Diksa : Bels integrits, vagyis hogyan legynk szintk magunkhoz? |
Bels integrits, vagyis hogyan legynk szintk magunkhoz?
2011.10.24. 10:54

Az Egysg Egyeteme egyik legfontosabb tantsa a bels integrits, egyben (szerintem) a legkevsb rtett, illetve leginkbb flrertelmezett tants. Ezzel a cikkel szeretnk (a sajt megrtsi szintemen) segtsget nyjtani.
A cikk vgn pedig Sri Bhagavan videjnak fordtsa szerepel, hogy els kzbl is megkaphassuk a tantst.
Az Egysg 4 szinten valsul meg. Az els (s legalapvetbb) a bels egysg, ebbl n ki az egysg a tbbi emberrel, a termszettel s egysg Istennel. Ez utbbi a megvalsts legfelsbb szintje, az n. Istenfelismers.
Ahhoz, hogy a vgclhoz eljussunk, meg kell tennnk a kezdeti lpseket. Ez a szint semmikpp sem tugorhat. Elfordul, hogy egy Guru kegyelme magasan felrept a sajt meglsi szintnk fl, de hogy az eredmny tarts legyen s kibrja a kihvsokat, a sajt, bels vilgunkban kell gykereznie, hiszen neknk magunknak kell szembenzni a kihvsokkal, nincs mindig ott valaki, aki fogja a keznket. Ezrt nem igaz vezet az, aki fggsgben tartja kvetit.
Mit is takar ez a fogalom: bels integrits, bels egysg? Ehhez tudnunk kell, hogy jelenleg a megosztottsg llapotban vagyunk. Elmnk tele van tudatos s tudattalan programokkal, elkpzelsekkel, beidegzdsekkel s vlekedsekkel, melyek egy rsznek semmi kze az aktulis valsghoz s szmos elem ellentmond egymsnak. Minden rtelmes rendszer gylli s kerli az ellentmondst. Egy teljesen nmkd szuper-szmtgpet ki lehet tni egy egyszer paradoxonnal. Ez a Zen mesterek eszkze: a Koan- nak nevezett kis paradox trtnetekkel sszezavarjk az elmt, hogy tvehesse helyt a Valsg megtapasztalsa.
Ahhoz, hogy valamivel dolgozhassunk, meg kell ismernnk, r kell nznnk. Nem rakhatsz ssze egy puzzle-t koromsttben gy, hogy rtelmes kpet kapj. Ltnod kell, hogy a szp s j dolgok mellett ott vannak benned a mlyen elutastott s eltlt jellemvonsok is. Az egyik legknnyebb mdja, hogy kidertsd: nzd meg, hogy msokban milyen jellemvonsok irritlnak a legjobban. Tudni fogod, hogy ezek a dolgok, amit magadban elutastasz.
A bels szintesg egyik legnagyobb akadlya az tlkezs. Mindenki, aki brmilyen jelleg terrorban ntt fel, kiszolgltatott az tlkezs folyamatnak. Persze mondhatjuk, hogy a „terror” sz hasznlata maga is tlkezs. Az ers akarat szlk, akik hatrozott, ellentmondst nem tr stlusban nevelik gyermekeiket, nagyon j magyarzattal szolglnak (azokkal, amelyeket k is hallottak gyerekkorukban, illetve ami kvetkeztetst levontak – „n biztos nem fogom ezt csinlni a gyerekemmel”). Ezek a szlk maguk is nagyon intenzv rzelmi tltseket hordoznak s nem tudnak msmilyenek lenni, mint amilyenek.
Erre a kis mentegetz kitrsre azrt volt szksg, mert ltalban itt szoktak megfutamodni az emberek. Mlyen belnk van tpllva, hogy minden, amit a szl tesz, helyes. Ezrt sokszor egszen beteg kapcsolati mintk sem tnnek fel magunkban, hiszen annak gy kell lennie s majd ha a tbbi ember megvltoztatja a viselkedst, akkor „rendben lesz minden”.
Teht elszr is tudatostsuk, hogy tlkeznk. Itt is segtsg a kifel mutatott magatarts. Aki hajlamos ms emberek/viselkedsi formk eltlsre, nmaga felett is folyton tlkezik.
Mit vlt ki belled az, ha valaki bevallja, felvllalja valamilyen gyengesgt, vagy nem elfogadott mdon viselkedik? s mit vlt ki belled az, ha valaki szembest azzal, hogy tlkezel? Ha beindul egy intenzv mentegetzsi, vdekezsi folyamat, akkor rlhetsz, mert helyben vagy. Viszont az emberek ltalban itt szoktak elmeneklni.
