A szemlyisg jellemzi, fejldse s kiteljesedsi folyamata
2009.11.08. 14:27

Ebben a cikkben ppen.azt szeretnm kifejteni, hogy szerintem nincsenek abszolt igazsgok. Vlemnynek sznom, nem kinyilatkoztatsnak.
Yang Mester, aki nagyon sok si knai szentiratot lefordtott s mlyrehat ismeretei vannak a nyugati tudomny tern is, gy szokta kezdeni az eladsait: Nem vagytok krk, akiket az orrnl vezetnek. Hallgasd meg, gondolkozz el rajta s formld meg a sajt vlemnyedet. Akr egyetrtesz, akr nem, mindenkpp gazdagodtl
Mind az llatok, mind az emberek szinte az sszes ltfontossg viselkedsi smt kicsi korukban sajttjk el. Ezt szocializcinak hvjk s nagyon fontos, hiszen az llatok gy tanuljk meg a fajtjukra jellemz viselkedsmdot, az embereknek pedig be kell illeszkedni az adott trsadalmi szerkezetbe, meg kell tanulniuk az elfogadott klssgeket.
Ez csoportonknt s koronknt vltoz, de nincs olyan csoport, mg a szubkultrkban sem, ahol ne lennnek szablyok. Mire az ember feln, magv tesz egy raks tiltst, korltozst s elvrst. Ezzel nem lenne baj, de mellette (s teljesen egyidben) mindazokat a tves, betegt programokat is, melyek a szlkben s a krnyezetben mkdnek.
Csak mennyisgi klnbsgek vannak: a jl mkd csaldokban l, egszsges lelk emberek kevesebb s kevsb rombol negatv programot ltetnek a gyerekkbe. Viszont a tlzott tkletessgre trekvs is kros, hiszen nem hitelesen nyilvnul meg az adott szemly. Nagyon fontos ponthoz rtnk: a hitelessg krdshez (a pszicholgia a kongruencia kifejezst hasznlja erre). Az a tny, hogy amit teszek, gondolok, rzek, az mennyire a sajtom, mennyire prblok elvrsoknak megfelelni.
Az igazi rombol programok mind letellenesek s egyben a tllshez ktdnek. gy mkdnek: „ha ezt vagy azt teszem/nem teszem (gondolom, rzem) akkor meghalok. A valdi tllsi programok ltfontossgak, a hamisak ltalban vagy tves felttelezsen alapulnak, vagy mr idejtmltak, hiszen egy csecsem vagy kisgyerek tllse egsz ms alapfelttelektl fgg, mint egy felntt.
Mire felnvnk, egsz rendszernk lesz a valsgrl s nem tudhatjuk igazn, hogy melyik alapul nbecsapson. A megvilgosodott mesterek azt tantjk, hogy mindegyik, de ez csak olyasvalaki szmra elfogadhat, aki maga is megtapasztalta ezt a szintet. Addig marad a keleti emberek szmra a tantsok s kinyilatkoztatsok elfogadsa s kvetse, a nyugati (zsid-keresztny) kultrban felnvknek pedig a kutats s meggyzds. Ez persze gy sarktott, csak szemlletet tkrz.
rdekes, nehz s sokszor csapdkkal teli t vezet a lelknk mlye fel. Megtorpansok, ltszlagos zskutck ksrik s sokszor nem megy segtsg nlkl. Radsul a krnyezet legtbbszr idegenkedssel, st elutastssal szemlli a haladt. Az a szemly, aki nemrg mg „rendes, normlis” volt (vagyis olyan, mint k) most egyszerre „megzavarodott”. Ennek oka ltalban (a keress s fejleszts tjra mg nem lpett emberek szerint) az illet letnek krzisei, vagy egyfajta befolysoltsg.
