Az egyensly mvszete
2008.09.12. 11:43

A keleti s nyugati gondolkods kzti klnbsg tkrben
Mi itt, a nyugati kultrkrben, npmesken, Jkain s a filozfusokon felnve hajlamosak vagyunk szlssgekben gondolkozni. J-rossz, fekete-fehr, angyal-rdg, helyes-helytelen, ezek az ellenttprok hatrozzk meg rtktlteinket. Ez egy ltszlag mkd, biztonsgos keretet ad, csak akkor van baj, ha vals helyzetekre kell alkalmazni. Mi a jobb a gyereknevelsben, a szigorsg vagy az engedkenysg? A flts vagy az nllsgra nevels? Hogy viselkedjnk az letben, visszahzdan vagy trteten? Se szeri se szma azoknak a dilemmknak, amelyek ebbl a szemlletmdbl addnak.
A keleti gondolkods ezzel szemben azt tantja, hogy az ellenttprok azrt vannak, hogy kiegsztsk egymst. Jin-jang, vilgos-stt, hideg-forr, stb. stb. mind a dolgok aspektusai. Minl kiegyenslyozottabban vannak jelen, a dolgok annl „jobbnak” tekinthetk. Szmukra a „rossz” a szlssg, brmely irnyban toldjon is el. Ez a filozfia sokkal hasznlhatbb, egyben letszerbb is, hiszen pl. se tl hideg, se tl forr krlmnyek kzt nem rezzk jl magunkat s mg sorolhatnnk rengeteg evidens pldt.
Mirt pont az emberi kapcsolatainkban nem vesszk szre (s tudomsul) ezt az evidencit? Ha valaki „tl j”, semmibeveszik, nem tud rvnyeslni az letben, ha pedig nem vesz tudomst az rtkekrl s a tbbi ember rdekeirl, szrnyetegg vlik. Sorolhatnnk a pldkat a tlfltett vagy elhanyagolt gyerekekrl, a szlssges vagy elfojtott rzelmekrl s mg sok mindenrl, tletnapig.
A Taiji ezt az egyenslyt segt tklyre fejleszteni. A formagyakorlat akkor helyes, ha a jin s a jang egyforma mennyisgben van jelen. Ha tl jin, akkor ernyedt s ertlen lesz, ha tl jang, akkor merev s gtolt. Mindkt esetben az energia nem (vagy csak kevss) tud ramolni a csatornkon. Termszetesen az energia mindig ramlik amg csak letben vagyunk, de nem mindegy, hogy milyen mrtkben, s hogy mennyire vagyunk ennek tudatban, mennyire vagyunk kpesek rzkelni.
Ne felejtsk el azonban, hogy a jin s jang minden esetben csak viszonyszmok, a dolgok egymshoz mrt jellegzetessgei, illetve egyvalami kt aspektusnak arnya. Pl. a Fehr Daru Kungfu a Taijihoz kpest jang, viszont pl. a Saskarom Kungfuhoz vagy a Karathoz kpest jin.
A test energiinak egyenslyt a Kan-Li, vagyis a Tz s Vz Chi mennyisge hatrozza meg. Itt a Tz jangnak, a Vz pedig jinnek tekinthet s knnyen kikvetkeztethet hogy itt is a tkletes egyensly az idelis. Ezt az egyenslyt szimbolizlja a Taiji Szimblum kt raml, egymsba fond s alakul minsge. Elgondolkoztunk mr azon, hogy mirt nem csak egyszeren egy kettvlasztott krrel (egy fekete s egy fehr flkrrel) brzoljk? Ebben az esetben az bra statikus, nem mutat mozgst, vagyis halott. A termszetben viszont nem ltezik semmi, a sz szoros rtelmben semmi, ami ne mozogna. Mellesleg a mi fekete-fehr brzolsunk szintn hibs, hiszen mind a fekete, mind a fehr jin sznek, a helyes fekete (fehr) s piros bra lenne.
Visszatrve a test Kan-Li egyenslyra: ez is dinamikusan vltoz, hiszen ms energetikai llapotra van szksg pl. egy fontos trgyals eltt vagy sportols kzben illetve az jszaka kzepn. Ezt a testnk tkletesen tudn szablyozni, ha nem avatkoznnk bele folyton s nem szennyeznnk…
Az a tapasztalatom, hogy az ltnk akkor kpes igazn hatkonyan mkdni, ha minden dologban megprbljuk megkeresni az egyenslyt. A Cheng Hsin test-lt szabad egyenslyra trekszik, vagyis (idelis esetben) mr nem rontja el majd hozza rendbe minduntalan az egyenslyt, hanem mind a mozgsban, mind az letben folyamatosan fenntartott egyensllyal kzlekedik. Ez a Taiji forma egyik alapvet jellegzetessge is, ebben klnbzik minden ms mozgsformtl: a helyesen kivitelezett formagyakorlatban a testsly mindig kontroll alatt van. olyan mrtkben, hogy (egyes ugrsok kivtelvel) brmelyik pillanatban megllthat a mozdulatsor, akr filmkockaszeren is. Ez kibillenthetetlensget vonz maga utn, hiszen ha nem hozunk ltre kontrollvesztses helyzeteket, mindig szabadon tudunk reaglni. Ha kpesek vagyunk megvalstani a formban, egy id utn alkalmazhat a kzdelemben s az letnkben is. A kontrollt a figyelmnk folyamatos jelenltvel tudjuk fenntartani. Ha hozzszokunk, az ltnkben is nagyon nagy minsgi vltozst rhetnk el. Ahogy Peter Ralston mondja a Cheng Hsin knyvben: „Rajtunk mlik, hogy az letnk rmteli tapasztalsok sorozata vagy szenvedsteli tlls.
A Llek bels egyenslyi llapotnak megtartsi kpessge nagymrtkben fgg a szemlyisgszerkezettl, vrmrsklettl s a mltban tlt traumktl. Fleg a gyerekkorban rt hatsok a meghatrozk, minl kisebb korban s minl traumatikusabb hats, annl ersebb kihatssal lesz a ksbbi stabilitsra. Viszont ha megoldand feladatnak tekintjk a sorscsapsokat, lnyegesen knnyebb lesz a megoldsokat megtallni s az esetlegesen elvesztett egyenslyt visszanyerni. Az egyensly ilyen esetben az nazonossg megtartsa. Termszetes, hogy bizonyos dolgok kizkkentenek a bknkbl. Ha megprbljuk elnyomni termszetes reakciinkat, belekerlhetnk egy nbecsapsi spirlba, ahol vgl mr csak nhny legitim viselkeds az elfogadhat s ez igazi szenvedst fog okozni. Ha viszont hitelesen kpviseljk nmagunkat, tiszteletben tartjuk az sszes tbbi ember jogait s a dolgokra ber figyelemmel mindig specifikus vlaszokat adunk az sztns (s sokszor torz) reakcik helyett, akkor megvalstottuk magunkban az egyenslyt, amely a Cheng Hsin test lt (s a boldog let) legfontosabb eleme.
Felhasznlt irodalom:
Peter Ralston: Cheng Hsin: Az Erfeszts Nlkli Er Alapelvei,
Lao Ce: Tao Te King
Dr. Yang Jwing Ming Mester mvei
|