A XX. szzad els felben Freud ttr munkssga azon alapult, hogy felfedezte az elfojts tnyt. A problmt viszont nem az elfojtott tartalmak ltezsben, hanem az elfojts sikertelensgben lttk. Ha valakit sikerlt a zaklatott mkdskptelensgbl a csendes boldogtalansg llapotba elvezetni, akkor a terpit sikeresnek tekintettk. Az is volt, hiszen a clknt az anyagban folytatott let elviselhetsgt tztk ki.
Sri Bhagavan s az Egysg Egyeteme egyik jelmondata: „A ltezstl az letig”. tletnapig egsz trheten evicklhetnk az elmnk aknamezejn, minden nemkvnatos tartalom mell egy kegyes hazugsgot lltva, lelhetjk bksen az ltnket rlve a szp dolgoknak s szenvedve a nehzsgektl, de ha valakiben egyszer is feltmadt a vgy, hogy taln mshogy is lehetne, akkor az t a bels integritson, az nmagunk fel mutatott folyamatos s teljes szintesgen t vezet.
Az albbiakban egy idzet olvashat az egyik hrlevlbl:
Bepillants a bensnkbe
Az szintesg az szintesg hinynak megltsval kezddik. Tudatoss vlsz a klnfle meneklsi mdszereidre, melyeket azrt talltl ki, hogy elmeneklj az igazsgtl. A szobdban ksz kgyt gy foghatod meg, ha lezrsz minden lyukat, melyen keresztl a kgy megszkhet.
A meneklsek els fajtja az elhalaszts, vagyis amikor gy kezddnek a gondolatok, hogy „mostantl kezdve”. Ahelyett, hogy konfrontldnl a szvtelensgeddel, a kegyetlensgeddel, gy dntesz, hogy „mostantl kezdve kedves leszek”. Felismered, hogy az igazsgot pp a sznyeg al seperted s megkezded az utazsodat a kedvessg fel, amit kivettesz a jvbe. A kedvessg fel, ami jelenleg nem igaz szmodra.
A meneklsi rendszerek msodik fajtjt gy hvjuk, hogy magyarzatok, vagyis amikor a gondolatok „mert”-et tartalmaznak. „Kzmbsnek kellett lennem, mert…”, „Azrt srtegettem t, mert…”, „Azrt vettem azt el, ami nem az enym, mert…” – az okok szles trhza ll rendelkezsnkre ahhoz, hogy elmenekljnk attl, hogy meglssuk a kapzsisgot s csbtst, a flelmet vagy a szeretet hinyt.
gy dekorlunk ki sikeresen egy hazugsgot, s mindezt addig ismtelgetjk sajt magunknak, amg igaznak nem tnik.
A meneklsi rendszerek harmadik vltozata, amikor a gondolat „felcmkz” valamit. Pldul olyan cmkvel ltunk el valamit, hogy „agresszv vagyok”, „hirtelen harag vagyok”, „Ht lehet, hogy zsugori s rossz voltam”: ezek csupn csak jellemzik a bels folyamatot vagy a cselekedetet. Mondod, de nem ltod. risi klnbsg van a „cmkzs” s a „lts” kztt. A cmkzs beletrds. A lts elfogads. A cmkzs gondolat-teher. A lts nmasg. A cmkzsben a gondolat llandst. A ltsban a gondolat utad enged a tapasztalsnak.
XXX
Eddig az idzet a hrlevlbl.
Fontos mg egy dologra kitrnem. A bels integrits gyakorlsa nem azonos a kulturlatlan viselkedssel. Sokan azrt utastjk el a tartalmakra val rltst, mert ezek a tartalmak ellent mondanak azoknak a viselkedsi szablyoknak, melyeket megtanultunk abbl a clbl, hogy elfogadottak lehessnk a szkebb s tgabb krnyezetnk szmra.
Vegynk egy pldt. Az elme gy gondolkozik: „ha nem fojtom el a haragomat, nem fognak szeretni”. Ez gy is van, hiszen egy dhben csapkod s rjng embert nehz szeretni, hiszen flelmet kelt s veszlyes. Az egyik, vagy taln mindkt szl indulati elfojtsban nevelkedett s az illet mr az anyatejjel ezt szvta magba s folytathatnnk az igazol rveket tletnapig.
A bels integrits viszont nem azt tantja, hogy mostantl viselkedj gy, mint egy ktves, aki fldhz veri magt, ha nem gy trtnik minden, ahogy neki tetszik, hanem hogy lsd, lgy tudatos arra, amikor harag kel fel benned valamirt s arra is, hogy ezt nagyon intenzven el szeretnd fojtani.