Tny, hogy a krzisek hordozzk a legnagyobb lehetsgeket. Ameddig jl-rosszul eldcg az ember lete az nbecsapsok, mestersges s hiteltelen viselkedsek segtsgvel, addig nagyon nehz meghozni a dntst, hogy gy nem mehet tovbb. Szerencsre az letnk meghozza helyettnk (az asztrolgiban ltalban a Szaturnusz s a Plt segt ebben)
Hiszem, hogy sok, jelenleg pszichzisnak tekintett elvltozs a hirtelen bezdul vltozsra adott vdekez reakci. Persze amg a tradicionlis gygyszat materialisztikus alapokon ll, addig gyakran ksri rtetlensg az egyes tneteket.
A kisgyerek tllsi programja tengelyben a szeretet ll. A szeretet hatrtalan, mly energiamez, minden let forrsa s mozgatrugja, minden llny alapvet ignye, nem csoda ht, ha gyakorlatilag brmire kpesek vagyunk rte. Nagyon kevesen veszik csak tudomsul, hogy a szeretetet nmagunkon kell kezdeni. Ha ms szeretetnek elnyerse miatt nmagamnak rtok, akkor elbb-utbb a helyzet tarthatatlan lesz. Ekkor pthetnk egy jabb, msik s esetleg hatkonyabb hazugsgrendszert, de rdemes legalbb egy kicsit szembenzni a dolgokkal. Ilyenkor elengedhetetlen valamilyen segtsg, terapeuta, csoport, stb. hiszen csak tkrbe nzve lthatjuk meg magunkat.
A kapcsolatrendszerek rendkvl fontos eleme a hierarchia: ki kinek alvetett, ki mondja meg a msiknak vagy az sszes tbbinek, hogy mit tegyen (gondoljon, rezzen), hogyan oldjk meg (fel) a konfliktusokat, milyen interakcik jtszdnak le, stb. a vgtelensgig. Addig ezzel nincs baj, amg az sszersg hatrozza meg a dntseket, persze ltalban nem, hanem programok (nyomkodhat gombok) csatznak egymssal.
Eddig nem hiszem, hogy brmi jat le tudtam volna rni, aki egy kicsit is rdekldik a tma irnt, mr szmtalan knyvben, ennl bvebben vagy vilgosabban elolvashatta. Ami miatt mgis rok, az a szemlyes tapasztalatom tadsa.
Egsz letem legnagyobb fenyeget rme az 50. letv betltse volt. olyannak tnt, mint mikor elveszik a legfontosabb rtkeit az embernek: ifjsg, vonz kls, trsadalmi megtls s egy raks dolog, amire azt hittem, hogy „n” vagyok. Viszont ahogy kzeledett a dtum, gy lett rajtam rr egyre jobban a megknnyebbls: egy raks elvrsnak nem kellett mr megfelelnem. Ebbl kifolylag rjttem, hogy aminek eddig megfeleltem, nem volt a sajtom, hiszen ha valami az utn is mkdik, hogy egyes elemeit eltvoltjk, akkor az adott elemek nem voltak ltfontossgak. Mkdik, nem pedig vegetl, ez nagyon fontos, de megint csak szemllet krdse: felesleges sly vagy ltfontossg „alkatrsz” az, ami elveszett?
Az adott esetben kulcsmondatok: Szksgem van e az adott dologra ahhoz hogy szeressenek? Kinek a szeretetre van szksgem? Mit teszek annak rdekben, hogy elnyerjem? s a legfontosabb: azzal, amivel ms szeretett kvnom elnyerni, rtok e magamnak?
Azok az emberek, akiket szerettek gyerekkorukban, illetve nem (vagy kevsszer) tallkoztak olyan esemnnyel s krlmnnyel, amibl azt szrtk le, hogy nem szerethetk vagy nem rdemlik meg a szeretetet, azok kevsb lesznek hajlamosak maguknak rtani ms szeretete elnyerse rdekben. A legszomorbb az egszben az, hogy legtbbszr nem is lenne szksg arra, amit az illet tesz magval, st, sokszor az ll a leginkbb tjban a vgyott eredmnynek.
A msik dolog pedig az, hogyha valakit az illet felvett, mesterklt viselkedse miatt szeretnek, akkor nagy baj van, hiszen ezt nem lehet minden krlmnyek kztt fenntartani, fleg nem krzishelyzetben, mikor a legnagyobb szksg lenne a szeret tmogatsra.
