszer korai torzulst akadlyozhatnnk meg, hanem olyasmi edzettsget is kapnnak gyerekek-tanrok egyarnt, amitl nem dlnek gynak nthval minden hvs szell fuvallatra. (Ajjaj, jabb gygyszergyrakat haragtok magamra…)
Els idkben csak a hiperaktv gyerekeket ratnk ide, ksbb rjnnnek, hogy ez mennyivel hatkonyabb megrtst tesz lehetv, hiszen nem tesz erszakot a termszeten. Persze kisebb ltszmra lenne szksg, de a jelenlegi 30-35 fs osztlyltszm minden szakember szerint agyrm s nem tesz lehetv minsgi oktatst.
A tantervben is jelents vltoztatsok lennnek. Jelenleg (vlemnyem szerint) rengeteg felesleges, felejtsre tlt dolgot tantanak. A tudomny fejldsvel ez csak szaporodik, ugyanakkor nmelyik (egyre tbb) fiatal htborzongatan hinyos mveltsg A rengeteg adat s szraz informci bebiflzsa az Internet korban anakronizmus, rt mdon olvasni kne csak megtanulni.
Az n koncepcim az lenne, hogy az rdekldsi kr s belltottsg jellje ki az irnyt. Az ember gysem kpes hatkonyan befogadni t nem rdekl dolgokat. A differencildst gy kpzelnm el, hogy meghvnnak a legklnflbb szakmk kpviselit egy-egy eladst (vagy akr sorozatot) tartani a hivatsukrl. Ez a legkivlbbak szmra, megtiszteltetsknt, djazs nlkl trtnne. Az illet elmeslni, mirt vlasztotta ezt a szakmt, mit kellett hozz megtanulnia, mivel jr az lete szempontjbl (idbeoszts, kereset, stb.). Fakultatv, vlaszthat eladsok lennnek, hiszen felesleges mindenkinek pl. a kaznkovcsok legkivlbbikt vgighallgatni. Aztn, ha valaki kedvet kap egy adott szakmhoz, megvlaszthatn a trgyakat, amiket tanul, persze gy, hogy ha ksbb meggondolja magt, vlthasson.
Nagyon fontos, heti tbb rban tantott trgy lenne a konfliktuskezels. Jelenleg az emberek szinte csak azokat a klisket ismerik, melyet a csald hasznlt, amelyben felnttek. Az emberr vls nagy tragdija, hogy fiatal, fogkony lelk lnyekknt olyan dolgok is bevsdnek, ami nemhogy a tllst szolgln, hanem egyszeren letellenes. Mindez csak amiatt, mert a szlk is srltek valamikor. A legproblmsabb terlet szerintem az rdekrvnyests, hiszen mikor elszr merl fel az igny, akkor szinte teljesen alkalmatlan brmilyen hatkony mdszer hasznlatra az ember. Felnve aztn hasznl nhny viselkedst amely akr hatkonynak is tnhet, de egyltaln nem biztos, hogy nem rombolja „n s krnyezete egszsgt”. Ahhoz, hogy belssuk egyes belltottsg kros voltt, nemcsak letkorban, hanem lelkileg is felntt kell vlni, addigra viszont annyira rgzlnek a szoksok, hogy csak nehzsgek ltal megvltoztathatk.
Szmomra htborzongat, hogy fontosabb megtantani az integl- s differencilszmtst, amit (nhny mrnk s matematikus kivtelvel) a bds letben nem fog hasznlni az ember, mint szembesteni azzal, hogy a lelki terror s az rzelmi zsarols egy id utn okvetlenl betegt lgkrt teremt. Tudom, hogy nhny generci utn le lehetne cskkenteni az raszmot, de jelenleg az emberek igen nagy tbbsge egyszeren nem rendelkezik egszsges nrvnyest s konfliktuskezel mdszerekkel. Az idsebb generci lelkt megmrgezte a mlt rendszer megalkuv, kpmutat s paternlis lgkre, a fiatalsg pedig szabadsg alatt a tbbi ember teljes figyelmen kvl hagyst rti.
Lehet, hogy szlssgesen fogalmazok s rmesen ltalnostok, hiszen minden ember egyedi, sorsval, gondolkozsval s fejldsi vvel egyszeri s megismtelhetetlen, csak arra szeretnk rmutatni, hogy nem azt tantjuk, ami szksges s nem tantunk letbevgan fontos dolgokat.
Mirt csak akkor lehet nismereti csoportot, pszichodrmt, csaldfellltst vagy egyni segtsget ignybe venni, mikor mr baj van, mikor elromlott valami s annyira pocsk, hogy kibrhatatlan. Arrl nem is beszlve, hogy sokan mg ekkor sem jutnak segtsghez, teht marad a nyomorsg s a jl bevlt fjdalomcsillaptsi mdszerek. Ne felejtsk el, hogy az ember kzssgi lny s egy szenved, torz vagy srlt lelk ember az egsz krnyezett megbetegti
gy kpzelnm el ezt a „tanrt”, hogy valaki feldobna egy kpzelt vagy vals helyzetet, ltalban olyasmit, ami pp foglalkoztatja, aztn kzsen megbeszlnk, hogy kinl ez hogyan zajlik, mik a megoldsi klisk s mi lenne a j megolds. Ebben az esetben a csaldon belli erszak se maradhatna bntetlenl, hiszen egy egsz kzssg llna szemben egyetlen bntalmazval s akkor az illet rgtn nem tudn elhitetni, hogy ez az egyedli dvzt megolds, amit mvel.
Nhny generci alatt meggygyulna az emberisg lelki s rzelmi srlseinek dnt tbbsge. Egytt lni s dolgozni kpes, ders, empatikus lnyek hatkonyan mkd csoportjai npestenk be a fldet, sem egymst, sem a krnyezetet nem kizskmnyolva, hiszen vgre tudomsul vennk, hogy csak egy Fld s egy emberisg ltezik.
Lehet, hogy ez az egsz cikk naivnak s utpisztikusnak tnhet, de hiszem, hogy sokan egyetrtenek velem. Ugyanakkora szemlletvlts kszbn llunk (ha nem a kells kzepn vagyunk) mint Keplerk korban, mikor mr minden jzanul gondolkod ember ltta s rezte, hogy a rgi filozfia, gondolkods s hozzlls nem clravezet s egyre tarthatatlanabb Meg kell mernnk tenni egy mersz lpst, tvltoztatni nhny rgi vlekedst s akkor ltrejhet a szemlletvlts, csak el kell rnnk a kritikus tmeget. Virg elvtrs hres mondsa („Az let nem habostorta”) rvnyt veszti s vgre megtanulunk rlni magunknak s msoknak s a megfelel rtkn kezelni az letet, ezt a megismtelhetetlen s elpusztthatatlan csodt.
|