Pont. Ennyi s nem tbb. Hogy hogyan folytatdik a trtnet, azt mindig az adott szituci kell, hogy meghatrozza. Tudatostsd magadban, hogy amg a tudattartalmadhoz kapcsoldsz, addig nem tapasztalod a valsgot. A jelent. E jelen helyzet valsgt, csak egy intenzv, ers tltst, ami egyszer bekerlt s azta az elmd rszt kpezi. Ahhoz, hogy tapasztald a valsgot, elszr tudatostanod kell, hogy jelenleg nem a valsgot tapasztalod, hanem a tltst. Minl tbb tltssel kerlt be a program, annl intenzvebben fog megnyilvnulni hasonl helyzetben. Az elme vmillik alatt gy alakult ki, hogy amennyiben egyszer mr tallkozott valamivel s az intenzv rzelmi tartalmat hordoz (flelem, letveszly stb.), akkor a hasonl helyzetekre automatikus, vagyis az eltrolt programokban tallhat vlaszreakcit adja. Ezeket pedig a szlkrl s a gyerekkori csoportrl msolja. Semmi nem kerl be egy faj genetikai programjba, csak ami a tllst szolglja ez teljesen rendben van gy. Annyi az ignynk, hogy emberi, magasabb rend vlaszokat adjunk a helyzetekre, hiszen a tudatossg tbb tesz minket az sztn- s programvezrelt llatoknl.
Nagyon fontosnak tartom, hogy maradktalanul megrtsk a bels integrits munkjnak termszett. Enlkl a megrts nlkl ugyanis puszta nknzs az egsz. Tallunk egy tartalmat, mr kirngattuk az elfojts jtkony homlybl s nem tudunk vele mit kezdeni. Br Sri Bhagavan szinte minden tantsban elmondja: „nincs ms dolgod, csak tapasztald”, az elme valahogy trkksen mindig kicsszik belle, mint a fent emltett kgy a szobbl.
Teht lsd azt, ami van, s azt is, amit annak rdekben teszel, hogy elviselhetv tedd azt, ami ott van. Csak akkor tudod majd maradktalanul magadhoz lelni s szeretni. Ilyenkor automatikusan spiritulis emberr vlsz.
Sokan azt hiszik attl spiritulisak, mert egy specilis letformt kvetnek (gondolkods, tkezs, nzetek stb.) s rendkvl hatkonyan elfojtottak bizonyos dolgokat. De ez csak egy mz, kapitlis hazugsg, nem spiritualits. Sri Bhagavan szerint a boldog, elgedett s kiegyenslyozott embert nevezhetjk spiritulisnak, hiszen termszetesen li s sugrozza magbl az rmt s elfogadst. Az Egysg a megosztottsg ellentte, mghozz nem valamifle erszakos uniformizls s a klnbzsg elutastsa, hanem az az isteni kpessg, hogy elfogadjunk mindent, ami van s kpesek legynk gynyrkdni benne. Hiszen Isten is ezt teszi.
KG 2011-10-24
Vide fordtsa: bels integrits
. http://www.youtube.com/watch?v=FubPyvf4krQ
KRDS: Bhagavan, folyton azt krd tlnk, hogy nzznk befel s fogadjuk el a bels integritsunkat. Nhnyunknak nehezre esik befel nzni s mikor megtesszk s megtalljuk az igazsgot, nehz elfogadni a kvetkezmnyeket, amit a kls vilgban ltrehoztunk. Szenvednk a bels s kls vilgunk kzti klnbsgtl. Hogyan juthatunk tl ezen a szenvedsen?
SRI BHAGAVAN: Ha magadba nzel s felfedezed, ki vagy, elfogadod magad gy, ahogy vagy s szereted magad, akkor egyltaln nem lesz nehzsged a klvilgban. Azrt, mert a bels vilg hozza ltre a klst. Most ebben az esetben nehzsgeid vannak a klvilgban, ahelyett, hogy ltnd a bels vilgot. Ez annyit jelent, hogy egyltaln nem ltod a bels vilgot. Azrt, mert a bels vilg hozza ltre a kls problmkat. Pldul van egy pr, akik el akarnak vlni s ha egyikk teljesen ltn, mi trtnik bell, elfogadn s szeretn, felfedezn, mi trtnik, az egsz azonnal megvltozna a klvilgban. Mi ezt egy csomszor csinljuk s mindig mkdik teljesen hiba nlkl, mert a bels vilg minden gond okozja.