A megvilgosodott mesterek azt lltjk, hogy minden illzi. Minden ember egy ltala sszerakott, nem valsgos vilgban l, a csoportok egyfajta „megegyezses valsgban”, a szemlyisg testfgg rsze (az egnak nevezett „vezrlegysg”) pusztn hamis, emlkekbl, ms emberek vlekedsbl s tapasztalataibl, valamint mindenfle kvetkeztetsekbl sszerakott halmaz.
Van Karinthynak egy csodlatos novellja, amit az LGT is feldolgozott. A frfi vgre meghdtja a nt, de mikor vetkztetni kezdi, csak jabb s jabb ruhartegeket, az arcn jabb s jabb sminkrtegeket tall. Vgl eljut egy plyhoz, ami alatt nincs semmi.
Ha ez gy van, ha az nvd mechanizmusok, pajzsok, hiedelmek s szocializci alatt nincs semmi, akkor nem vagyok, mrpedig ezt Descartes mr megcfolta. Ha viszont valami mgis van, ami sem ez, sem az (Neti, Neti az indiaiak szerint), akkor brmelyik pillanatban dnthetek gy, hogy csak Azzal azonostom magam. Hogy minek nevezzk Azt Ami Van, ez csak filozfia krdse. Legtbb ember ltal elfogadhatnak taln az „let” kifejezs lenne. Ez olyan tny, amit az ateistk is elfogadhatnak s mindenki szmra nyilvnval. A sok ruha s sminkrteg nem tudott volna jrklni s beszlni, ha valami l nem mozgatja bellrl.
Szmomra hatrtalan megknnyebblssel jrt ennek a tnynek az elfogadsa: ha az n vilgom nem valsgos, s senki ms sem az, akkor nem kell elfogadnom s a sajtom fl helyeznem senki hitrendszert. Ettl mg dnthetek gy, hogy megteszem, de ez az n dntsem volt. A hozzllsom emiatt az, hogy tiszteletben tartom mindenkit, hiszen nekem is jlesik, ha az enymet tiszteletben tartjk, de nem kvnom senkire erltetni a magamt s a mst sem veszem t. Ha az illet nagyon erlteti, akkor kitrek (mint a Taijiban).
Ez a fontos mondat hangzott el a Mtrix c., szmomra elg mlyrtelm film 3 rsznek cscsjelenetben, mikor a megvlt a gonosszal harcol. A szemltomst eslytelen s nagyrszt rtelmetlen nfelldozs lttn az ellener kpviselje (aki csak a logikt s a hideg szmtst rti) megkrdezi, hogy mirt? A vlasz: mert gy dntttem.
Ez a legnagyobb szabadsg, az nll dnts szabadsga. Viszont csak egyetlen esetben lhetnk vele: ha az sszes kvetkezmnyt is felvllaljuk s elfogadjuk. Klnben vissza a jl bevlt, rgi rendszerhez: ltszlagos dntsek s elhrtott felelssgek, bnbakok s a krlmnyek hibztatsa mindig kznl van.
A hv emberek szmra rendkvl nagy segtsg s tmasz ilyenkor Isten. m ha Isten alatt egy valls dogmjt s nem az l Teremtt rtjk, akkor megint csak ott vagyunk, ahol eddig.
Sokan rtelmezik a dnts szabadsgt a msok letarolsnak szabadsgaknt, ezt bvebben kifejtettem egy msik cikkben, gyhogy itt csak lljon egy msik szanszkrit monds: Tat Twam Asi. Te is Az vagy, n is Az vagyok. Ha egyek vagyunk az letben, a teremtsben, ha egyek vagyunk Istenben, brmilyen formban tiszteljk is, akkor nem marad ms a lelknkben, mint a szeretet cenjn ramolva a hatrtalan szabadsg.
KG 2009-11-08
Felhasznlt irodalom:
Spiritulis vlsg (vlogatott cikkek, Pilis-print kiad)
Adyashanti: Az ressg tnca
Krishnamurti mvei
|