Mikor nehzsged van megltni a bels vilgot, ekkor jn az Isteni Kegyelem, az lds vagy Diksa, mert tnyleg fjdalmas ltni, ki vagy. Ez a lnyed egy titkos rsze, amit magad s msok ell is rejtegetsz. Elvesztetted vele a kapcsolatot. A flelmeid, a haragod, a srelmeid, a fltkenysged, a vgyaid vannak ott. Az sszes szrny gondolatod ott van, szgyelled ezeket s rettegsz rnzni. s ezek hozzk ltre az sszes problmt a kls vilgban. Msrszt viszont, ha veszed a btorsgot, hogy ne krhoztasd, ne tld el, ne minstsd, ne magyarzgasd vagy meneklj elle, csak tartsd, olyan gondosan, ahogy egy jszlttet tartasz. Namost, ha nem tled el magad, mi a problma? Tegyk fel, hogy hazuds vagy. Ha nem mondod, hogy ez rossz, hol a problma? Vagy hatalmas svrgs van benned. Csak ha eltled, okoz problmt. Egyszeren megltod s azt mondod: igen, van bennem svrgs. Hol a gond? Ha valakit tversz, majd rnzel s azt mondod: tvertem valakit. Csal vagyok. Hol a problma? Alkalmaznod kell a tantst s a tants segt neked. Krj Dikst s meg fogod ltni, milyen knnyen megy. Egy kis id mlva egsz knnyen megy majd. Kezdd ezzel majd mozdulj a bels vilg fel. Amint befel mozdulsz, rjssz, hogy milyen nehz. Brmilyen nehz, csinld sznet nlkl 21 napig. Gyakorold minden nap 49 percig, vagy a 7 valamelyik tbbszrsvel, 7, 14, 21 stb. ahogy szeretnd, rd van bzva. Furcsamd rjssz, hogy az elme megtanulta 21 nap alatt. De ez a tanuls alapveten felejts. Hogy az elme felejtsen, ehhez 21 nap szksges. Ezutn nagyon knny lesz. Ekkor risi dolgokat fedezel fel magadrl. Ezrt szoktam azt mondani, hogy ez paprkosr vagy szemtlda az elmd. Minden ott van a sznyeg alatt. Ekkor felfedezed, elfogadod s furcsamd mg szeretni is fogod. Az a szpsge, hogy a tartalom nem fontos. R tudsz e nzni, elfogadni, szeretni, ez minden. Ekkor furcsa dolog trtnik. Bke lesz benned, nincs bels konfliktus, nemcsak elfogadod magad, elfogadsz mst is, nemcsak szereted magad, szeretsz mst is. A krltted lv emberek viselkedse megvltozik feld. Nemcsak ez, a rgta fennll gondok, egszsgi, anyagi problmk egyszeren megsznnek. Ne intellektulisan rtsd meg a tantst, hanem lj le s alkalmazd. Krlek alkalmazd s n segtek neked. Hvd AmmaBhagavant s odamegynk. Odamegynk Kanadba, vagy ahol pp vagy. Minden tantst ldssal kombinlj. lds nlkl a tants puszta pszicholgia. Adhat valami rltst, de nem hasznl, lj le ltuszlsbe, keresztezett lbakkal, vagy egy knyelmesebb helyzetbe, kezdd el alkalmazni s hamarosan megltod.
Ismertem gyerekeket, (pldul Floridban volt egy kisfi, Bruce-nak hvtk, beszlhetsz vele) akik els nap megrtettk a tantst. Az anyukja eljtt egy tanfolyamra Fidzsire s megtanulta, hogy ha megtapasztalod a szenvedst, akkor az rmm vlik. Visszament s csak a kisfia volt otthon, elmondta neki, fiam, megtanultam egy tantst, miszerint ha megtapasztalod a szenvedst, akkor az tvltozik rmm. A kisfi azt mondta, mama, megrtettem. A kisfi problmja az volt, hogy jjel felijedt s tment az anyuka hlszobjba. Aznap is megtrtnt, bement az anyuka szobjba s azt mondta: anya, ez mkdik! Micsoda? Amit mondtl, mkdik, a flelem eltnt s felteheten, gy gondolom, hogy lttam Istent. Pedig csak egy kisfi volt.
Az egsz vilgon ezrek rtk le maguknak „mkdik”. Prbld ki s jegyezd le, hogyan mkdik. Kis gyerekek megtettk, fiatalok, regek, frfiak s nk mind megtettk s mkdtt. Egyltaln nem bonyolult. Olyan tantsokat adunk, melyek valban mkdnek. A kisgyerekekben nincs ellenlls, nekik knnyebb, ha kicsit idsebb vagy, nem annyira knny, de prbld meg s segtnk neked. Vedd az ldst, a Dikst s nzd meg, milyen messzire utazol. Az leted megvltozik.
|